Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Allværsjakker er jo nesten et must når man bor i Norge, men skjønner at det er mange som rett og slett hater dette plagget og synes det gjør kvinner til noen uformelige bomser. Jeg synes faktisk det kan være ganske fint jeg. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest DyneTryne
Skrevet

Jeg tenker hverken boms eller beauty, men "Fornuftig turgåer" jeg. Helt ok å bruke, jeg flirer heller av meg selv som går med tynne dressjakker midt i vinderkulda fordi det er det jeg føler meg mest vel i. :ler:

Gjest Vidvandre
Skrevet

Spørs veldig på jakka da. Sånne fra Bergans og Peak Performance og sånt syntes jeg egentlig er veldig fine.

Har en fra Stormberg selv, syntes ikke den er noe fin, men so what :P

Skrevet

anser det som praktsik.

Og bruker det når det passer seg slik.

Kler meg etter været. Heller det enn "bimbo" (sånn der tynne tennissko, kort skjørt og en mini-topp og ingen jakke midt på vinteren, jeg riser på hodet av dem...)

Gjest synseren
Skrevet

Er nok litt forfengelig. Velger ikka alltid plagg etter været :sjenert:

Viktig å ta seg ut også :sjenert: Men helt ufornuftig er jeg ikke da :ler:.

Skrevet

Ingen får på meg en allværsjakke, bortsett fra om jeg blir tvunget med på en tur (noe som ikke kommer til å skje).

Det morsomste jeg ser er jenter som har en spesiell stil, f.eks. rocka eller elegant, og så passer hele antrekket uten jakken, som virker helt malplassert.

Gjest Gjest 1
Skrevet

Jeg har aldri helt likt den norske stilen (selv om jeg er så norsk som det går an å bli.) Allværsjakker? Nei, det er lite feminint og gjør at det ikke ser ut til å være noen forskjell på gutter og jenter.

Peak Performance-look og liknende stiler kan fint gå an til søndagstur og fritidsaktiviteter men kun til det.

Det er noe sjarmerende med klær som er litt urbane og som minner verden på at det er forskjell på kvinner og menn.

Skrevet (endret)

Jeg bor på vestlandet og er nesten avhengig av allværsjakken min. Siden den blir brukt veldig ofte legger jeg litt mer penger i det når jeg kjøper ny. Merker som Bergans ol har jo mange veldig feminime modeller og mange av dem tar seg faktisk godt ut til det meste synst jeg.

Men når været tillater det, bruker jeg andre jakker som er mye mer "jentete" :sexy:

Edit: Om jeg skal på fest el, så bruker jeg selvsagt ikke allværsjakke. Jeg snakker om når jeg er ute (til og fra jobb, ute og handler...) og det er sikkelig drittvær ute...da er allværsjakken et must her jeg bor.

Endret av Dizzy
Gjest baby-E
Skrevet
Jeg har aldri helt likt den norske stilen (selv om jeg er så norsk som det går an å bli.) Allværsjakker? Nei, det er lite feminint og gjør at det ikke ser ut til å være noen forskjell på gutter og jenter.

Syns de nye vinterens jakker fra Bergans er ganske fine og feminine jeg.

Skrevet (endret)

Det er jo stor forskjell på slike jakker da.

Selv hadde jeg en Norrøna Trollveggen jakke for mange år siden. Var veldig fornøyd med den, men lekker kan jo ingen påstå at den er. I likhet med de fleste andre allværsjakker fra midten av 90-tallet rakk den til midten av låret med snøring i livet, og ellers var den stor og uformelig. Grei til sitt bruk (i skogen/på fjellet) men ikke noe en går med i byn.

Men jakkene som lages nå er mye finere. Kortere og mer tettsittende i modellen. Er vel fortsatt ikke noe jeg ville gått med en kveld på byn, men til hverdags er det endel typer jeg kunne ha funnet på å gå med. Kommer jo litt ann på hva en ellers har på seg den dagen, er det dressbukse og støvletter så er det vel ikke helt tingen, men til jeans kunne jeg gjerne gått med en av Peak sine jakker. De har mye fint synes jeg.

Endret av Titta
Gjest Zevon
Skrevet

Allværsjakker er triste plagg uten noe som viser personlig stil.

Gjest Deception
Skrevet

Når det siler ned fra himmelen konstant, ser jeg nytten med allværsjakker, ja. Det er kanskje ikke så lekkert, og jeg ville ikke brukt det til festbruk, men til hverdags har jeg ingen skrupler.

Når ble forresten "beauty" et norsk ord? Det skjærer i mitt språkviter-hjerte å se at folk velger engelske ord der det finnes perfekte norske ord. Selv om alliterasjon er fengende...

Gjest Gjest 1
Skrevet

...Men jeg kan godt forstå at Norge er litt spesielt i forhold til resten av verden. Det blir jo for dumt når en som bor i et stormete vind- og regnlokalsamfunn på en øde øy der de er avhengig av rutebåt for å komme seg til det ene Samvirkelaget...de bør kunne bruke allværsjakker.

Når jeg tenker etter så er det kanskej veldig mange slike værføre lokalsamfunn i dette landet og dermed er ganske mange unnskyldt for å gå i allværsjakker. Det blir for dumt og upraktisk at jenter går rundt og ser ut som Jennifer Lopez på rød løper når de ska handle på butikken i lokalsamfunnet eller sende sauene avgårde på beite. Distrikts-Norge bør få gå rundt i allværsjakker uten å bli kritisert for det.

Hvis en ser rundt seg i New York eller andre storbyer så kanskje de ikke er mer elegante enn jeans og allværsjakker der heller? :)

Gjest gjesta
Skrevet

Allværsjakke, selv de nyere modellene, kan ikke kalles elegante eller noe man kler seg i for å være lekker og klassisk. Men jeg tenker ikke nødvendigvis boms, bare praktisk og evt sporty. Og mange norske jenter kan vel sies å heller kle seg sporty enn klassisk, uavhengig av jakka.

Bruker aldri slik jakke selv, bare på tur. Har faktisk ikke noen jakke som egner seg spesielt for regnvær, bare en stygg mørkegrønn gummiregnjakke som definitivt ikke er finere enn allværsjakkene. Når jeg tenker meg om har jeg knapt vært ute i regnvær det siste året :overrasket: Men jeg har en fin paraply, da, som kan brukes når det ikke blåser.

Skrevet

Allværsjakker vil aldri bli stilig men jeg har en som jeg kan gå i uten å ville gjemme meg hvis jeg møter noen. En kort modell i sort fra Stormberg. Når jeg skal på butikken og det regner sidelengs er den god å ha.

Men de bomsete flerfargene jakkene som jeg ser så mange gå rundt i er helt grusomme. Da kan likegodt supplere med steinvaskede jeans og en heroinsprøyte i armen.

Skrevet

Synes det er fint hvis resten av stilen også er sånn.. men jeg har aldri kledd det. om vinteren pleier jeg å gå med enten ullkåpe eller pels. Fryser lett så jeg tar ofte på meg en ullgenser under også. Tenker ofte praktisk, så hvis allværsjakka hadde vært tynn, hvit, innsvinget i livet og hadde kledd stilen min ville jeg definitivt gått med det.

Skrevet

Jeg har allværsjakke, men den har kun blitt brukt til turgåing. Kunne nok funnet på å ha den på meg ellers også, om det striregnet og jeg bare skulle på skolen el.

Synes ikke jakken er lekker, men heller ikke spesielt bomsete. Den er smal i fasongen og fin i fargen!

Når det er sakt, i dag så jeg en jente med noen skikkelig lekre støvletter utenpå en pen mørk bukse- og turkis og lyseblå allværsjakke. Det så litt kræsj ut må jeg innrømme...

Gjest Elfrida
Skrevet

Når det både regner og blåser er det lite annet som er aktuelt hvis man ønsker å unngå å bli klissvåt. Jeg føler meg bomsete i allværsjakke, prøver å unngå det i det lengste.

Skrevet
Når ble forresten "beauty" et norsk ord? Det skjærer i mitt språkviter-hjerte å se at folk velger engelske ord der det finnes perfekte norske ord. Selv om alliterasjon er fengende...

Nå skulle jeg til å skrive sorry, men jeg mener selvfølgelig beklager. Jeg ble nok litt revet med. Alliterasjon er fengende, men dette ble vel litt tabloid. Boms eller.....vakkert?

Jeg driver siden www.billigbeauty.com, det skjærer vel i ørene dine det også... Lover full skjerpings, det norske språket er egentlig rikt nok til å få frem det jeg mener.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Allværsjakker er fint til sitt bruk. Dvs. aldri, aldri til skjørt! Allværsjakker er noe helt annet i dag enn på 90-tallet vil jeg si, og jeg skjemmes ikke over min jakke i feminin modell. Er avhengig av den når jeg sykler til universitetet, og når det regner bortover.

I Norge må man tenker mer praktisk enn i en del andre land. Syns det ser ganske tåpelig ut når det høljregner kombinert med kraftig vind og jentene kommer trippende bortover i stiletthæler, gjennomvåt kåpe og en ubehjelpelig paraply.

Men bor ikke i allværsjakka mi. Tar på meg vinterjakka når forholdene tillater det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...