Smørblomsten Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Hvilken av disse er å anbefale? 1 dl majones 1/2 dl rømme 1 fedd hvitløk 1 ts dijone sennep Salt og pepper ...eller: 2 stk eggeplomme 2 ss sitronsaft 1 fedd knust og finhakket hvitløk 1 ts lys dijonsennep salt og pepper etter smak 1 dl rapsolje med sitron Den første er vel enklest å lage, den andre kan jeg kanskje risikere at den "skiller seg"?? Er det godt med rømme i aioli? Evt har andre en bedre oppskrift? TAKK!
Gjest piaf Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Jeg ville definitivt gått for den nederste oppskriften. Den likner veldig på den jeg pleier å bruke, men jeg bruker dobbelt så mye olje (50/50 solsikkeolje og kaldpresset olivenolje) til 2 eggeplommer, pluss et ekstra hvitløksfedd. Liker også å tynne ut den ferdige aïolien til tynnere konsistens med litt kaldt vann tilslutt, men det blir en smakssak.
Gjest bada Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Jeg er enig med piaf i at oppskrift nummer to er den beste (bortsett fra at jeg ikke skjønner helt hvorfor man skal bruke rapsolje med sitron - vanlig rapsolje burde være mer enn bra nok, særlig i og med at oppskriften inneholder sitron). Du har imidlertid rett i at den er vanskeligere å få til, og at du kan risikere at den skiller seg. Hvis alle ingrediensene har romtemperatur, og hvis du passer på å tilsette oljen gradvis, burde det allikevel gå bra. Jeg liker godt å spe ut aioli med lettrømme i enkelte tilfeller. Det er ikke "autentisk", men det passer bra for eksempel i skalldyrsalater eller i sandwicher. Hvis aiolien derimot skal brukes som saus/dip til tapas, franske fiskesupper eller lignende er det mye bedre å ikke bruke rømme. Hvis du skulle være så uheldig at aiolen skiller seg er det bare å begynne på nytt med en eggeplomme og så vispe inn den skilte aiolien veldig gradvis.
Smørblomsten Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. mars 2007 Takk for gode råd Jeg har aldri laga det før, og har ikke lyst å mislykkes, skal nemlig tas med til tapas-kveld hos venninner. Skal brukes til hovedsaklig brød-dipping! Så da er det kanskje dumt å tilsette rømme... Kom gjerne m en oppskrift som er enkel for meg å skjønne!!!
Brunhilde Skrevet 7. mars 2007 #5 Skrevet 7. mars 2007 Oppskrift nr to ser helt grei ut. Fremgangsmåten står vel i oppskriften, går jeg ut fra? Det går helt fint å brukte vanlig mixmaster når du skal lage aïoli, men styr unna hurtigmikseren. Om du skulle være uheldig og det skiller seg, så er det bare å starte med en ny eggeplomme og spe forsiktig med den skilte massen. Det pleier å gå helt fint. Jeg vil også velge bort olje med sitron og heller bruke 50/50 raps- og olivenolje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå