ceca Skrevet 7. mars 2007 #1 Skrevet 7. mars 2007 Mannen min snuser litt på ny jobb. Der han jobber nå har han firmabil han kan bruke kun til /fra jobb. Men det gir oss muligheten til å ku ha en bil. Ved ny jobb får han ikke denne "goden" og vi må da kjøpe en bil til. Nå har ingen oss så god greie på bil ol. Så det jeg lurer på er. Hva regner man med at en bil koster i året? Vil det lønne seg for oss som private å lise en bil fremfor å kjøpe en? Regner med en km på 14-16.000 i året på han. Har forsikring som er 80 (husker ikke hva dte heter) men det viser at vi har kjøert skadfritt i så så mange år. Vi trenger ikke noen fin og fancy bil.
Bernina Skrevet 7. mars 2007 #2 Skrevet 7. mars 2007 Her er litt info om privat leasing av bil: http://www.dinside.no/php/art.php?id=266052
fedora Skrevet 7. mars 2007 #3 Skrevet 7. mars 2007 _Grovt_ sagt er de variable utgiftene ca 1 kr / km. De faste (årsavgift/forsikring/verditap) avhenger masse av bilmodell (litt av kjørelengde også). Jeg kjører en 10 år gammel bil som det aldri er noe tull med. Faste utgifter på den er ca 3000 + 2000 + 5000 = 10 000 pr år. Hvis mannen din har firmabil i dag, sparer han firmabilskatt ved å gå over til privat bil. Det må du ta med i regnestykket.
Laban75 Skrevet 8. mars 2007 #4 Skrevet 8. mars 2007 Du må regne med årsavgift ca 3000,- + forsikring <avhenger av type bil, bosted osv - ring og sjekk med forsikringsselskapet. Vær obs på at du ikke får samme % bonus på bil nr 2. Har du 80% på bil nr 1 får du kanskje bare 50 % på bil nr 2> + service <avhenger av type bil - må regne minst 2000,-> Vet ikke hva det koster å lease bil, men det man må huske på er at dersom man selv eier en bil - så har man noe å selge etterhvert. Bil er et tapsprosjekt uansett, men jeg vil tro at å lease vil totalt falle dyrere enn å eie bil selv. Hvis ikke ville vel mange flere ha leaset? Vi har ca 10.000,- i utgifter på bil nr 2, og da er ikke verditap regnet med. Evtl lån er heller ikke regnet med.
Arkana Skrevet 8. mars 2007 #5 Skrevet 8. mars 2007 Det sies at det koster ca 50 000 i året å ha bil i Oslo (litt dyrere her siden det er bom + at forsikring er dyrere), og da er absolutt alt inkludert, også verditap.
Laban75 Skrevet 9. mars 2007 #6 Skrevet 9. mars 2007 Det sies at det koster ca 50 000 i året å ha bil i Oslo (litt dyrere her siden det er bom + at forsikring er dyrere), og da er absolutt alt inkludert, også verditap. ← Det må avhenge av hvor mye du kjører.. Det er mer enn hva vi bruker på en bil iallefall. Vi har ikke bensin og bomutgifter for 40.000,- pr år! (De andre kostnadene kommer på 10.000,-). Regner ikke med verditap - for det blir et umulig regnestykke..
onyx Skrevet 9. mars 2007 #7 Skrevet 9. mars 2007 Vi har sett på bil i det siste og derfor gjort et regnestykke på hva bilholde vil koste omentrent. For oss er utgiftene grovt sett: Forsikring veiavgift service + litt ekstra for uventete reparasjoner parkering "lån" (vi har ikke lån på bilen, men planlegger å sette av en sum tilsvarende lån minus renten hver måned) verditap (kan fint regnes ut selv, men det finnes vel tabeller for de ulike merkene for forventet verditap ut fra alder og kilometerstand) Resultat er at bilen (verdi ca 150 000) vil koste ca 50 000 i året, da er ikke bensin regnet med.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 9. mars 2007 #8 Skrevet 9. mars 2007 Mannen min snuser litt på ny jobb. Der han jobber nå har han firmabil han kan bruke kun til /fra jobb. Men det gir oss muligheten til å ku ha en bil. Ved ny jobb får han ikke denne "goden" og vi må da kjøpe en bil til. Nå har ingen oss så god greie på bil ol. Så det jeg lurer på er. Hva regner man med at en bil koster i året? Vil det lønne seg for oss som private å lise en bil fremfor å kjøpe en? Regner med en km på 14-16.000 i året på han. Har forsikring som er 80 (husker ikke hva dte heter) men det viser at vi har kjøert skadfritt i så så mange år. Vi trenger ikke noen fin og fancy bil. ← Eneste grunnen til at det kan lønne seg å lease (og mange er uenige i at det lønner seg da også) er hvis dere er veldig opptatt av å måtte ha en helt ny bil.
ashera Skrevet 9. mars 2007 #9 Skrevet 9. mars 2007 Eneste grunnen til at det kan lønne seg å lease (og mange er uenige i at det lønner seg da også) er hvis dere er veldig opptatt av å måtte ha en helt ny bil. ← Stemmer, leasing er bare mulig for de første tre årene av bilens levetid pga. momsregler. En bil som koster ca 350000, kan du f.eks. lease med et innskudd på ca. 50000 og en månedsleie på ca. 3500. Å forsikre en slik bil med så stor bonus som du har, kan koste 7000 i året.
Sluagh Skrevet 10. mars 2007 #10 Skrevet 10. mars 2007 Min bil koster meg ca. 3000 i veiavgift, 4000 i forsikring, 1000 i bomring(klippekort, men kjører sjelden ut bomringen så de pleier vare lenge) og ca. 1 full tank pr måned, 400kr pr gang(liten bil, liten tank....). Alt av service og reperasjoner kan jeg foreta selv. Billigere enn det kan det knapt bli, men generelt så er det dyrt å ha bil. Jeg bor i Oslo forresten. Grunnen til at forsikringen er så billig aner jeg ikke, men jeg skal ikke klage! Delkasko da, ikke full. Andre bilen jeg har som jeg restaurerer vil koste meg ca. 500 i året i avgift, 800 for full kasko. Bensin, bom og annet kommer i tillegg, veteranbil dette. Jeg kan fikse selv om bilen trenger reperasjon, men har man ikke mulighet til det må det beregnes utgifter på service og annet fra 3000 og oppover pr år vil jeg tro. Folk betaler jo til og med for å få noen til å bytte dekka sine.
fedora Skrevet 10. mars 2007 #11 Skrevet 10. mars 2007 (endret) Folk betaler jo til og med for å få noen til å bytte dekka sine. ← Ja, det er ganske vanlig å betale noen for å få byttet dekkene. Men hvis man har en dekkomleggingsmaskin i huset, så kan man jo gjøre det selv: http://www.offroad.no/garage/839/img/22897.jpg Bildet fjernet iht reglene. Druscilla - mod Endret 10. mars 2007 av Druscilla
ceca Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 10. mars 2007 Tusen takk for svar. Mannen min syntes 10.000,- pr år i faste utgifter hørtes lite ut. Verditap regner jeg ikke med. Men nå har vi ivertfall en liten pekepinne på hvor mye vi må regne med.
Sluagh Skrevet 12. mars 2007 #13 Skrevet 12. mars 2007 Ja, det er ganske vanlig å betale noen for å få byttet dekkene. Men hvis man har en dekkomleggingsmaskin i huset, så kan man jo gjøre det selv: http://www.offroad.no/garage/839/img/22897.jpg Bildet fjernet iht reglene. Druscilla - mod ← Tror du misforstod meg. Du trenger ikke dekkmaskin med mindre man kun har ett sett felger. Ikke skyt før du er sikker på å treffe målet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå