Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Har en følelse av at blodsukkere mitt er veldig svingende Har kjøpt meg blodsukker apparat på apoteket Når skal jeg måle det? Om morgenen? Fastende? Etter jeg har spist? Hva skal det ligge på.......??
Skravla Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Jeg måler fast før frokost (fastende) og hver kveld. Hvis du skal følge med blodsukkeret i løpet av dagen for å se svingningene etter ulike typer mat så bør du måle før måltidet og 30-60 minutter etter måltidet og igjen 2 timer etter måltidet. Da vil du få frem bilde av hvilke mattyper som gir store svingninger hos deg og hvor godt kroppen din "tar seg av" svingningene.
lillesky Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 Jeg fikk beskjed på legekontoret om at blodsukker skal måles fastende, og det er lettest på morgenen.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 'takk for svar Hva skal det ligge på? Hva er for høyt og hva er for lavt?
Skravla Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 'takk for svar Hva skal det ligge på? Hva er for høyt og hva er for lavt? ← Dette står det helt sikkert om i bruksanvisningen. Det vanligste er å måle fastende hver morgen. Men hvis man skal følge svingninger i løpet av dagen så må man måle flere ganger.
brumma* Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Fastende blodsukker er normalt ca. 4 til 7 mmol/liter.
Lipstick Skrevet 7. mars 2007 #8 Skrevet 7. mars 2007 Har du diabetes eller er i faresonen? Eller kjøpte du måleapparatet av ren nysgjerrighet? Jeg har type 1 diabetes og måler ganske ofte. Måler alltid om morningen og da bør blodsukkeret ligge et sted mellom 3.5-7.5 mmol/l for diabetikere og helst under 6 mmol/l for folk uten diabetes. Ellers måler jeg før måltid for å beregne hvor mye insulin jeg skal ta. Har en grunndose som legen har regnet ut, og tar mer eller mindre ut i fra hvordan blodsukkeret ligger. For folk med diabetes er det normalt at blodsukkeret kan være alt fra 1.5 til 35 mmol/l. Vi blir anbefalt å ha et blodsukker som ikke er under 4 og ikke er over 10, men det er utrolig vanskelig. Friske har vanligvis et blodsukker mellom ca. 4 og 8 mmol/l.
Lipstick Skrevet 7. mars 2007 #9 Skrevet 7. mars 2007 Hva er for høyt og hva er for lavt? ← Når blodsukkeret er under 4 mmol/l regnes det som lavt. Du merker det ved at du er slapp, ukonsentert, sulten og skjelven. Det er normalt å ha lavt blodsukker når det er lenge siden du har spist. Blodsukkeret er i hvert fall høyt når det er over 10 mmol/l. Men du har sannsynligvis ingen symptomer før det blir en del høyere. Selv er jeg i toppform når det ligger på rundt 12. Merker at jeg blir litt sløv, tørst og må tisse mer enn vanlig om blodsukkeret er over 20 mmol/l da. Mange har også disse symptomene tidligere. Men det er ikke så vanlig at friske har problemer med høyt blodsukker, da er det verre med disse svingningene som kommer av feil ernæring. En kan bli sliten av et svingende blodsukker..
Devana Skrevet 7. mars 2007 #10 Skrevet 7. mars 2007 Er det sånn at hvis blodsukkeret er høyt når man er fastende så betyr det at man muligens har diabetes? Eller har jeg misforstått?
Lipstick Skrevet 7. mars 2007 #11 Skrevet 7. mars 2007 Ja, du kan ha type 2 hvis du har høyt blodsukker fastende. Men det kan også være en feilmåling. Så gå heller til legen hvis du er i stuss, og ta en glukosetoleransetest der. Hvis blodsukkeret er VELDIG høyt og du blir dårlig på kort tid, er det sannsynlig at du har type 1. Noen er også insulinresistente. De har litt forhøyet blodsukker fordi insulinet ikke virker så godt som det burde, men de har ikke diabetes.
Devana Skrevet 7. mars 2007 #12 Skrevet 7. mars 2007 Ja, du kan ha type 2 hvis du har høyt blodsukker fastende. Men det kan også være en feilmåling. Så gå heller til legen hvis du er i stuss, og ta en glukosetoleransetest der. Hvis blodsukkeret er VELDIG høyt og du blir dårlig på kort tid, er det sannsynlig at du har type 1. Noen er også insulinresistente. De har litt forhøyet blodsukker fordi insulinet ikke virker så godt som det burde, men de har ikke diabetes. ← takk for svar Dette gjelder ikke meg...Ifølge mine målinger hos legen så har jeg visstnok litt lavt blodsukker uten at han sa noe mer på det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå