Gå til innhold

Hvor mye tjener en norsk akademiker brutto OG netto?

kristinemor

Anbefalte innlegg

Heisann,

Nyutdannet siv.ök fra Frankrike, er jeg naa paa jakt etter en jobb. I det henseendet ville jeg blitt veldig glad dersom noen kunne fortell meg hva lönninger ligger paa hjemme i det höye nord. Ikke bare for siv.ök, men for akademikere generelt.

Jeg vet man betaler veldig mye skatt i Norge, saa vaer vennlig aa oppgi hvor mye man blir betalt og hvor mye man faktisk sitter igjen med naar staten har tatt sitt.

Takk for at du tar deg tid til aa briefe meg litt!

Ha en fin dag og god paaske! icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: kristinemor den 2002-03-28 11:09 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på hva slags akademiker du mener Kristine. Vanskelig å gjøre det generelt, da akademikere kan være leger, forskere, adjunkter, sykepleiere, siv.økonomer, siv.inger etc etc etc... få nevnt, mange glemt...

Så kommer det helt an på hvor du jobber. Om det er i det offentlige du ønsker å jobbe, eller om du ønsker å slå deg opp i det private næringslivet. Og i tilfelle som hva...

Og når Staten "har tatt sitt" som du kaller det... varierer etter hva slags omsorgsanvsar man har etc. Selv betaler jeg ca. 35 %. Tabellkort som egentlig ikke er basert på prosent, men hvor det fastsatt beløpet du skal betale inn etter hvilket beløp du har tjent den måneden.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar,

Jeg skev akademikere generelt, da jeg tenkte at et spörsmaal om siv.ök lönn hadde store sjanser for aa staa uten svar! icon_smile.gif

Men der er altsaa denne type akademiker-lönn som interesserer meg mest icon_wink.gif

Likevel vil gjerne ha en anelse om lönninger der hjemme for dere med 4-5 aars utdanning, whatever the education!

Og hva omsorgsansvar omgaar, saa hadde det vaert ideelt aa faa svar fra dem i samme situasjon som meg: single! Men det er vel paa grensen til utopi aa forlange saa mye, hva? icon_wink.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: kristinemor den 2002-03-28 12:16 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...