Gå til innhold

fornyelse av resept av p-piller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lurer på hva som er vanlig og hva dere har vært borti at legen "forlanger" for at dere skal få ny resept på p-piller?

Første gangen jeg skulle få det gikk jeg til legen, men han sa at da måtte jeg igjennom en gynekologisk undersøkelse (dette skal da være frivillig?). Så da fikk jeg hos en slik helsestasjon i stedenfor.

Når jeg skulle fornye resepten ville en annen lege at jeg skulle ta en brystundersøkelse. Ikke slik at man tar puppen på et slikt aparat som "scanner" for svulster, men at han skulle kjenne etter klumper på brystet mitt :overrasket: Dette kan da ikke være vanlig? Aldri hørt om andre som har måtte det.. Jeg sa klart i fra at NEI, det fikk han ikke lov til. Etter å ha brukt lang tid på å vise meg hvordan jeg kunne kjenne etter det selv i dusjen, fikk jeg til slutt resept..

Andre som har vært borti det samme?

Skrevet

1. gang hadde jeg ikke hatt sex ennå, så da slapp jeg GU. Når jeg skulle fornye resepten anbefalte han at jeg tok en GU, noe jeg valgte å gjøre, greit å vite at alt er i orden. Har vel tatt GU annenhver gang (annethvert år) etter dette.

Legen min har ikke tatt blodtrykk engang, mens andre jeg kjenner har måtte ta blodprøver og blodtrykk for å få p-piller. Men brystundersøkelse har jeg aldri hørt blitt foreslått :overrasket:

Skrevet

Jeg har alltid gått til gynekolog en gang i året. Har da hatt underlivsundersøkelse, sjekket blodtrykk og undersøkt brystene. Helt normalt dette!

Den gang jeg gikk på p-piller ble den årlige gynekologturen lagt til tiden da et var på tide å fornye resepten for p-pillene.

Brystene undersøkes for å avdekke evnt. brystkreft. Ved en gynekologisk underlivsundersøkelse tar man kreftpøve, prøver som kan avdekke kjønnssykdommer (slik at du kan få kurert dette!) og for å sjekke at alt er som det skal. Dette er selvfølgelige veldig viktig å få gjort!

Jeg hadde vært skeptisk om jeg kom til en lege som ikke hadde undersøkt meg - og bare villig vekk hadde skrevet ut de reseptene jeg ba om.

Minita... Du omtaler legen som "han". Er det egentlig slik at du var skeptisk til at en mann skulle berøre brystene dine og undersøke underlivet ditt? En lege undersøker deg ut ifra medisinske hensyn. Men det beste for deg er kanskje å finne en kvinnelig lege?

Gjest Gjest
Skrevet

Den typen GU som er vanlig før p-pillebruk er rimelig ubrukelig med tanke på selve p-pillene. Det innebærer normalt kun klamydiatest og kanskje celleprøve, og ingen sjekk etter ting som forverres av p-piller. Fornuftig med tanke på smittespredning og klamydiainfeksjoner, men cyster og lignende tar det ikke.

For meg var rutinene slik: Jeg begynte på p-piller lenge før jeg ble seksuelt aktiv og hos meg var det blodtrykk, og jeg tror det var blodprøve. Hadde det blitt undersøkt litt nøyere hvorfor jeg hadde så ustabile sykluser, så hadde jeg forhåpentligvis ikke blitt satt på p-piller, men enten ventet for å se om det gikk over eller blitt behandlet på annet vis.

Hadde aldri godtatt GU da (var 14-15år), så det hadde blitt førstnevnte alternativ, noe som sannsynligvis hadde spart meg for flere år med å få pillene ut av kroppen igjen.

Gjest Shayla
Skrevet
Hei

Lurer på hva som er vanlig og hva dere har vært borti at legen "forlanger" for at dere skal få ny resept på p-piller?

Første gangen jeg skulle få det gikk jeg til legen, men han sa at da måtte jeg igjennom en gynekologisk undersøkelse (dette skal da være frivillig?). Så da fikk jeg hos en slik helsestasjon i stedenfor.

Når jeg skulle fornye resepten ville en annen lege at jeg skulle ta en brystundersøkelse. Ikke slik at man tar puppen på et slikt aparat som "scanner" for svulster, men at han skulle kjenne etter klumper på brystet mitt  :overrasket:  Dette kan da ikke være vanlig? Aldri hørt om andre som har måtte det.. Jeg sa klart i fra at NEI, det fikk han ikke lov til. Etter å ha brukt lang tid på å vise meg hvordan jeg kunne kjenne etter det selv i dusjen, fikk jeg til slutt resept..

Andre som har vært borti det samme?

Grunnen til at legen forslår dette er jo til ditt eget beste... men du kan jo som sagt si nei. Men ikke noe å ta så på vei for. Han gjør jo ikke dette for å være dust mot deg.

Jeg har tatt GU engang, når jeg byttet sexpartner. Legen min sa at man trenger en GU ca hvert 3 år hvis man har samme sexpartner.

Legen min sjekker blodtrykket hvergang jeg ber om ny resept.

Skrevet
Minita... Du omtaler legen som "han". Er det egentlig slik at du var skeptisk til at en mann skulle berøre brystene dine og undersøke underlivet ditt? En lege undersøker deg ut ifra medisinske hensyn. Men det beste for deg er kanskje å finne en kvinnelig lege?

Ja, det er vel i grunnen det. Skjønner jo at han bare skal gjøre en medisinsk undersøkelse, men har aldri hørt om andre hvor legen skal kjenne på puppene etter kuler? Derfor jeg ble skeptisk. Men har generelt et dårlig forhold til leger, spesielt menn. Har byttet mange ganger, og hadde egentlig en kvinnelig (som jeg aldri har møtt), men pga at hun var i permisjon for så å ikke komme tilbake, så har jeg blitt sittende i håpet i 1 år. Er heller ingen ledige kvinnlige leger, men har prøvd å få det hele tiden.

Tråden ble jo startet nettopp pga det du spør om. Om jeg er skeptisk til at han skal berøre brystene mine - for har ikke hørt det er normalt?

Du sier du går og får undersøkt brystene dine, men er det da en lege som kjenner på de, eller brukes aparat?

Skrevet

Vet også at det er vanlig med GU ved resept, for det er en grei tid å minnes på at det er lurt. Men mente det var frivillig?

Gjest Gjest
Skrevet
Vet også at det er vanlig med GU ved resept, for det er en grei tid å minnes på at det er lurt. Men mente det var frivillig?

Ja, GU er alltid frivillig.

Men en lege kan nekte å skrive ut resept til deg om han ikke finner det forsvarlig, noe enkelte gjør om de mistenker fare for smittespredning og/eller hormonforstyrrelser. Sistnevnte vil for øvrig i hovedsak undersøkes ved innvendig uttalyd og blodprøver.

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke opplev at legen foreslo at han skulle foreta en brystundersøkelse, men har fått beskjed om å gjøre det regelmessig selv fordi p-piller kan øke risikoen.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at legen undersøker brystene mine i forbindelse med resept på p-piller. GU har jeg bare tatt når det har vært nødvendig, altså første gang og så hvert 3. år for celleprøve, og i forbindelse med andre problemer, men ikke i forbindelse med ny resept på p-piller, da har det bare vært blodtrykk, generelle helsespørsmål og om jeg syns det går greit med de pillene.

Skrevet (endret)
Tråden ble jo startet nettopp pga det du spør om. Om jeg er skeptisk til at han skal berøre brystene mine - for har ikke hørt det er normalt?

Du sier du går og får undersøkt brystene dine, men er det da en lege som kjenner på de, eller brukes aparat?

Som de andre sier her så er det ikke nødvendig å ta en GU med celleprøve mer enn hvert tredje år. Skifter man sex-partner bør man selvsagt gå oftere.

Selv har jeg vært sammen med samme mann i mange år og har hormonspiral - og det er over 25 år siden jeg var hos lege og fikk p-piller første gang.... Da hadde jeg allerede hatt sex og det var naturlig å ha en undersøkelse.

Brystene dine kan du - og bør du - jevnlig undersøke selv. Min lege (kvinnelig) som både er min fastlege og gynekolog undersøker mine bryst når jeg er på min årlige kontroll. Hun må ikke gjøre dette men jeg synes det er greit, ettersom hun (som lege) vet hva hun skal kjenne etter. Hva om det er en liten kul der jeg ikke har kjent...? Jeg kjenner flere som har hatt brystkreft og er kanskje derfor litt påpasselig med dette.

Har vært til mammografi en gang. Det var et offentlig prøveprosjekt med organisert mammografiscreeing som ble gjennomført enkelte steder i landet for noen år siden. Ikke noe jeg ble sendt til av legen min, jeg fikk bare en innkalling til frivillig mammografi tilsendt. Helt ok å ha vært med på.

Når det gjelder legen din... Du kan bytte fastlege. Går du inn på NAV sine sider kan du finne hvilke fastleger du kan velge, og da kan du jo velge en kvinne som du vil føle deg mer avslappet med!

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbyg...visloginside.do

Endret av Lizzee
Skrevet

Eneste legen gjorde på meg da jeg startet på p-piller var at hun målte blodtrykket.

Etter dette har jeg bare ringt for ny resept. Hun sa at det ikke var nødvendig med GU om jeg ikke merket noe unormalt der nede. Litt skeptisk, men hva vet vel jeg. :vetikke:

Skrevet

Jeg har hatt veldig "slappe" leger når det gjelder p-piller.

Legen anbefalte en GU før min første resept, og det var jo like greit. Han tok vel blodtrykket mitt også.

For fornyelse, så trengte jeg vel ikke møte opp engang.

Jeg var student, og bodde langt borte fra fastlegen min, men da det ble klart at jeg ikke skulle flytte hjem, så byttet jeg fastlege. Og gikk til min nye lege som jeg aldri før hadde sett, sa at jeg gikk på trionetta, og trengte nye. Samt at jeg trengte påfyll av allergimedisin. fikk utlevert reseptene uten noen undersøkelse.

Nå har jeg atter en ny lege etter flytting, men går ikke lenger på p-piller, så han skal få slippe å gi meg den resepten (og faktsik ikke på allergimedisiner lenger heller, så han skal vel ikke gi meg noen resepter i det hele tatt)

Brystundersøkelse har jeg ikke vært borti at noen lege har nevnt, men generelt synes jeg mine leger har vært for sleppehndte jeg da, enten det har vært menn eller kvinner. Hadde legen foreslått det så hadde jeg nok ikke nektet, jeg tror generelt at egen foreslår ting av medisinske hensyn, så jeg følger helst forslagene.

Skrevet

Da jeg fikk fornyet resepten anbefalte legen GU, så det gjorde jeg der og da. I tillegg tok hun blodtrykket og informerte om tegn på blodpropp, i tillfelle jeg oppdaget noe. Noen få minutter senere j\gikk jeg ut med en ny resept:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ringer til helsesekretæren og sier at jeg trenger ny p-pille resept. Så legger hun den inn til legen og får han til å skrive under. Jeg henter den så i resepsjonen neste dag.

GU tar jeg uavhengig hos en gyn.

Skrevet

Altså.. jeg har gått på p-piller forholdsvis lenge (ikke nå lenger, da jeg er gravid) og jeg er klar over hva men bør sjekke. At det er lurt å gå til GU vet jeg, og skal også dit nå (frivillig), og jeg vet det er lurt å følge med puppene for brystkreft. Er jo ikke det jeg stiller spørsmålstegn ved heller. Er vel heller måten det ble lagt fram.

Har også målt blodtrykket hver gang jeg skal ha fornyet resepten.

Vet også fint det går an å bytte fastlege, da jeg har gjort dette x-antall ganger (pga flytting og div andre grunner), men har fortsatt ikke klart å skaffet meg en kvinnlig lege. De er visst veldig populære og ikke så mange av.. (etter hvor jeg har vært i hvertfall).

Når det gjelder graviditeten kommer jeg nok til å holde meg for det meste til jordmor. Men det var ikke poenget med denne tråden... Ikke les så mye i mellom linjene nå da :P

Skrevet
Altså.. jeg har gått på p-piller forholdsvis lenge (ikke nå lenger, da jeg er gravid) og jeg er klar over hva men bør sjekke. At det er lurt å gå til GU vet jeg, og skal også dit nå (frivillig), og jeg vet det er lurt å følge med puppene for brystkreft. Er jo ikke det jeg stiller spørsmålstegn ved heller. Er vel heller måten det ble lagt fram.

Har også målt blodtrykket hver gang jeg skal ha fornyet resepten.

Vet også fint det går an å bytte fastlege, da jeg har gjort dette x-antall ganger (pga flytting og div andre grunner), men har fortsatt ikke klart å skaffet meg en kvinnlig lege. De er visst veldig populære og ikke så mange av.. (etter hvor jeg har vært i hvertfall).

Når det gjelder graviditeten kommer jeg nok til å holde meg for det meste til jordmor. Men det var ikke poenget med denne tråden... Ikke les så mye i mellom linjene nå da :P

Javel... da har visst jeg (og kanskje andre her også) misforstått deg litt... Startinnlegget ditt ga inntrykk av at du var ung og gikk på p-piller og at denne første gangen hos legen ikke var særlig lenge siden.

Skrevet

Dersom legen var ubehagelig, forstår jeg jo at du reagerer. Men jeg hadde ikke reagert om min lege foreslo å ta en brystundersøkelse. Det gjorde den forrige legen min, og selvsagt sa jeg jatakk til det. Det er fort gjort, og like greit å gjøre det mens man først sitter der, i stedet for å komme innom en ekstra gang for å få det gjort, kanskje. Jeg mistenker da ikke legen min for å foreslå dette for å kunne "grafse" på puppene mine.

Gjest -eline-
Skrevet
Dersom legen var ubehagelig, forstår jeg jo at du reagerer. Men jeg hadde ikke reagert om min lege foreslo å ta en brystundersøkelse. Det gjorde den forrige legen min, og selvsagt sa jeg jatakk til det. Det er fort gjort, og like greit å gjøre det mens man først sitter der, i stedet for å komme innom en ekstra gang for å få det gjort, kanskje. Jeg mistenker da ikke legen min for å foreslå dette for å kunne "grafse" på puppene mine.

Det har etpar av mine tidligere leger også gjort, spesielt viktig for meg siden jeg faktisk har brystkreft i familien. Har aldri opplevd det som en unnskyldning for å grafse nei.

Skrevet

Jeg trodde også først at TS var en ung jente som syntes det var rart at man måtte ha en GU og at det var rart at man fikk brystene undersøkt hos legen.

Også har hun gått på p-piller i årevis og er nå gravid. Og er fremdeles utvitende om hva leger faktisk bør gjøre? Hvis legen din ikke lærer deg å undersøke brystene dine hvem skal lære deg det da? Jeg kan ikke fordra leger som bare sitter der og signerer resepter. Nei, en lege skal ta vare på pasientene sine, sjekke blodtrykket, undersøke bryst, spørre om du har det bra og gjøre en GU.

Alle er vel enige om at GU ikke er det mest kule vi kan foreta oss. Jeg gruer meg like mye hver gang jeg, selv om jeg nå har vært gjennom de jevnlig (annethvert år?) i 20 år. Men jeg vil nå gjerne vite at alt er ok jeg da, og jeg vil også svært gjerne vite det om noe er galt slik at jeg kan få gjort noe med det! Og da tenker jeg at det er like greit å få gjort det når jeg allikevel skal til legen for å få ny resept. Går ikke så ofte til legen ellers.

Better safe then sorry.

Så til dere som helst bare vil ha resepten og løpe hjem. Hvorfor det? Hvorfor vil dere ikke undersøkes?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...