Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja jeg lurer rett og slett på om det koster noe å ha med seg hund på toget. Var inne og kikket på NSB sine retningslinjer. Hund står oppført som punkt B under bagasje, så da tenker jeg jo at det ikke koster noe. Men jeg fant ikke noe mer ut av det på nettsidene demmes. Jeg vet at jeg kan bli avvist eller anvist på annen plass på toget om hunden sjenerer de andre passasjerene og lignende.

Men altså..noen som må betale for hunden sin på toget?

Fortsetter under...

Gjest -eline-

Dette står det på NSBs sider:

Førerhund sammen med blind, og førerhund i opplæring, reiser alltid gratis med NSBs tog når den er i tjeneste, dvs når den er utsyrt med sele og håndtak for den blinde. Det samme gjelder andre kjæledyr med en skulderhøyde under 40 cm; de reiser gratis sammen med deg.

Prisen for hund, med høyde over 40 cm, på NSBs tog er 50% av prisen på en ordinær voksenbillett.

Endret av -eline-

Jepp, det gjør det nok da.

Lurer på om dette er forklaringen på at den litt store (vil tro den er over 40 cm ja) hunden som tar toget hver dag, ofte sammen med oss (DEN tar det samme toget hver dag, vi varierer litt mer hvor raske vi er om morgenen) alltid ligger UNDER setene (sånn at den som sitter bak gjerne har hund på tærene)...

Jeg tar toget hver dag, og det tar ofte hunder tog sammen med meg, men ingen av dem har betalt så vidt jeg vet. Flere av hundene er vel antakelig over 40 cm, det har jeg ikke tenkt over.

Det som irriterer meg er at toget har 2 eller 3 vogner, hvorav minst en er merket med bilde av en hund med strek over. Altså ikke tillatt med dyr der. Og likevel er det nesten BESTANDIG i denne vognen hundene reiser.

Gjest Gjest 1
Det som irriterer meg er at toget har 2 eller 3 vogner, hvorav minst en er merket med bilde av en hund med strek over. Altså ikke tillatt med dyr der. Og likevel er det nesten BESTANDIG i denne vognen hundene reiser.

I slike tilfeller sier jeg i fra i en vennlig tone, men høyt nok så flere hører det, at det ikke er lov med hunder i denne vognen. Det irriterer meg litt at folk drasser med seg dyr inn på offentlig transport på steder der det er merket "ingen dyr".

Annonse

Når jeg tar toget til Sørlandet, må jeg sitte med Inka i kupè spesielt for dyr og funksjonshemmede. Hun er 45 cm i mankehøyde, men jeg må innrømme at hun er under 40 cm på disse togturene. Gidder ikke betale barnebillett for 5 centimeters skyld ;)

I slike tilfeller sier jeg i fra i en vennlig tone, men høyt nok så flere hører det, at det ikke er lov med hunder i denne vognen. Det irriterer meg litt at folk drasser med seg dyr inn på offentlig transport på steder der det er merket "ingen dyr".

Ja det kan jeg skjønne at du irriterer deg over. I hvertfall om du er redd eller allergisk for hunder.

Jeg tenker nå uansett at dette er noe konduktøren bør kunne informere de hundeeierne om som sitter i de vognene. Det burde egentlig ikke være nødvendig at medpassasjerene må si noe.

Gjest Talula

Det som er irriterende for oss som har hund, og sikkert for dere som andre også, er at man faktisk betaler pris for hunden, men man får ikke noen plass til hunden for den prisen. Ikke kan den sitte på gulvet ved siden av deg, for det sitter noen andre i nabosetet, og ikke kan den sitte i midtgangen, for da er den jo i veien for de som er allergiske eller redde. Tror Nsb vil at man skal ha alle hunder på fanget, og med en stor hund er jamen ikke det lett..

Tenk så mye bedre hvis man hadde fått et sete for det man betaler, da kunne setet ved siden av vært ledig, og man kunne plassere hunden på gulvet mellom deg og vinduet, det ville jo vært bedre for alle parter. Barn betaler jo like mye og de får sete..

Det har du rett i, betaler man for plass til hudne burde den også få en plass.

På de togene jeg tar ligger det som nevnt bestandig en hund UNDER setene. Ja, det kan til en viss grad være pga lite plass, men den ligger altså der uansett hvor god plass det er på toget (den tar toget såpass "sent" på morgenen, at der ER god plass, og de to folkene den reiser med har gjerne en tresetrersrad for seg selv.

I rushtiden må nok dette derimot være et større problem, det har jeg ingen problem med å forstå. I alle fall på tog som blir fullere enn de jeg tar (det er jo ikke østlandet dette her, så her er det svært få som må stå, selv midt i rushen, og således egentlig alltid plass til hunden)

Gjest Talula
Det har du rett i, betaler man for plass til hudne burde den også få en plass.

På de togene jeg tar ligger det som nevnt bestandig en hund UNDER setene. Ja, det kan til en viss grad være pga lite plass, men den ligger altså der uansett hvor god plass det er på toget (den tar toget såpass "sent" på morgenen, at der ER god plass, og de to folkene den reiser med har gjerne en tresetrersrad for seg selv.

I rushtiden må nok dette derimot være et større problem, det har jeg ingen problem med å forstå. I alle fall på tog som blir fullere enn de jeg tar (det er jo ikke østlandet dette her, så her er det svært få som må stå, selv midt i rushen, og således egentlig alltid plass til hunden)

Hvis det er ledig på en tresetersrad burde den selvfølgelig ligge der. Det er spesielt vanskelig på lengre togreiser synes jeg, når det er plassbilletter og alt er fullt. Du betaler for å få med deg en hund, men du får jo ikke lov å ha den der omtrent, for den er alltid i veien for noen. Litt slitsomt med en hund på 30 kilo på fanget i timesvis :overrasket:

Endret av Talula

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...