minemor Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Har kjøpt meg inn i et firma sammen med to andre og har akkurat hatt første styremøte med en utenforstående styreformann. Når møte var over ble vi sittende å prate, og da kom det frem at jeg ønsket meg flere barn. Noen dager senere har deglig leder snakket med formannen som hadde sagt at de måtte sikre aksjene sånn at jeg ikke kan få utbytte de første tre årene... Ikke er jeg gravid, og nå vet jeg ikke helt om jeg tør... Har lest aksjeloven, men klarer ikke helt å forstå hva jeg har krav på.. Trodde alle som har aksjer i et firma hadde krav på utbytte. Man kan jo tross alt ha aksjer selv om man ikke jobber i firma.. Omsetning på ca 5 mill i fjor, 5 faste annsatte og to på deltid.... tre som har aksjer... Rådvill jeg ja
Frey Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Jobber du i firmaet? Ikke at det har noe å si. At man får barn har da ingen sammenheng med aksjer i et firma og gjøre og du har selvsagt krav på utbytte på lik linje med andre aksjeeiere.
minemor Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2007 Ja, jeg jobber på lik linje med de andre. Fast lønn, fast ansatt...
Gjest gjesta Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 Det hørtes rart ut? Nå vet jeg ikke helt hvordan man bestemmer det med utbyttet, men det er vel vanlig at alle som sitter på aksjer får "like mye" utbytte pr aksje, evt at man ikke utbetaler utbytte noen år, men tilbakefører verdiene til firmaet. Er du sikker på at det var dette de mente, eller kan det være at de er redde for at du skal selge deg ut? Synes uansett det var en rar ting å legge vekt på, om man er aksjeeier spiller det vel ingen rolle for selskapet om man er gravid/har barn eller ikke.... Men jeg har ikke erfaring med hvordan små aksjeselskap drives. Råder deg uansett til å sette deg inn i regelverk for aksjeselskap og aksjeeiere.
minemor Skrevet 7. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2007 Vi tenker at evnt utbytte skal tilbake til firmaet for investeringer de tre første årene, men styreformannen synes dette var noe tull fordi hvis utbytte blir mer enn investeringer kan rester godt gå tilbake til eierne. Men det jeg ikke forstår er hvordan de kan ta fra meg evnt utbytte i tre år hvis jeg blir gravid?? En advokat holder på å sette opp papirer på saken, så jeg får vel bare vente å se hva der står.... Takk for svar
onyx Skrevet 7. mars 2007 #6 Skrevet 7. mars 2007 Selvfølgelig kan de ikke ta fra deg utbytte hvis du blir gravid, men jeg anbefaler deg å få en egen advokat som er spesialist på området til å sjekke kontrakten nøye før du skriver under. Det er veldig viktig at du kontakter en spesialist siden det er valdig komplisert lovverk og en "vanlig" advokat kan fort gjøre feil som kan bli dyre for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå