Smørblomsten Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Jeg er ALTFOR sløv, dvs jeg vasker så og si aldri sminkekostene mine (kjøper heller nye!) Men, nå har jeg investert i noen bedre og dyrere koster, og da vil jeg ikke slurve. Hvordan vasker dere kostene? Ligger de i vann, må de tørkes av etterpå, og blir de like myke som før, eller stive i busten? Vaskes de i såpevann, eller? Tips mottas med takk
Karamba Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Har også en tendens til å være litt sløv når det gjelder rengjøring av sminkekostene mine. Men nå etter at jeg kjøpte meg nye har jeg vasket de som jeg bruker oftest ca hver 14. dag. Jeg bruker shampoo eller håndsåpe som jeg skummer kostene inn med og skyller dem deretter med vann til de ser rene ut. Tørker dem deretter med et håndkle også lar jeg dem tørke liggende til de er helt tørre. Denne fremgangsmåten har fungert fint på mine koster.
Mediocre Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Mener jeg har lest et sted (make up store sine sider?) at man kan vaske kostene sine med shampo og balsam. Har nettopp invistert i skikkelige koster, så tenkte jeg skulle prøve det
Rexina Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 Er også sløv, men bruker bare kosten til rouge da, så jeg vasker den ca hver 2 mnd eller noe. Men svampen jeg tar pudder på, vasker jeg oftere
Gjest Blaze Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Jeg vasker mine ca en gang i uka og da bruker jeg babyshampo. Da blir de hvertfall ikke stive. Lar de lufttørke over natta på en papirbit
Susannah Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 Kanskje jeg endelig kan få et spark i baken etter å ha lest dette. Har tenkt på å vaske kostene mine etter at jeg kjøpte kvalitetskoster, men har ikke visst hvordan jeg skal gjøre det. Så takk for tipsene!
Gjest Miss_alexandria Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Jeg så ett Rachel Ray show for ca to uker siden hvor de snakket om rengjøring av sminke koster og div. Jeg gikk rett ut på badet av vasket alle kostene mine I følge hun sminke eksperten skulle man vaske koster i mild lunken såpevann og tørke dem liggende. Det var visst veldig viktig. Svampene mine har jeg lenge under rennende vann med såpe på, hvor jeg prøver å trykke ut mest mulig av dem. Så legger jeg dem i såpevann noen timer og tar samme prosess igjen. Det skal ganske mye til for at dritten går utav dem...
Linnzi Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 skal man vaske de!! Det har aldri jeg gjort men jeg burte kanskje bygyne med det da!! Hehe!!
Solaa Skrevet 7. mars 2007 #9 Skrevet 7. mars 2007 ahh, her er det bruk for noen proffesjonelle råd ser jeg Jeg jobber som makeup artist, og dette er selvfølgelig meget viktig i mitt yrke!! Jeg vasker penslene mine så godt som hver dag.... I USA er de helt ufattelig opptatt av hygiene og greier, for der kan en jo bli saksøkt om en nyser og en annen blir syk tre mnd etterpå, så jeg ville ha tatt deres råd littegranne med en klype salt (med forbehold om at jeg ikke så programmet) - De penslene som blir brukt veldig nærme øynene og evt på leppene bør vaskes oftere (dette gjelder kun pensler med bust, og ikke svampaplikatorene) Disse kan desinfiseres i sprit, eller noe som heter heptan, som en får kjøpr på apoteket, (det er ikke veldig dyrt), men dette er ikke så viktig om en stort sett aldri låner bort penslene. - Svamaplikatorene (de med skumgummiputer) må aldri i sprit eller heptan, da de smelter, disse vaskes med zalo og lunkent vann, og selvfølgelig tørkes helt. - Innimellom bør en uasett vaske penslene tomme for farge, slik at de ikke begynner å sprike. Om det samles opp mye fargepigmenter og fett (fra huden) innerst i penslen, så vil den til slutt sprike. - Når du skal vaske små pensler kan du bruke zalo og KALDT vann (varmt vann får også penslen til å sprike, spør alle kunstmalere) - Større pensler, som rougekoster og pudderkoster, bør vaskes med en god shampoo, det er ofte ekte minkhår el. i dem, og de trenger også pleie. Men IKKE bruk balsam, dette gjør kosten så myk at den ikke fanger opp fargepigmentene, og balsamen inneholder fett (eller noe lignende) som legger seg igjen i sminken, og det vil danne en tett hinne til slutt - Sist må penslene tørkes, da pleier jeg å riste dem først, så kanskje tørke av litt på et håndkle eller papir, så kan en evt legge dem på et badegulv med varmekabler om en har det. Husk at de må være heeeelt tørre før de brukes, ellers vil du føre fukt i sminken, som kan føre til bakterier og at den får en hinne over seg.
Gjest *PEN&DEILIG* Skrevet 7. mars 2007 #10 Skrevet 7. mars 2007 ahh, her er det bruk for noen proffesjonelle råd ser jeg Jeg jobber som makeup artist, og dette er selvfølgelig meget viktig i mitt yrke!! Jeg vasker penslene mine så godt som hver dag.... I USA er de helt ufattelig opptatt av hygiene og greier, for der kan en jo bli saksøkt om en nyser og en annen blir syk tre mnd etterpå, så jeg ville ha tatt deres råd littegranne med en klype salt (med forbehold om at jeg ikke så programmet) - De penslene som blir brukt veldig nærme øynene og evt på leppene bør vaskes oftere (dette gjelder kun pensler med bust, og ikke svampaplikatorene) Disse kan desinfiseres i sprit, eller noe som heter heptan, som en får kjøpr på apoteket, (det er ikke veldig dyrt), men dette er ikke så viktig om en stort sett aldri låner bort penslene. - Svamaplikatorene (de med skumgummiputer) må aldri i sprit eller heptan, da de smelter, disse vaskes med zalo og lunkent vann, og selvfølgelig tørkes helt. - Innimellom bør en uasett vaske penslene tomme for farge, slik at de ikke begynner å sprike. Om det samles opp mye fargepigmenter og fett (fra huden) innerst i penslen, så vil den til slutt sprike. - Når du skal vaske små pensler kan du bruke zalo og KALDT vann (varmt vann får også penslen til å sprike, spør alle kunstmalere) - Større pensler, som rougekoster og pudderkoster, bør vaskes med en god shampoo, det er ofte ekte minkhår el. i dem, og de trenger også pleie. Men IKKE bruk balsam, dette gjør kosten så myk at den ikke fanger opp fargepigmentene, og balsamen inneholder fett (eller noe lignende) som legger seg igjen i sminken, og det vil danne en tett hinne til slutt - Sist må penslene tørkes, da pleier jeg å riste dem først, så kanskje tørke av litt på et håndkle eller papir, så kan en evt legge dem på et badegulv med varmekabler om en har det. Husk at de må være heeeelt tørre før de brukes, ellers vil du føre fukt i sminken, som kan føre til bakterier og at den får en hinne over seg. ← Jeg er å make-up artist og det er veldig viktig! Jeg har vært i usa og der vasket de som gale hele tiden.. De er vledig kresne
Philippa Skrevet 7. mars 2007 #11 Skrevet 7. mars 2007 Jeg vasker kostene ca en gang hver annen uke. Vasker de med shampo, og legger de flatt på et håndkle til tørk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå