Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2007 #21 Skrevet 7. mars 2007 Jeg kan ikke si at jeg ser problemet. Leger foretar ikke brystundersøkelser for å grafse på folk, like lite som de foreslår GU for å se mus. Vær heller glad f or at legen er såpass ansvarsfull at han tar helsa di alvorlig.
Mata Hari Skrevet 7. mars 2007 #22 Skrevet 7. mars 2007 Har opplevd krav om GU og måling av blodtrykk.
Minita Skrevet 9. mars 2007 Forfatter #23 Skrevet 9. mars 2007 Jeg trodde også først at TS var en ung jente som syntes det var rart at man måtte ha en GU og at det var rart at man fikk brystene undersøkt hos legen. Også har hun gått på p-piller i årevis og er nå gravid. Og er fremdeles utvitende om hva leger faktisk bør gjøre? Hvis legen din ikke lærer deg å undersøke brystene dine hvem skal lære deg det da? Jeg kan ikke fordra leger som bare sitter der og signerer resepter. Nei, en lege skal ta vare på pasientene sine, sjekke blodtrykket, undersøke bryst, spørre om du har det bra og gjøre en GU. Alle er vel enige om at GU ikke er det mest kule vi kan foreta oss. Jeg gruer meg like mye hver gang jeg, selv om jeg nå har vært gjennom de jevnlig (annethvert år?) i 20 år. Men jeg vil nå gjerne vite at alt er ok jeg da, og jeg vil også svært gjerne vite det om noe er galt slik at jeg kan få gjort noe med det! Og da tenker jeg at det er like greit å få gjort det når jeg allikevel skal til legen for å få ny resept. Går ikke så ofte til legen ellers. Better safe then sorry. Så til dere som helst bare vil ha resepten og løpe hjem. Hvorfor det? Hvorfor vil dere ikke undersøkes? ← Nå har du jo misforstått meg igjen. Hele poenget er jo at jeg ikke er uvitende til hva leger bør gjøre, som jeg sa i mitt forige innlegg så var det måten det ble gjort på. Første gangen jeg skulle ha p-piller var jeg ung og "redd", derfor jeg "løp hjem" i stedenfor å dra til GU. Ble veldig overasket over at legen krevde det (selv om jeg er enig i at det er lurt å ta en). Når det gjelder brystundersøkelsen (som egentlig var spørsmålet mitt her), så har jeg aldri hørt noen andre som har måtte ta dette. Ikke på den måten i hvertfall, det var derfor jeg spurte her. om det var normalt. Prøvde ikke å henge ut legen og si han var pervers fordi han spurte om jeg ville ha en brystundersøkelse - ville bare vite om noen andre hadde vært borti det, da jeg og de jeg kjenner ikke har vært borti det før. Nå er jeg skeptisk til leger fra før, og tenker kanskje mer over slike episoder enn mange andre. Håper jeg har rettet opp i misforståelser nå. Ser at jeg ikke burde være en forum-skriver da jeg som regel alltid blir misoppfattet i mine innlegg.
Lizzee Skrevet 9. mars 2007 #24 Skrevet 9. mars 2007 Det ble vel litt "klønete" at du i ditt første innlegg ga inntrykk av at du var ung og uvitende og i senere innlegg forteller at du faktisk er voksen nå og at det du først fortalte var noe som skjedde i "fortid". Startinnlegget dit ga ikke inntrykk av at du var vitende om hva leger faktisk gjør... Et generelt råd er kanskje å spørre litt mer direkte om hva du lurer på, hvorfor du lurer på det og at du "plasserer" deg selv riktig i forhold til spørsmålet ditt.... Jeg trodde at du var svært ung og at andre gangen du hadde vært hos lege for p-piller var i "forrige uke"... Jeg hadde vel svart deg litt anderledes om jeg hadde visst at dette var tilbake i tid og at du nå er voksen, gravid og klar over hva leger gjør. Min(e) lege® har alltid vært påpasselig med å spørre meg om jeg undersøker brystene og også undersøkt meg. I min venninnekrets er dette en vanlig erfaring.
Minita Skrevet 9. mars 2007 Forfatter #25 Skrevet 9. mars 2007 Ok, da beklager jeg klønete innlegg og takker for svar på det jeg lurte på
-frøya- Skrevet 9. mars 2007 #26 Skrevet 9. mars 2007 Men sjekker dere blodtrykket og sånn hver gang dere får ny resept? Jeg bare ringer til legekontoret jeg,også kan jeg komme å hente den dagen etter.... Det gjorde jeg da jeg byttet lege også,fikk ny resept uten at legen noen gang har møtt meg....eller pratet med meg for den saks skyld...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå