Gå til innhold

Dere med migrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva slags behandling (medikamentell og evnt annet) får dere og hvordan virker det på dere ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg går til fysio og får behandling for nakke og skuldre samt at jeg får en migrenemedisin jeg ikke husker navnet på i farten... Har skrevet om den her før, hvis du søker påå migrene. Er ihvertfall en smeltetablett jeg legger på tungen og den fungerer kjempefint :) Jeg kaster alltid opp når jeg har anfall, så pillene forsvinner jo igjen - det gjør de ikke lenger :)

Skrevet

Jeg bruker paralgin forte når jeg har anfall. Jeg blir også kvalm og kaster opp ved migrene, men poenget er jo å ta medisinene straks jeg merker at jeg har migrene. Da forsvinner smertene raskt og jeg kommer ikke så langt at jeg blir kvalm/kaster opp. Forøvrig kan jeg ikke bruke vanlige migrenemedisiner pga sykdom, men jeg er 100% fornøyd med å bruke paralgin forte og jeg har heller ingen bivirkninger av paralgin forte (migrenemedisiner gjør en visst ganske slapp og utmattet, så det er deilig å slippe i grunn). Ellers er det best om jeg legger meg ned på soverommet (med lysene av) og slapper av en halvtime/times tid mens jeg venter på at smertestillende skal virke. Migrenestift og en kald klut i nakken lindrer litt, men det er medisinene som gjør den store jobben.

Skrevet

Akupunktur!!! Til slutt fikk jeg ikke migrene-anfall lenger og går nå hverken på medisiner eller annet. Skulle migrenen komme tilbake er jeg ikke i tvil om at jeg oppsøker akupunktør igjen.

Gjest *Magica*
Skrevet

Jeg får smeltetabletter - husker ikke helt hva de heter, de ligger i blå plastesker. Fungerer greit hvis jeg får hvile en time eller to i et mørkt rom, men det hender at tablettene ikke tar vekk migrenen skikkelig, da kan det henge i flere dager.

Skrevet

Imigran nesespray og maxalt rapitab (smeltetablett).

Ettersmaken etter nesesprayen er helt ubeskrivelig vond, får brekninger. Smeltetabletten er heller ingen fornøyelse for ganen, men når den sinnsyke smerten forsvinner er alt greit :)

Jeg blir ganske slapp og sliten av disse medisinene, men de fjerner i alle fall smerten, slik at man kan gjøre normale ting. Tar som regen ca en times tid eller litt over det før de virker. I mellomtiden slapper jeg av.

Skrevet
Jeg får smeltetabletter - husker ikke helt hva de heter, de ligger i blå plastesker. Fungerer greit hvis jeg får hvile en time eller to i et mørkt rom, men det hender at tablettene ikke tar vekk migrenen skikkelig, da kan det henge i flere dager.

Samme her...

Skrevet

er litt nysgjerrig for jeg bruker kun paralgin forte som jeg tar når jeg merker at det begynner å skje ting men nå de siste gangene har det ikke fungert.

lurer bare på hva slags andre muligheter det finnes der ute for dette er ganske plagsomt :forvirret:

Skrevet

Et lite tips til de av dere som bruker p-piller, det kan være verdt å ta en pause fra dem for å se om migrenen forsvinner. Jeg hadde migrene i mange år før jeg skjønte at det var nettopp migrene. Etterhvert begynte jeg å tenke tilbake til når det startet og fant ut at jeg først begynte å få migrene omtrent nøyaktig når jeg begynte med p-piller. Jeg sluttet på dem og merket at anfallene kom sjeldnere, og omtrent 6 mnd senere var jeg helt migrenefri.

Skrevet

Jeg bruker også smeltetabletter som jeg legger på tunga. De er i blå plasteske og heter Maxalt.

Det er sikkert den dere ikke husker navnet på. Jeg synes den virker bra. Og det kjekke er at jeg ikke er avhengig av å drikke noe for å svelge den.

Skrevet

Jeg bruker Maxalt rapitab, hvis jeg får tatt en tablett med en gang symptomene melder seg går det som regel over ganske fort. Hvis jeg sitter rolig etter å ha tatt tabletten blir jeg veldig trøtt, men hvis jeg har noe å gjøre merker jeg ikke noen ting.

Får jeg ikke får tatt tabletter med en gang må jeg ta en tablett til etter en stund, hvis det ikke gir seg da varer det som regel et par-tre dager.

Paralginforte hjelper ikke meg i det hele tatt, jeg blir bare sløv og utafor når jeg tar det, skikkelig dopet.

Gjest Svimle
Skrevet

Jeg har litt forskjellig, og tar alt etter hvilken grad av migrene jeg har.

Cataflam - ved lav intensitet og hvis jeg er usikker på om det er migrene eller spenningshodepine (har ikke migrene med aura)

Anervan - ved moderate anfall. Dette er jo et gammelt medikament, og jeg skal prøve ut nye neste gang jeg skal ta ut medisiner. Blant annet maxalt.

Imigran injeksjon - ved kraftige anfall

I tillegg har jeg stikkpiller mot kvalme.

Migrenen min er nok noe hormonelt styrt, får oftere anfall ved mensen. Og ble bedre da jeg begynte på p-piller (var ganske ung da, og begynte med pillene som i et ledd for å få bedre kontroll på migrenen).

Ellers får jeg ganske raskt anfall vår og høst på klare dager. Sola står lavt på himmelen og lyser rett i øynene - det er som å be om anfall for min del.

Har testet ut oster og kinesisk mat, finner ingen sammenheng her. Sammenheng med migrenen altså ;) Det var legen min som ba meg om å kartlegge dette.

Ellers er stress en utløsende faktor for meg, og får typisk anfall i helgene når jeg slapper av, eller ved en anledning som jeg har gledet meg mye til.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Maxalt er det jeg tar jeg! :)

Skrevet
Et lite tips til de av dere som bruker p-piller, det kan være verdt å ta en pause fra dem for å se om migrenen forsvinner. Jeg hadde migrene i mange år før jeg skjønte at det var nettopp migrene. Etterhvert begynte jeg å tenke tilbake til når det startet og fant ut at jeg først begynte å få migrene omtrent nøyaktig når jeg begynte med p-piller. Jeg sluttet på dem og merket at anfallene kom sjeldnere, og omtrent 6 mnd senere var jeg helt migrenefri.

At p-piller forsterker en latent migrene er en kjent sak. Men min forsvant dessverre ikke da jeg sluttet... Jeg har heldigvis sjelden anfall og klarer meg med naproxen som jeg tar med en gang det begynner å flimre for øynene. 1-2 timer med ro/søvn pleier som regel å hjelpe. Uten piller blir jeg kvalm.

Gjest nimbus
Skrevet

Jeg responderer veldig dårlig på smertestillende generelt, så har ikke funnet noe som fungerer. Paralgin forte er helt ubrukelig, men tror det er 20 % av befolkningen der kodein ikke blir gjort om til morfin i kroppen, og jeg er vel en av dem... Og da er jo paralgin forte bare en paracet...

Men går til både akupunktur, kiropraktor og fysioterapi, og nå har jeg anfall kanskje en gang annenhver måned (ikke regelmessig, da), før var det minst en gang i uken... det eneste som hjelper meg er å ligge helt, helt stille i et kaldt mørkt rom. Så tar det bortimot et døgn før det er over.

Skrevet

Jeg bruker Relpax mot migrene. Den fungerer godt på meg, men selvsagt er det forskjell på anfallene, så noen sjeldne ganger gir den ingen effekt. De få gangene Relpax ikke gir effekt tar jeg beroligende som er foreskrevet av legen sånn at jeg kan få slappet av og sove under anfallene. Som oftest er migrenen borte når jeg våkner.

Jeg har også høyt blodtrykk, og for det tar jeg bl.a. Selozok (betablokkere), og den har en gunstig virkning på migrene. De årene jeg har brukt blodtrykksmedisin har jeg ikke vært så plaget av migrene.

Når det gjelder Relpax så er det en dyr medisin - tror det koster ca 50 kr pr pille - å den får jeg på blå resept. En av bivirkningene er at jeg blir sløva, jeg er da trøtt resten av dagen, å jeg er heller ikke kjørbar.

En ting jeg har fundert på er om migrene medisiner inneholder vanndrivende stoffer. Jeg må alltid veldig på do å tisse rett etter at jeg har tatt medisiner.

Er det noen av dere andre med migrene som også må det?

Skrevet

En ting jeg har fundert på er om migrene medisiner inneholder vanndrivende stoffer. Jeg må alltid veldig på do å tisse rett etter at jeg har tatt medisiner.

jeg må ihvertfall alltid på do etter jeg har tatt paralgin men jeg drikker alltid utrolig mye like før jeg får anfall så det er sikkert derfor.

Gjest Gjest
Skrevet

Bruker Zomig. Veldig effektive. Stemmer at en kan bli litt døsig etterpå - men står valget mellom timesvis eller en hel dag med migrene og litt døsighet, så vet jeg helt klart hva jeg velger.

Pleier å ta en liten luftetur når migrenen er borte og da våkner jeg til. ;)

Skrevet

Det kan kanskje være at det er migrenen som gjør at du må tisse ofte. Sånn er det med meg iallefall. Merker som regel at det er ett anfall på gang med at jeg må på do så ofte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...