Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dæven. Det tenkte jeg ikke på engang. Jeg har jo sånne her. Brukes til å rense sensoren på kameraet mitt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Maxagaze
Skrevet
Dæven. Det tenkte jeg ikke på engang. Jeg har jo sånne her. Brukes til å rense sensoren på kameraet mitt.

Jeg håper du vet hva du gjør når du bruker trykkluft til å blåse bort støvet ! Det er en D-SLR du snakker om.. ? Det er en absolutt fare for å få rester av drivgass smurt utover bildebrikka hvis du bruker en sånn boks, det vil du ikke ha på den bildebrikka..

Skal du ha bort støv skal visst en av disse funke bra, har jeg hørt. Dog har jeg ikke noen dslr selv, men jeg ville aldri vurdert å legge skjebnen til utstyret mitt i hendene på en sprayboks..

Kanskje heller bare bytte ut kameraet med ett sånn som har innebygd ultralyd støvfjerner. ;)

F.eks en Olympus E-500..

Gjest Maxagaze
Skrevet
@Maxagaze. Jeg vet hva jeg gjør, og kameraet kostet next to nothing. ;)

Hvis kameraet ditt koster next to nothing, hvordan kommer du til bildesensoren på det da.. ? Hvis det ikke er next to nothing as in "firmaet betaler gildet" ?

Skrevet

Hehe, neida. Jeg kom over et kjempetilbud på et dSLR dobbelkit, der hele kalaset kostet 3100 (dobbelkit med 18-55mm og 50-200mm). Og når vi snakker om å fjerne støv på sensoren, så er det bare å blåse på god avstand, og ikke direkte på sensoren. Å rense sensoren er noe helt annet, der bruker jeg ikke trykkluft. Men så har det ikke vært nødvendig heller.

Samboeren har et 5D, og når han bruker trykkluft på sin sensor, så tør jeg å bruke det på min. ;)

(Jeg tar meg den frihet å dele denne tråden siden vi har sporet av ganske grundig.)

Gjest Maxagaze
Skrevet
Hehe, neida. Jeg kom over et kjempetilbud på et dSLR dobbelkit, der hele kalaset kostet 3100 (dobbelkit med 18-55mm og 50-200mm).

Det er noen som plumper oppi de gode tilbudene.. ;) Brukt.. ? Hvilket merke hus/linser ?

Og når vi snakker om å fjerne støv på sensoren, så er det bare å blåse på god avstand, og ikke direkte på sensoren.

Men du blåser rett på CCD/CMOS sensoren, bare med litt avstand ?

Å rense sensoren er noe helt annet, der bruker jeg ikke trykkluft. Men så har det ikke vært nødvendig heller.

..og når du snakker om rensing mener du mekanisk rensing av en eller annen sort, evt med ett oppløsningsmiddel ?

Samboeren har et 5D, og når han bruker trykkluft på sin sensor, så tør jeg å bruke det på min. ;)

Bare huset der koster jo ~20.000 ! Er han spikk spenna gæern ??! Jeg ville sterkt vurdert alternative metoder, hvis jeg var han. Det er alltid risiko for å dra med seg drivgass fra slike bokser, skal man blåse smulene utav ett tastatur er det jo ikke så nøye, men ett kamera til 20.000.. ??

(Jeg tar meg den frihet å dele denne tråden siden vi har sporet av ganske grundig.)

Hadde kanskje passet bedre på forbruker gruppa, ja..

Skrevet
Det er noen som plumper oppi de gode tilbudene.. ;) Brukt.. ? Hvilket merke hus/linser ?

Det er et Samsung GX-1L, kjøpt på Preus Pro. De feirer 50 år, så det kan lønne seg å kikke innom hvis man er på utkikk etter noe. De har hatt mange gode tilbud, og noen tilbud som knapt kan kalles tilbud. Men når de setter ned optikk til Hasselblad med hele 50%, så snakker vi tilbud. http://www.preuspro.no

Kameraet er det egentlig Pentax som har laget, slik at all optikk med pentax-fatning kan brukes. Og hvis jeg vil oppgradere huset, så kan jeg fint velge dyrere modeller fra Pentax om jeg vil det, og bruke samme optikk. Jeg husker ikke merket på optikken, men det er to objektiver på henholdsvis 18-55mm og 50-200mm. Huset har en crop faktor på 1,5, så effektivt har jeg 300mm tele. Her er forresten det kit-et jeg kjøpte: http://www.preuspro.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=17978

Bare at jeg betalte nokså nøyaktig halvparten av den prisen som er oppgitt der.

Men du blåser rett på CCD/CMOS sensoren, bare med litt avstand ?

..og når du snakker om rensing mener du mekanisk rensing av en eller annen sort, evt med ett oppløsningsmiddel ?

Blåser ikke rett på, nei. Litt fra siden, slik at den direkte luftstrømmen treffer noe annet enn akkurat sensoren, men slik at det likevel blir nok gjennomstrømning til å fjerne det lille støvkornet som bor der. Og på god avstand.

Jeg har ikke renset sensoren, men det vil i så fall bli gjort med renseutstyr som er ment for å brukes på slikt. Svabere og jeg vet ikke helt hva. Jeg er ny på speilrefleks, så jeg er ikke helt sikker på hvordan det der fungerer. Det er jo også mulig å få full rens på butikk, men det koster det også.

Bare huset der koster jo ~20.000 ! Er han spikk spenna gæern ??! Jeg ville sterkt vurdert alternative metoder, hvis jeg var han. Det er alltid risiko for å dra med seg drivgass fra slike bokser, skal man blåse smulene utav ett tastatur er det jo ikke så nøye, men ett kamera til 20.000.. ??

Det der styrer han helt selv, det er ikke mine penger det går ut over. ;)

Hadde kanskje passet bedre på forbruker gruppa, ja..

Jeg flytter den også, jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...