Gå til innhold

Sette et firma på seg

Anbefalte innlegg

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Min far er i et økonomisk uføre, og har et firma hvor han er den eneste ansatte. Nå har det seg slik at han ikke kan ha det stående på seg selv lenger, og vil sette det over på søstra mi. Jeg er veldig skeptisk til at han skal gjøre det, og det er søstra mi også.

Om søstra mi gjør det, hvilke konsekvenser kan dette få for henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsekvensen er at hun blir stående ansvarlig for evt fremtidig økonomisk rot som har med firmaet og gjøre.

Gjest Talula
Skrevet

Er det tale om et ansvarlig selskap kan det iallefall ende med at hun blir stående personlig ansvarlig for all gjelden firmaet pådrar seg, i ytterste konsekvens. Hvilket jo ikke er så bra akkurat.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Ja, det skjønner jeg. Hvordan er det med skatting og sånne ting? Han påstår at han skal stå for alle utgifter, men vet ikke helt om jeg stoler på det :forvirret:

Skrevet

Dersom det er snakk om et enkeltmannsforetak vil hun bli registrert som selvstendig næringsdrivende. Hun må da betale forskuddsskatt (fåes på egen giro) og kan ikke levere forenklet selvangivelse. Hun må levere årsoppgave/næringsoppgave osv. Dersom hun er i jobb vil denne inntekten regnes i tillegg og hun får høyere skattesats (toppskatt over 390 000 tror jeg det er).

Skrevet

Hvis det er ett enkeltmannsforetak så vil hun stå personlig ansvarlig for alle utgifter til firmaet. Dvs hun og firmaet regnes som det samme, skattemessig osv. Hun vil også måtte forholde seg til forskuddsskatt, momsoppgaver, være ansvarlig for firmaregnskap osv. Hvis faren deres ikke kan ha det stående på seg selv, så er det stor sjangse for at det ikke bør stå på noen andre heller.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Hvis det er ett enkeltmannsforetak så vil hun stå personlig ansvarlig for alle utgifter til firmaet. Dvs hun og firmaet regnes som det samme, skattemessig osv. Hun vil også måtte forholde seg til forskuddsskatt, momsoppgaver, være ansvarlig for firmaregnskap osv. Hvis faren deres ikke kan ha det stående på seg selv, så er det stor sjangse for at det ikke bør stå på noen andre heller.

Ja, det er jeg veldig enig i. Han prøver vel bare å presse det på henne fordi det er hu som har vanskeligst for å si nei.. :forvirret:

Gjest gjesta
Skrevet

Både for enkeltpersonforetak og ansvarlig selskap (ANS, eller med delt ansvar ANSDA om det er flere eiere) gjelder det at den/de som står som eier er personlig ansvarlig for at ting er i orden. Formelt sett er det derfor din søster som får ansvaret om det er rot, kreditorer o.l - i tillegg til at overskudd/underskudd blir regnet til lønnsinntekten hennes, dersom hun overtar firmaet. Det gjelder andre regler for aksjeselskap (AS), der er man ikke personlig ansvarlig.

Dersom faren din er i økonomisk uføre på grunn av andre ting enn firmaet, og om firmaet går greit/bra/har verdier stående på seg, ser jeg ikke noe stort problem med å overta det. Da blir det en måte å berge verdier i firmaet unna din fars kreditorer. Men et stort tankekors her er at et enkeltpersonforetak eller ANS IKKE er skilt fra privatøkonomien ellers, så jeg vil anta at det følger problemer med en overtakelse... Men et AS har "separat" økonomi og argumentet for å berge unna verdiene i firmaet gjelder for dette.

Så: Undersøk selskapsform, be om å få se regnskap fra flere år tilbake og ikke si ja uten å vite hva man går til. Det er mye arbeid med å ha et eget firma - og når det i tillegg trolig er skakkjørt ville jeg takket nei.

Skrevet

Man bør aldri, og da mener jeg ALDRI, påta seg noen form for ansvar i forbindelse med verken ANS eller AS dersom man ikke har full kontroll på hva som i realiteten foregår!

Det gjelder andre regler for aksjeselskap (AS), der er man ikke personlig ansvarlig.

Som daglig leder og/eller styreformann kan man komme i personlig ansvar ved en evt. konkurs selv om det er snakk om et AS. Det skal riktignok svært mye til at man blir ansvarlig for gjeld til "vanlige" kreditorer, men man er like fullt ansvarlig for at lover og regler blir fulgt, bl.a. regnskapsloven, skattebetalingsloven og merverdiavgiftsloven. Brudd på disse bestemmelsene kan medføre personlig straffeansvar og man kan bli personlig ansvarlig for f.eks. manglende momsinnbetalinger.

Når det gjelder ANS har andre her redegjort godt for de ulempene dette kan medføre for søsteren din og slik du formulerer deg i startinnlegget, kan det tyde på at det er snakk om et firma med en slik selskapsform.

Søsteren din bør etter min mening absolutt si nei. Selvfølgelig forstår jeg at man ønsker å hjelpe sin far, men når konsekvensene kan bli så store for en selv, synes jeg likevel svaret gir seg selv.

Gjest gjesta
Skrevet
Det skal riktignok svært mye til at man blir ansvarlig for gjeld til "vanlige" kreditorer, men man er like fullt ansvarlig for at lover og regler blir fulgt, bl.a. regnskapsloven, skattebetalingsloven og merverdiavgiftsloven. Brudd på disse bestemmelsene kan medføre personlig straffeansvar og man kan bli personlig ansvarlig for f.eks. manglende momsinnbetalinger.

Ja, det er jo egentlig ganske logisk. Man må jo følge loven, og står selvsagt ansvarlig for brudd på denne.

Ut fra det trådstarter beskriver ville jeg helt klart sagt nei til å overta firmaet, det er antagelig bare overføring av gjeld og evt lovbrudd - lite fordeler, med andre ord...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...