Siona Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Jenta vår har kolikk, og skriker i lange perioder hver dag. Det er ganske fortvilende å ikke kunne roe henne, og vi har prøvd alle råd vi har kommet over. Når jeg tar henne opp for å trøste henne, søker hun veldig ofte etter brystet. Selvom jeg vet at hun antakelig ikke er sulten lar jeg henne suge allikevel. Det roer henne ihvertfall for en liten periode, og det er nok en deilig pause både for oss og for henne. Men jeg bekymrer meg litt for om dette fører til at hun får altfor mye mat. Jeg har lest at det ikke går an å gi for mye mat til et barn som kun får morsmelk så lenge man lar barnet selv regulere ammingen. Allikevel tenker jeg at det må jo bli litt i overkant når jeg ammer så ofte som jeg gjør. Kan man egentlig amme for mye? Er dette usunt for barnet?
*nora* Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 (endret) Du skriver ikke hvor gammel jenta di er, men sånn generellt vil jeg si; Nei, du kan ikke amme for mye, og nei det er ikke usunt for barnet. Kolikk har jeg ikke så mye erfaring med, men du sier jo dere har prøvd det meste. Ønsker dere bare lykke til jeg da Har forresten hørt at kolikk bruker vare i 3 måneder... Så det tar iallefall slutt engang Endret 6. mars 2007 av *nora*
Gjest Gjest 1 Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Blir ikke barnet tykkere enn andre barn dersom det ammes hver time døgnet rundt?
Linnzi Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 Søstera mi var innmari svær som baby og hu hang i puppen til mamma hele tida. Det var visst kjempe slitsomt. Hun hadde ikke kollik da. hihi!! Klemz
Kipa Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Om barnet gulper mye kan det være et resultat av for ofte og mye ammig. Men det er jo ikke tilfelle her..
Siona Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2007 Du skriver ikke hvor gammel jenta di er, men sånn generellt vil jeg si; Nei, du kan ikke amme for mye, og nei det er ikke usunt for barnet. Hun er 5 uker
Gjest Gjest 1 Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Vel, lege Gro Nylander er sikkert kjempefornøyd hvertfall.
Siona Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2007 Blir ikke barnet tykkere enn andre barn dersom det ammes hver time døgnet rundt? ← Hun er ihvertfall ganske så god og rund, det har vi fått mange kommentarer på. Det skal bli spennende å se på 6-ukerskontrollen hvor mye hun veier!
Tusenogtredve Skrevet 6. mars 2007 #9 Skrevet 6. mars 2007 Nei, du kan ikke amme for mye. Får barnet ditt for mye melk vil det gulpe det opp igjen. Når barnet dier mye vil melkeproduksjonen din øke. Når barnet ditt dier, vil det først få tak i den tynne melka og først helt på slutten av måltidet vil h*n få den feite, mettende melka. Derfor kan vi ikke bare se på hvor mye melk barnet får og dermed trekke slutningen at barnet får for mye melk. (Nå snakker jeg kun om morsmelk direkte fra puppen) Din melkeproduksjon og næringssammensetningen i melka tilpasser seg barnet. Føler med deg. Har selv hatt kolikkbarn, og vet at det er slitsomt. Håper du har noen rundt deg som kan avlaste deg litt. Og husk: dette er en begrenset tidsperiode. Det går over.
Elizia Skrevet 7. mars 2007 #10 Skrevet 7. mars 2007 Sønnen vår hadde kolikk og fikk heldigvis hjelp av kiropraktor. Men han spiste også mye i den perioden han hadde kollikk og hang konstant ved puppen, noe han fortsatte med også da han ble bedre. Han er i dag 5 mnd og 9 kg . God og rund ja. Men helsestasjon og fastlege mente han krevde den maten han hadde behov av og ikke gulpa han særlig mye heller, så han er vel bare sånn da. Orket ikke nekte han mat heller.
Gjest Gjesta Skrevet 7. mars 2007 #11 Skrevet 7. mars 2007 Gi så mye brystmelk du orker, det er ikke sjans i havet ( ikke på mer enn en på en drullion) at din baby får for mye Evelina - barnepleier
Hermione Skrevet 7. mars 2007 #12 Skrevet 7. mars 2007 Eg amma nok Malin oftare enn nødvendig då ho var i alderen 0-4 mnd. Følte eg satt med puppen ute heile tida. På ettermiddag/kveld var det einaste måten å roe ho på sidan vi hadde problem med å få ho til å akseptere smukk og byssing/bæring ikkje virka. Ho blei sjølvsagt god og rund av dette, men helsesøster forsikra meg om at så lenge ho berre fekk morsmelk var det ok. Når ho begynte å gå rundt 1 års alder forsvant fettet gradvis, og no er ho 2,5 år og lang og slank! Så eg trur ikkje du skal bekymre deg for om du gir ho for masse mat.
Tusenfryd Skrevet 7. mars 2007 #13 Skrevet 7. mars 2007 Vel, lege Gro Nylander er sikkert kjempefornøyd hvertfall. ← Å, fått bitterpiller til frokost? 1
cand.intet Skrevet 7. mars 2007 #14 Skrevet 7. mars 2007 Enig i at du ikke kan amme for mye for babyens skyld. Det må i så fall være for din egen skyld at det kan bli for mye. Er du sikker på at du har nok melk? Er hun rolig en stund etter å ha blitt ammet? Og så begynner hun å skrike etter en time/halvtime eller noe sånt? Da ville jeg ut fra egen erfaring tro at hun ikke har kolikk, men vil ha mer mat. Min yngste var stor da han ble født, og det virket som han var konstant sulten. Han var rolig ved puppen, og hvis han fikk ligge på fanget etterpå. Men hvis jeg prøvde å legge han i senga eller bagen var spetakkelet løs. Det virket som han hadde lite søvnbehov, og ville aldri sove mer enn korte perioder i løpet av dagen. (Sluttet helt å sove på dagtid da han var rett over året). Men han hadde ikke kollikk, han hadde bare et utrolig stort behov for mat og kos. Og det virket aldri som jeg fikk opp melkeproduksjonen nok til å kunne vente 2-3 timer mellom hvert måltid. Det ga seg egentlig ikke før han begynte å spise grøt (4 mnd.) Han er sunn og frisk i dag, ikke overvektig og ikke overdrevent mammadalt. Han er egentlig pappagutt nå
Gjest care Skrevet 7. mars 2007 #15 Skrevet 7. mars 2007 Mitt råd er: amm når barnet ditt vil det. Jeg hadde det på samme måten. Hun hang i puppen hele tiden. Jeg bestemte meg tidlig for at hun skulle få bestemme når hun ville ha pupp, fordi jeg prøvde meg på å la være å amme når hun ville og det ble bare vondt for både meg og henne. Hun ble ikke tykk og har det veldig godt i dag. Jeg vil ikke sitte etterpå å ha dårlig samvittighet fordi jeg hørte på for mange råd som ikke stemte overens med min samvittighet og babyens behov.
Samba Skrevet 7. mars 2007 #16 Skrevet 7. mars 2007 Jeg har en baby på 7 uker, og har spurt om man kan amme for mye på helsestasjonen. (Var usikker på om jeg skulle tilby pupp hver gang han søkte etter den.) Jeg fikk beskjed om at det var bare å amme i vei, når man gir morsmelk trenger man ikke bekymre seg det grann for at det kan bli for mye. Deilig med en bekymring mindre!
Furstina Skrevet 8. mars 2007 #17 Skrevet 8. mars 2007 Nej - du kan inte ge barnet för mycket mat genom att amma för ofta. Här i hemmet åt Lillasyster oftare än storebror men mindre åt gången. Hon gulpade också mer än vad han gjorde och jag såg ingen idé i att få henne att äta mer åt gången och mer sällan eftersom hon då spydde upp lättare. Amma på du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå