Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2003 #1 Skrevet 24. februar 2003 Jeg har et problem.. Jeg prøvde en kjole i slutten av november, og damen som jobbet der syntes jeg var sent ute. (gifter meg 24.mai-03) Jeg prøvde en kjole som jeg falt for, og hun anbefalte at jeg skulle henge den av med en gang, noe som jeg gjorde. Det kostet meg 1500,- i depositum.. Problemet er at jeg for nå sydd en kjole, men pengene får jeg ikke igjen. Det var nemelig kun lov til å bytte kjole valg. Jeg tenkte at min kommende mann kunne bruke depositumspengene til dress f.eks. men nei da!!! :cry: Det jeg lurer på da er: HVA ER DEPOSITUM???? Trudde det var penger man faktisk har krav på å få tilbake.. Hilsen fortvilet mai brud..
Nikki Skrevet 24. februar 2003 #2 Skrevet 24. februar 2003 Dette var da kjipt. Jeg fikk vite at det depositumet jeg betalte var en del av det kjolen min kostet og at det ikke var penger jeg kom til å få igjen hvis jeg ombestemte meg. De kalte det også depositum, noe jeg er uenig i, da et depositum er penger man får igjen/har krav på i forbindelse med ulike typer kjøp/ leie av boliger etc. De burde heller kalle det en type forsikring på at man faktisk kjøper den kjolen og opplyse at man ikke får tilbake de pengene ved evnt. annulering av kjøp. Du fikk ikke noe beskjed om dette da du kjøpte kjolen? Stod ingenting om det i evnt. papirer du fikk da du bestilte kjolen? Gjorde det ikke det ville jeg tatt kontakt med jussbuss eller fri rettshjelp for å høre om man har krav på å få tilbake pengene eller ikke. De kan sikkert hjelpe deg. Ønsker deg lykke til.
Pip Skrevet 24. februar 2003 #3 Skrevet 24. februar 2003 1500? Det var da voldsomt... En venninne av meg ombestemte seg også etter en måned eller to, og hun 'slapp unna' med 500,- (det var fordi de hadde hengt kjolen av, og derfor gjerne tapt noe inntekter på de månedene...). Men som Nikki sier - ta kontakt med noen som har greie på sånt, så får du sikkert god hjelp! Lykke til! :D
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2003 #4 Skrevet 26. februar 2003 Går det virkelig ann å bli overrasket over at man ikke får igjen depositumet for en brudekjole?!? Hele poenget er jo at forretningen på en eller annen måte må ha mulighet til å forsikre seg om at du faktisk skal ha denne kjolen, ellers kan du jo dra rundt overalt og henge av en kjole her og der.. Og hvis alle gjør det, da blir det jo ikke mange kjoler igjen som er ledige til de som fakstisk skal ha en kjole. Forretningen lever faktisk av å leie ut kjoler, det koster ganske mye å kjøpe inn disse, ha folk annsatt og holde lokalene ved like. Da er de jo også avhengige av å få leid ut kjolene så mye som mulig, og da nytter det ikke å ha mange kjoler hengt av til bruder som kanskje skal ha dem og så ombestemmer seg igjen. Kan ha vært mange innom den tiden kjolen har vært reservert på ditt navn, bruder som da har dratt videre og leid ett annet sted. Hjelper nok ikke å ta kontakt med Juss-buss her nei..
Gjest Afrodite Skrevet 26. februar 2003 #5 Skrevet 26. februar 2003 HRMF! Depositum er et belöp man betaler for en vare, som man SKAL få tilbake dersom varen ikke er ödelagt. Hvis varen er ödelagt, får man ikke igjen depositumet. :kgblunk: Dersom man skal betale en sum som et slags "forsikringsgebyr" for en vare, SKAL dette opplyses, og kan OVERHODET IKKE kalles et depositum. Dette "forsikringsgebyret" bör da kalles "håndpenger eller et slags "avbestillingsgebyr". Alle forretninger bör opplyse kunden om dette.
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2003 #6 Skrevet 26. februar 2003 uff saa irriterende - leit aa tape saa mye penger, men jeg lurer litt paa hva du trodde depositum betydde da du betalte det. Er enig med innlegget tidligere om at butikkene maa haa en slags forvisning om at du faktisk har tenkt deg den kjolen, men jeg er ogsaa enig i at du burde faatt vite alt dette paa forhaand. Synd at du ikke faar brukt det til din forlovede heller - det burde jo kunne gaa an.
Arwen Skrevet 26. februar 2003 #7 Skrevet 26. februar 2003 Skjønner veldig godt at butikkene er nødt for å ta et depositum når kjoler blir hegt av, men det burde blitt opplyst om at man ikke får igjen pengene hvis man allikevel ikke vil ha kjolen. (Slo opp i ordboka og der står depositum definert både som pant og som sikkerhet)
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2003 #8 Skrevet 26. februar 2003 Er enig med at depositum er en sikkerhet. Men det vil si at du faktisk kan holde av denne kjolen helt til bare noen dager føre, og alikevel la være. Du taper jo pengene alike vel. Skulle tro det var bedere for forretningen om du sa fra deg den nå, eller byttet til et annet "produkt". synd for deg , men OGSå synd for dem
Arwen Skrevet 26. februar 2003 #9 Skrevet 26. februar 2003 Er enig med at depositum er en sikkerhet. Men det vil si at du faktisk kan holde av denne kjolen helt til bare noen dager føre' date=' og alikevel la være. Du taper jo pengene alike vel. Skulle tro det var bedere for forretningen om du sa fra deg den nå, eller byttet til et annet "produkt". synd for deg , men OGSå synd for dem [/quote'] Helt enig. Sansynligvis hadde jeg vært så full av f*** her at jeg hadde holdt av kjolen til bare noen dager før uansett. Da kan de hvertfall ikke tjene noen ekstra penger på den
Arwen Skrevet 26. februar 2003 #10 Skrevet 26. februar 2003 De kunne jo vært en avtale om at man fikk igjen en del av summen hvis man sa fra tidlig.
Tusenfryd Skrevet 27. februar 2003 #11 Skrevet 27. februar 2003 Dette betyr at salongen nå har 3 mnd å leie ut kjolen på. Hor mange leier kjole 3 mnd før bryllupet? Hva er sjansen for at de faktisk får leide den ut når du sier fra nå? Joda, den er sikkert der - men det er nettopp sånne situasjoner som din som er en risiko, at de sitter igjen med mange kjoler de ikke får leid ut. Kjipt med pengene - men det er kjipt for dem å tape masse penger også. Og de har helt sikkert tilegnet seg endel erfaring - se bare her inne hvordan folk ombestemmer seg hele tiden - du har jo selv gjort det? Blir ikke god business av sånt. Dessverre for deg. Var det bestilling av blomster eller vin - ja, da ville saken vært en helt annen - men kjole - 3 mnd før - nope, jeg skjønner dem god jeg. Og jada, jeg skjønner deg også, men tror nok du må leve med dette.
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2003 #12 Skrevet 27. februar 2003 Takk for mange svar.. Joa.. Tanken har slått meg angående å holde på kjolen.. Men det som var var at damen i november sa jeg omtrent måtte holde den av.. men da jeg ringte tilbake 3uker etter, å sa jeg mulig ikke skulle ha den, var det umulig å få igjen noen penger. Jeg spurte da om jeg kunne bruke dep.pengene til dress evt andre ting jeg måtte ha. men det gikk ikke. foreløbig har jeg den ennå.. og helt klart.. vi går nok 20m til bort i gata for å leie dressen. ikke bare p.g.a dette, men synes ikke di er noe særlig proffe der. Dem har blitt nevn før her har jeg sett om skrekk og advarsel.. men,men.. :oops:
Arwen Skrevet 27. februar 2003 #13 Skrevet 27. februar 2003 hvilken salong var du på? Hvis du er misfornøyd med servicen vil jeg holde meg unna også
Augustbrud02 Skrevet 28. februar 2003 #15 Skrevet 28. februar 2003 Jeg tror det er helt vanlig at butikkene kaller denne summen her for depositum, selvom det egentlig er feil ordvalg. Da jeg leide kjolen min måtte jeg betale 1000 kroner med det samme, noe som var en betaling på kjolen som viste at jeg skulle ah den. Samtidig underskrev jeg en leiekontrakt der det stod at om jeg allikevel ikke ville ha kjolen var disse pengene tapr (med mindre jeg byttet til en annen kjole i samme salong). Hvis du har skrevet under på en slik kontrakt (noe som er vanlig), ville jeg ha sjekket dene og sett hva som står der først. Men siden du tross alt ønsker å leie antrekk til mannen i samme butikk, synes jeg jo de burde være såpass runde i kantene at de lar de pengene du har betalt inn, kunne gå til dette. Det er slike ting butikkene bør ha som en service til sine kunder.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2003 #16 Skrevet 2. mars 2003 Denne salongen befinner seg i Drammen..
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 2. mars 2003 #17 Skrevet 2. mars 2003 Denne salongen befinner seg i Drammen.. Å herregud spytt nå ut navnet da menneske, vi har omtalt Brudesalonger med fullt navn på KG mange ganger før. Milla
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2003 #18 Skrevet 3. mars 2003 Sorry.. jeg er ikke så ofte på nettet, så jeg rekker ikke akurat å svare så kjapt... Brudesenteret er det.. Anbefaler å gå litt lengere bort i gata til Brudespesialisten...
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 3. mars 2003 #19 Skrevet 3. mars 2003 Sorry.. jeg er ikke så ofte på nettet, så jeg rekker ikke akurat å svare så kjapt... Brudesenteret er det.. Anbefaler å gå litt lengere bort i gata til Brudespesialisten... Tusen takk for info. Beklager at jeg var litt hissig men jeg liker ikke slike "trøkkepølser" (ett uttrykk min mor bruker) :-) Milla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå