Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet
Legevakten ber oss spre dette budskapet:

>

> Tenk på de som er glade i deg og legg inn ICE kontaktperson på din

> mobil NÅ!

>

> Vennligst les dette, kan være livsviktig:

> Ambulansefolk har oppdaget at de fleste skadde har mobil på seg, men

> vet ikke hvem de nærmeste pårørende er i adresselisten.

> De er en lur ide å ha et felles navn som en kan kontakte.

> Forslaget er at alle lager en person som heter "ICE" (In Case of

> Emergency). Under dette navnet står den/de personer som en mener bør

> kontaktes.

> Ønsker en flere personer bruk ICE1, ICE2, ICE3.

> Det er en enkel sak å få til, er gratis og kan gjøre en stor forskjell

> når det gjelder.

> Lag med en gang en ICE-adresse med et telefonnummer, send mailen

> videre til flest mulig personer slik at navnet "ICE" blir laget og brukt

> av flest mulig.

>

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt kjempelurt, men jeg ble sprø av at det kom "ice" opp på mobilen hver gang samboeren min ringte...

Mon tro om det går an å løse det på noe vis?

Skrevet
Mon tro om det går an å løse det på noe vis?

ICE Mr brum: aa bb cc dd

brumlebumsebssen: aa bb cc dd

Gjest Silmarill
Skrevet

Kjempesmart! Har lagt inn 2 personer.

Skrevet (endret)

Mine kontaktpersoner i såtilfelle ville vært mamma og pappa, og de er jo lagret på telefonen som, ja, mamma og pappa, så ville det ikke være naturlig å prøve å ringe foreldre først.. ?

Edit: blir jo annerledes for mennesker som ikke har foreldre da, men dere skjønner hva jeg mener :)

Endret av Mediocre
Gjest Silmarill
Skrevet
Mine kontaktpersoner i såtilfelle ville vært mamma og pappa, og de er jo lagret på telefonen som, ja, mamma og pappa, så ville det ikke være naturlig å prøve å ringe foreldre først.. ?

Edit: blir jo  annerledes for mennesker som ikke har foreldre da, men dere skjønner hva jeg mener :)

Skjønner hva du mener men dette er jo internasjonalt (skal bli ihvertfall) og det hender man er i utlandet da ;)

Skrevet

Dessuten er det vel enklere for dem i en hastesituajon å finne "ice" enn å lete etter "skal vi se, ikke noe ice nei, kanskje vi finner mamma?"

forøvrig har jeg mamma på mobilen, og pappa. og farmor. Men min nærmeste er min forlovede, og han står jo bare med navn, og skiller seg således ikke ut fra andre "fremmede" (bortsett fra at han nesten alltid er "siste oppringte", og 90% av sms til/fra ham)

så herved er min forlovede lagret som ICE (i tillegg ligger han som seg selv. Så er det spennende å se hva som kommer opp neste gang han ringer da... Aldri lagt inn samme nummer to ganger før...)

Skrevet
Skjønner hva du mener men dette er jo internasjonalt (skal bli ihvertfall) og det hender man er i utlandet da  ;)

Dessuten er det vel enklere for dem i en hastesituajon å finne "ice" enn å lete etter "skal vi se, ikke noe ice nei, kanskje vi finner mamma?"

forøvrig har jeg mamma på mobilen, og pappa. og farmor. Men min nærmeste er min forlovede, og han står jo bare med navn, og skiller seg således ikke ut fra andre "fremmede" (bortsett fra at han nesten alltid er "siste oppringte", og 90% av sms til/fra ham)

så herved er min forlovede lagret som ICE (i tillegg ligger han som seg selv. Så er det spennende å se hva som kommer opp neste gang han ringer da... Aldri lagt inn samme nummer to ganger før...)

Okay, da var det gjerne ikke så dumt alikevel da :)

Gjest Maxagaze
Skrevet

Så det på Dvaskrevyen, la inn ICE med det samme.

Skrevet

På min telefon kommer det ikke opp noe navn, kun nummer, hvis en person er lagret under to forskjellige navn. Samme gjelder meldinger, det står bare telefonnummeret som er avsender.

Det er derfor jeg er i tvil om hvordan jeg skal få lagt inn dette på en lur måte :)

Skrevet

hmm... mulig det som skjer ja, jeg får sjekke neste gang han ringer meg. I "siste annrop" står det som navnet hans, men han ringte vel siste gang FØR jeg la inn ICE

Om nødvendig lar jeg ham ligge som "ICE Navnet hans" jeg da, og heller akseptere at det kommer opp ICE hver gang han ringer meg...

Skrevet

Det er vel aldri snakk om hast med å ringe pårørende. Det første de gjør er ikke å ringe pårørende, det er å hjelpe den skadede, pårørende ringer de ikke før vedkommende er på sykehus og tatt vare på og da er det mer enn nok tid til å finne Mamma eller Pappa. Det tar omtrent et halvt sekund mer enn å finne ICE.

Men det var uansett bare en digresjon, det er nok lurt å ha ICE også.

Skrevet

Jada, sant nok, det HASTER ikke å ringe "ice", sånnsett.

Men mange av oss har både mamma og pappa på mobilen, men vil helst at de ringer en annen først. Jeg anser det som mer viktig at min forlovede, snart ektemann, får vite om at jeg er skadet, enn at min mor som bor 35 mil unna får vite det. Hva kan hun gjøre, annet enn å engste seg, og ringe min forlovede? HAN derimot er jo somregel i nærheten (sånn i forhold til å kunne i det minste oppsøke meg på sykehuset eller noe. Og deretter ringe mine foreldre?)

Det HASTER nok ikke å få ringe nei, for de gjør det ikke med en gang, som du sier. Og for dem som VIL at det er mamma eller pappa de skal ringe, så funker det nok greit. For oss andre, så er det sikkert greit å ha et ice-nummer.

fikk meg dog til å tenke på noe... er det noe "formelt" med dette å være "nærmeste pårørende"? Burde jeg egentlig ha ordnet noe FORMELT om at min samboer er min nærmeste pårørende, ikke mine foreldre? Jeg har ført ham opp med navn og telefonnummer i lommeboka for lenge siden, og nå lagt det på mobilen også som ice, men, er det egentlig formelt sett mine foreldre som er mine nærmeste pårørende, all den tid jeg er ugift og ikke selv har gjort noe for å endre det til min kjære? Jeg antar han blir formelt å regne som min nærmeste pårørende når vi gifter oss til sommeren, så jeg komemr ikek til å gjøre noe med det da, bare lurer...

Skrevet
Men mange av oss har både mamma og pappa på mobilen, men vil helst at de ringer en annen først. Jeg anser det som mer viktig at min forlovede, snart ektemann, får vite om at jeg er skadet, enn at min mor som bor 35 mil unna får vite det. Hva kan hun gjøre, annet enn å engste seg, og ringe min forlovede? HAN derimot er jo somregel i nærheten (sånn i forhold til å kunne i det minste oppsøke meg på sykehuset eller noe. Og deretter ringe mine foreldre?)

Men moren din vil jo garantert ringe samboeren din, og det tar ikke mange minuttene uansett. Det er da ikke noen krise om moren din blir ringt først, hun er da likevel blandt dem som ville få vite det om du var alvorlig syk? Dine pårørende blir funnet, jeg tror det skal mye til før man ikke får tak i dem på et eller annet vis.

Sist mine pårørende måtte kontaktes hadde de ingen telefonnummer tilgjengelig (jeg var allerede innlagt på sykehus, men hadde blitt mye verre veldig plutselig og jeg hadde ikke mobil på meg og det var sykehuset selv som hadde mistet telefonnumrene). Det tok likevel ikke mange minuttene før de ved hjelp av etternavnet mitt fant fram til Mamma som så gav dem telefonnummer til min samboer.

Ja, det ble jo en lang diskusjon litt på sidelinjen. Jeg ser absolutt at det kan være viktig å ha ICE på mobilen, men jeg tror ikke dette er så livsnødvendig som enkelte vil ha det til. Jeg tror også dette er mer nødvendig i utlandet, hvor "Mamma" og "Pappa" kanskje ikke umiddelbart er forståelig. Men jeg tviler meget sterkt på at man i Norge ville ha særlige problemer med å finne fram til noens pårørende, selv uten mobilen tilgjengelig. Alle har veske og/eller lommebok på seg, med diverse kort/papirer med navn på, og da har man kommet et godt stykke på vei.

Forøvrig mener jeg å tro at så lenge du ikke er gift er det foreldrene dine som formelt sett "bestemmer over deg" hvis det skulle være nødvendig. Skulle du f.eks. dø er det foreldrene dine som kan avgjøre om organene dine skal doneres bort. Men de fleste ville vel uansett ta stor hensyn til samboers ønsker også, selv om foreldrene har siste ord.

Skrevet

Joda, selvsagt ville mamma ringe min forlovede, og egentlig er det ingen krise. Og egentlig synes jeg dette ice-greiene er litt "oppjaget" og anser det ikke egnetlig som kjempeviktig, nei, for jeg tror de ville finne mamma, som ville ringt min forlovede, selvsagt.

Med tanke på hva jeg ville "foretrekke" synes jeg likevel det er bedre om min forlovede ringer mamma, enn at mamma ringer ham, dette har med reaksjoner å gjøre. Men er HELT på sidelinjen av tema.

Og om noe mot formodning skjer meg, om de ringer mamma eller pappa eller min forlovede... så ringer de nok hverandre likevel.

Og, ja, jeg trodde nok at mine foreldre formelt sett er mine nærmeste pårørende. Det burde man dog kunne gjøre noe med, for dem som velger livslagt samboerskap?

Jeg gifter meg uansett om få måneder, og da blir min mann min nærmeste pårørende, også formelt. Og formelt ER det da han som skal ha beskjed om noe skjer meg, og ikke mine foreldre, så sånnsett er det ormelt sett FEIL at jeg da har ham som "ice" nå?

Jaja, jeg satser på at det ALDRI blir bruk for det nummeret uansett....

Skrevet
ICE Mr brum: aa bb cc dd

brumlebumsebssen: aa bb cc dd

Problemet er at min ICE har et navn som begynner på en bokstav etter "i" i alfabetet. På min telefon funker det sånn at hvis to oppføringer har samme nummer, vil det som er først i alfabetet poppe opp når det ringer. Spørs om jeg ikke bare må bytte navn på han- i verste fall kalle han noe sånn som "brumlebazzen". :overrasket::ler:

Skrevet

På min telefon kom bare nummeret, så nå har jeg, i alle fall midlertidig, slettet ICE.

Jeg la en "ice" notat på min kjære da, men det hjelper på en måte lite, da det neppe er direkte søkbart...

Skrevet

Sikkert lurt med ICE, men finner fortsatt ingen smart måte å lagre det på. :forvirret:

Skrevet

Nå har jeg lagt til min ektemann som min Ice.

Når han ringer, kommer bare et bilde av ham opp på displayet, og så vår spesielle låt som jeg har lagret på hans nummer.

Så for meg er det ingen forskjell egentlig, bortsett fra at det står Ice under i stedet for hans navn.

;)

Gjest *Tara*
Skrevet

Synes det var smart og jeg har lagt inn mannen min som ICE .. tror nok jeg skal legge inn sønnene mine også .. som ICE1 og ICE2 ...

Når det gjelder det å finne ut hvem pårørende er så klarer de det meste. Sønnen min havnet på sykehuset i en veldig akutt situasjon for noen måneder siden og da hadde de gått gjennom telefonen hans og funnet mamma og pappa .. Så både jeg og mannen ble oppringt fra sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...