Gå til innhold

Obligatorisk underlivsundersøkelse i grunnskolen

Anbefalte innlegg

Gjest Blodbruden
Skrevet
Obligatoriske underlivsundersøkelser av alle jenter er nødvendig for å bekjempe kjønnslemlestelse, mener Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF). Kampen mot kjønnslemlestelse har hittil ikke ført til en eneste tiltale eller dom i Norge, skriver Klassekampen. Leder i SEIF, Gerd Fleischer, mener at forbudet i loven fra 1995 ikke holder. Hun ønsker en helsesjekk i grunnskolen.

-Alle i miljøet som praktiserer kjønnslemlestelse, er kjent med loven og vet at det er forbudt, sier hun.

Kilde: NRK tekst-TV side 107

Inni helvete. Hva tenker de på?

skal Ola og Kari Nordmann mistenkeliggjøres for å drive med slikt?

Det er K U N muslimer som driver med dette. Følgelig er det kun muslimer som burde sjekkes for dette.

Men neida. Det er rasisme, må vite. Enten skal alle sjekkes, eller så skal ingen sjekkes. Milliarder av kroner skal kastes bort på å sjekke underlivet til hvite jenter som aldri har vært utenfor Norges grenser og som med hundre prosents sikkerhet aldri har blitt omskjært. Alt dette i sympati med muslimene.

Det er jo DETTE som er overgrep. Tipper forslaget ble fremmet av en pedofil gynekolog som ønsker flere smårips på pasientlista.

AVSKYELIG!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Og det snodige er at andre løsning er er ikke vurdert. Det er fullt mulig å undersøke for omskjæring ved å la jentene velge om de selv ta et blide av sitt eget underliv i enerom (med digitalkamera, bildet slettes umiddelbart etterpå) eller undersøkes.

I tillegg brukes argumentet “dette vil avdekke overgrep” for å gjennomføre slike undersøkelse på alle. Feil. Overgrep med penetrering kan normalt kun oppdages kort tid etter det er gjort, og i tillegg setter de aller fleste overgrep ikke fysiske spor.

Håper det ikke blir aktuelt, jeg tviler på at det er heldig å regelrett tvinge en 5-17 åring til GU. (For skal de kun undersøke opp til en viss alder vil omskjæringen kun bli utsatt til hun ikke lenger blir tvunget til GU, men fortsatt ikke er myndig.)

Gjest Blodbruden
Skrevet (endret)

Kamera og underliv hører ikke sammen. Tenk om bildene spres?

Mitt forslag: Undersøk kun de som har innvandrerbakgrunn! Det er kun de som er i faresonen uansett. Innvandrere er ikke en egen rase. Så det er ikke rasisme.

PS.

Hva er GU?

Endret av Blodbruden
Gjest Gjest
Skrevet
Kamera og underliv hører ikke sammen. Tenk om bildene spres?

Mitt forslag: Undersøk kun de som har innvandrerbakgrunn! Det er kun de som er i faresonen uansett. Innvandrere er ikke en egen rase. Så det er ikke rasisme.

PS.

Hva er GU?

GU = gynekologisk undersøkelse

Kan kun for min egen del si at jeg heller hadde risikert at bilder av underlivet mitt som tenåring (kun underlivet, ikke resten av kroppen) hadde blitt spredt for alle vinder enn at jeg blr tvunget til en undersøkelse.

Men rådet for legeetikk har heldigvis vurdert dette som en fremgangsmetode som ikke kan forsvares, så sannsynligvis får ikke enkelte politikere gjennomslag for slike lettvinte løsninger som vi ikke vet konsekvensene av på sikt.

Skrevet

:overrasket: Dette går bare ikke ann!!

Da min datter var 12 år hadde hun magesmerter som legene ikke fant ut med en gang hva det kom av, da ble GU foreslått, men den kom til å foregå i narkose for så små barn kan en slik undersøkelse medføre store traumer.

(Hun slapp GU fordi legene fant ei cyste på egglederen med UL, og den ble borte av seg selv etterhvert)

Skrevet

Det er vel litt greit å skille mellom gynekologisk undersøkelse, og underlivsundersøkelse? Man trenger ikke en full gynekologisk undersøkelse for å avdekke omskjæring, det holder å kikke på underlivet fra utsiden. Og det blir ikke noe annerledes enn den underlivsundersøkelsen alle gutter må igjennom i 12-årsalderen, for å sjekke at testiklene er på plass. Hvorfor er det så mye mer dramatisk når det er jenter det er snakk om?

Når det er snakk tror jeg ikke dette er noe godt virkemiddel for å hindre omskjæring, siden man kun vil kunne oppdage det etter at skaden er skjedd. Dermed blir det ett virkemiddel for å straffe i etterkant, noe som ikke er så veldig effektivt for å forebeygge, når det foreligger så sterke tradisjoner som det gjør. Tror man heller må fokusere på holdningsskapende arbeid blant de kvinnene som ivrer for denne tradisjonen, og det vil ta tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor gammel er testikkel-loven? Jeg husker ikke å ha hørt om noe slikt...

Gjest Gjest
Skrevet

Testikkelundersøkelsen i 12 års alderen er ikke obligatorisk (vet ikke hva den har vært tidligere), pga at det som regel blir undersøkt om de har falt ned i 3-4 års alderen. Er den ikke det så blir de operert ned for å unngå komplikasjoner senere.

Skrevet

Testikkel-lov? Å undersøke testiklene til gutter rundt den alderen er en rutinemessig undersøkelse som har blitt gjort de siste tredve åra og frem til jeg var 12 år gammel. Hvordan det har vært etter dette vet jeg ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Det stemmer at det har blitt gjort, men så vidt jeg vet har aldri vært obligatorisk. Ser allikevel ikke bort fra at det enkelte steder har blitt lagt frem, og fortsatt blir det, av helsesøster/lege slik at det virker obligatorisk, men jeg klarer ikke finne noe utover den undersøkelsen som blir gjort i 3-4 års alderen. Er heller ikke sikker på om den er obligatorisk, eller bare sterkt oppfordret til å ta.

Skrevet

Det er kanskje en fordel å få med seg hele historien her

Det som står på tekst-tv har utgangspunkt i at Karita Bekkemellem har vært i Frankrike og besøkt en bydel i Paris hvor det stort sett bor innvandrere fra Afrika. I denne bydelen var 60% av jentene omskåret på 80-tallet. Etter at myndighetene innførte helseundersøkelser av jenter er det nå så og si ingen som blir omskåret..

Her er artikkelen fra nrk.no:

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1989287

Det Blodbruden har lest på tekst-tv er en kommentar som Gerd Fleischer i Selvhjelp for innvandrere og flyktninger har kommet med i denne forbindelse.

Skrevet
Testikkel-lov? Å undersøke testiklene til gutter rundt den alderen er en rutinemessig undersøkelse som har blitt gjort de siste tredve åra og frem til jeg var 12 år gammel. Hvordan det har vært etter dette vet jeg ikke.

Dette har jeg aldri hørt om. Ikke mannen min for den del heller.

Og mamma sa at det aldri har vært snakk om noen undersøkelse i forbindelse med broren min da han var 12 heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Det stemmer nok at det er gode resultater i Frankrike. Men hvilke gode argumenter finnes det for å ikke tilby alternativer til at en person undersøker barnet/ungdommen, og hvorfor skal vestlige jenter undersøkes for å avdekke omskjæring?

Skrevet

Det med 12 år gamle gutter og testikler...

Mine gutter hadde ikke noe obligatorisk undersøkelse da de var 12.

Det var vel på en eller annen kontroll hos helsesøster da de var i 2-3 års alderen at man undersøkte om de var falt ned?

Skrevet
Det stemmer nok at det er gode resultater i Frankrike. Men hvilke gode argumenter finnes det for å ikke tilby alternativer til at en person undersøker barnet/ungdommen, og hvorfor skal vestlige jenter undersøkes for å avdekke omskjæring?

Hvem har sagt at vestlige jenter skal undersøkes?

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.v...SEKS_ID=1327873

“Spørsmål om kjønnslemlestelse er bare aktuelt for en meget liten gruppe jenter i Norge. I innstillingen er det forslått at alle jenter skal undersøkes. En obligatorisk undersøkelse av jenter der kjønnslemlestelse overhodet ikke er en aktuell problemstilling, savner enhver medisinsk og etisk berettigelse.

En begrunnelse om at alle bør undersøkes ut fra en ren likhetstanke er, etter rådets oppfatning, ikke holdbar. Slik rådet ser det, måtte den eneste tenkelige grunnen for å undersøke alle jenter være å oppdage seksuelle overgrep, noe som heller ikke er berettiget verken medisinsk eller etisk.”

Skrevet

Tja, jeg vet ikke om jeg er så negativ til en undersøkelse, men da tenker jeg ikke på en GU. Men en liten titt av alle og i tillegg en liten prat med jente ang. plager og lignende. Tror det kan avdekke mange incest saker også.

Gjest Gjest
Skrevet

Ang incest:

De formene for seksuelle overgrep det vil avdekke er kun de som innebærer penetrering av svært unge barn. Dette er i tillegg ofte vanskelig å dokumentere så sant undersøkelsen ikke er gjort innen noen uker etter overgrepet pga at kroppen heler seg selv. Her er det også snakk om full GU, med prøvetaking og det hele.

De vanligste formene (berøring, oralsex, tvinge til å ta på andre og andre ting som går over barnets egne grenser) vil overhodet ikke avdekkes av en slik undersøkelse.

Skrevet

Poenget mitt med å nevne 12-årsundersøkelsen av gutter var at veldig mange gutter har gjennomgått denne, uten at det ble opplevd som traumatisk. Jeg har derfor tro på at noe tilsvarende kan gjennomføres på jenter, uten at det får katastrofale konsekvenser.

Når det gjelder å oppdage overgrep har det en begrenset verdi, da barns underliv har veldig store, naturlige variasjoner, men en kjapp titt på, og en liten prat om det, kan nok være med på å avdekke en del medisinske problemer både hos gutter og jenter. Jeg tror også en slik undersøkelse i ung alder kan være med på å avmystifisere dette med underlivsundersøkelser, slik at sperren for å foreta dem i voksen alder blir mindre. Det er faktisk ett problem, spesielt blant jenter, at vi ikke er flinke nok til å gå til gynekolog og ta de celleprøvene vi burde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...