Solgudinnen Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Hunder som er ute og lufter eieren sin har nok en del å tenke på. Den tenker nok på om det blir et godt bad når den kommer hjem. Eller i hvert fall en god vask med klut og masse rent vann. en kattevask er ikke like effektivt for hunder med mye pels. Det er nok ikke like morsomt for hunden å gå tur i sølete gater, og så ikke få vasket seg etterpå. Eierne kan jo ta av seg sko og støvler, og yttertøy. Og DE vasker seg bestandig. Tror nok hunden tenker at det er godt å slippe å gå sølete og halvvåt i flere timer, og bli mer og mer møkkete etter hver tur - uten vask. UT PÅ TUR - ALDRI SUR. HJEM IGJEN - VÆR MIN VENN. Skikkelig vask og stell av pels er et virkelig must synes jeg. Likeledes det å ta med hundepose, på tur. Snart er det vår, snøen smelter og overraskelsene står i kø langs fortau og veier OG gangstier der også småbarn går. Dette var bare noen tanker jeg sitter med. Godt å få skrevet dem ned. Kanskje det er flere som tenker som meg?
Gjest Deception Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Det er greit å skylle bort sand og dritt i lunkent vann, men å bruke shampo ved hver vask, er å be om hudtrøbbel for hunden. Hunder svetter ikke (unntatt mellom tredeputene), og har ikke samme behov for vask som oss mennesker. Det er ikke lurt å overføre menneskelige egenskaper på dyra. Ang. pose er det vel en selvfølge?
Pnin Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Hunder som er ute og lufter eieren sin har nok en del å tenke på. Den tenker nok på om det blir et godt bad når den kommer hjem. ← Jeg skal LOVE deg at bikkja mi ikke går og lengter hjem til bad eller dusj når vi er ute på tur. Å trakke i søla, ta sklitaklinger i gjørma eller rulle seg i møkk er himmelen for den firbente, men forsøk å lure henne inn i dusjen og du skal hun protesterer vilt!
Solgudinnen Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. mars 2007 Det er greit å skylle bort sand og dritt i lunkent vann, men å bruke shampo ved hver vask, er å be om hudtrøbbel for hunden. Hunder svetter ikke (unntatt mellom tredeputene), og har ikke samme behov for vask som oss mennesker. Det er ikke lurt å overføre menneskelige egenskaper på dyra. Ang. pose er det vel en selvfølge? ← Har hatt egne hunder i over 30 år så jeg kan en del om det å vaske hunder. Så etter en tur i sølevær blir hundene alltid enten dusjet eller bare vasket. Med eller uten shampo, alt ettersom hvor sølete pelsen er. Det er f.eks. utrolig guffent å stille ut en hund som ikke er badet først. Men heldigvis finnes det mange fine hundeshampoer man kan bruke. Det finnes nesten en schampo-type til hver hunderase. Spør i dyrebutikkene, så får du hjelp og veiledning. Men det er jo hyggelig da, med en hund med nystelt pels.
Frey Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Nå stiller man jo ikke ut hunden etter hver tur ute i sølete vær da.. At det er mange bra shampoer på markedet gjør det ikke til en god vane å shamponere bikkja en gang om dagen.
Solgudinnen Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2007 Du har så rett. håper at ingen oppfatter det annerledes. Men som jeg sa: så etter en tur i sølevær blir hundene alltid enten dusjet eller bare vasket. Med eller uten shampo, alt ettersom hvor sølete pelsen er. Men det er altså slik jeg har det hjemme hos meg.
Frey Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Jeg spyler bare av bikkja hvis hun er sølete. Men tro meg, hun hadde vært langt gladere om hun slapp og bare fikk lov tilågå og legge seg foran ovnen - for hun hater å bli dusjet.
Solgudinnen Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2007 Jeg spyler bare av bikkja hvis hun er sølete. Men tro meg, hun hadde vært langt gladere om hun slapp og bare fikk lov tilågå og legge seg foran ovnen - for hun hater å bli dusjet. ← Hehehe ikke noe nytt fenomen. Tenk deg da hvordan det er når du kommer sliten hjem med 4 schäfere, som finner på alt mulig for å bli mest mulig usynlig for vaskekluten. Milde matroner for et lurveleven. men det er morsomt, da.
Eføy Skrevet 7. mars 2007 #9 Skrevet 7. mars 2007 (endret) Jeg spyler bare av bikkja hvis hun er sølete. Men tro meg, hun hadde vært langt gladere om hun slapp og bare fikk lov tilågå og legge seg foran ovnen - for hun hater å bli dusjet. ← Her og..De gangene hun skjønner at hun må dusjes, gjør hun alt for å gjemme seg. Hos mine foreldre la hun seg under sofaen, men etter at hun kom hit, har hun egentlig ingen gjemmesteder. Blir oftest til at jeg tørker henne godt under magen og på bena med et håndkle, hvis hun da ikke er innsausa i søle og grus. Da må hun jo bare spyles, men ikke nødvendigvis med såpe.. Det morsomme er jo å se hvor mye hunden koser seg etter at man er ferdig i dusjen. Hunden vår blir i hvertfall helt vill når vi har dusja og tørka henne. Endret 7. mars 2007 av Eføy
monikabrx Skrevet 7. mars 2007 #10 Skrevet 7. mars 2007 seriøst??? tror du hunder bryr seg om de er møkkete?? de er hundet, ikke mennesker!! Det har vert mye snakk om att folk tilegner hunden menskelige føleser, egenskaper, lyster og behov... Men denne tok kaka for meg. Hvorfor i all verden tror du de fleste hunder liker å rulle seg i dritt, og begrave seg selv i gjørme? Hunder er ikke forfengelige, de er praktiske dyr, de er dyr! Tror du hunder helst vil slippe å gå ut om de har en dårlig pelsdag(hårdag)? De som vasker bikjene sine hver gang de har vert ute og blitt litt møkkete, gjør det for å slippe å vaske alle gulvene efterpå.
Eføy Skrevet 7. mars 2007 #11 Skrevet 7. mars 2007 De som vasker bikjene sine hver gang de har vert ute og blitt litt møkkete, gjør det for å slippe å vaske alle gulvene efterpå. ← Ja det har du nok helt rett i. Er i hvertfall derfor jeg tørker av bikkja når vi kommer hjem fra tur
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 7. mars 2007 #12 Skrevet 7. mars 2007 Ikke bare ber du om hudproblemer, men du ødelegger også det naturlige fettlaget til bikkja, som som regel går bra med innebikkjer. MEN hvis den skulle bli syk eller forkjølet blir den mye sykere enn nødvendig hvis den må ut og gå i kulda uten å ha sitt beskyttende fettlag. Bikkjer er dyr, og de er ikke laget for å vaskes hver dag. Vi vasker 4-5 ganger i året, og bikkja er da frisk og lykkelig.
Gjest Deception Skrevet 7. mars 2007 #13 Skrevet 7. mars 2007 ....når min hund har dusjet, går han gjerne og gnir seg inntil senga vår eller sofaen, for å få på seg litt lukt igjen.
monikabrx Skrevet 7. mars 2007 #14 Skrevet 7. mars 2007 Ja det har du nok helt rett i. Er i hvertfall derfor jeg tørker av bikkja når vi kommer hjem fra tur ← og det er selvfølgelig greit.. Men å tro att hunder lider av å være møkkete..he-he..
Frey Skrevet 7. mars 2007 #15 Skrevet 7. mars 2007 ....når min hund har dusjet, går han gjerne og gnir seg inntil senga vår eller sofaen, for å få på seg litt lukt igjen. ← Dyret her blir helt trompet og går bananas i tepper og sofaer og det som er
Gjest niomi Skrevet 7. mars 2007 #16 Skrevet 7. mars 2007 Jeg spyler bare av bikkja hvis hun er sølete. Men tro meg, hun hadde vært langt gladere om hun slapp og bare fikk lov tilågå og legge seg foran ovnen - for hun hater å bli dusjet. ← Irsk setteren vår var helt annerledes. Dersom vi ikke fant henne noe sted, kunne man banne på at vi fant henne på badet. Da satt hun inni dusjen, og nektet å rikke seg før hun hadde fått badet seg.
Gjest Deception Skrevet 7. mars 2007 #17 Skrevet 7. mars 2007 Irsk setteren vår var helt annerledes. Dersom vi ikke fant henne noe sted, kunne man banne på at vi fant henne på badet. Da satt hun inni dusjen, og nektet å rikke seg før hun hadde fått badet seg. ← Da var dere heldige! Hunden vår lener seg så hardt han kan mot veggen i dusjkabinettet, så vi ikke skal komme til og dusje ham. Men å drikke dusjvann, derimot, for en delikatesse
Eføy Skrevet 7. mars 2007 #18 Skrevet 7. mars 2007 (endret) Ja her og. Hun trykker seg så godt hun kan inn i hjørnet på badet. Kanskje hun tror hun forsvinner om hun trykker hardt nok? Jeg har kun hatt hunden min i en uke (som dere ser av den andre tråden min), så nå høres det vel ut som jeg har dusjet henne mange ganger allerede, men jeg har som sagt dusjet henne flere ganger hos mine foreldre, hvor både hun og jeg bodde tidligere Jeg er oppvokst med jakthunder, og vi har alltid dusjet de sjelden. Som de fleste andre her, har jeg samme oppfatning av at mye dusjing og innsåping umulig kan være bra for hundene. Men av alle hunder jeg har dusjet og vasket gjennom årene, har elghunder vært noe av det aller verste. Da var det bare å kle seg naken, og regne med like mye såpe og vann på seg selv som på bikkja..og ikke minst kloremerker både her og der..De var ikke aggressive altså, bare fryktelig panikk for å dusje.. De ble vel kun dusjet et par ganger i året. Endret 7. mars 2007 av Eføy
Gjest lolle Skrevet 7. mars 2007 #19 Skrevet 7. mars 2007 Jeg dusjer min hver gang vi har vært ute,hvor hun har blitt skitten.Hun elsker å dusje,og sovner nesten når hun sitter der
MellonCollie Skrevet 7. mars 2007 #20 Skrevet 7. mars 2007 Jeg spyler bare av bikkja hvis hun er sølete. Men tro meg, hun hadde vært langt gladere om hun slapp og bare fikk lov tilågå og legge seg foran ovnen - for hun hater å bli dusjet. ← Samme her Hvis vi spør hunden om hun vil dusje, er hun raskt oppe i sofaen i motsatt ende av huset ja! Aller helst på et trygt fang som hun tror kommer til å sørge for at hun slipper å dusje! Men ender jo med at hun må tusle inn på badet da, med halen mellom beina og furteleppe...hehehe. Heldigvis like blid igjen etter dusjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå