Gå til innhold

Kaninen vår er blind...

Devana

Anbefalte innlegg

Vi var hos veterinæren idag med den nye kaninen vår fordi øyet hennes var så stygt, og det viste seg at hun var blind på det øyet og hadde vært det i flere måneder. Hun hadde antageligvis hatt veldig vondt også. Jeg har så vondt av henne, og tenker på hvor lite oppmerksomme de tidligere eierne må ha vært for å ikke se dette. Øyet var helt rødt rundt og hvitt inni der det egentlig er sort. :tristbla:

Men det trengte ihvertfall ikke å fjernes siden hun hadde gått sånn en stund og nesten ikke hadde smerter, så nå skal vi passe godt på henne ihvertfall.

Men er det noen som vet om dette går utover levekapasiteten hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frysepulver

Vel, hvis det tok flere måneder før dere skjønte at dette skadde øyet kanskje var noe plagsomt for henne, kan det jo tenkes at dersom hun blir syk på nytt og dere reagerer noe sent - så kan det jo hende at lille Kari Kanin avgår med døden noe før tiltenkt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis det tok flere måneder før dere skjønte at dette skadde øyet kanskje var noe plagsomt for henne, kan det jo tenkes at dersom hun blir syk på nytt og dere reagerer noe sent - så kan det jo hende at lille Kari Kanin avgår med døden noe før tiltenkt tid.

Det var ikke vi som ikke merket det...Vi fikk kaninen for 2 dager siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Kaniner orienterer seg mer ved hjelp av hørsel og lukt enn synet, så jeg tror ikke det vil bli noe problem for henne. Kaninen har uansett ikke særlig dybdesyn fordi øynene er på hver sin side av hodet (ikke overlappende synsfelt), så om hun er blind på det ene øyet gjør det nok ikke så mye. Vet dere hva skaden skyldtes? Noen kaniner har lett for å få infeksjoner i øynene, andre ganger kan infeksjonen være et tegn på annen sykdom. Fint dere har vært hos dyrlegen og sjekket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det trengte ihvertfall ikke å fjernes siden hun hadde gått sånn en stund og nesten ikke hadde smerter, så nå skal vi passe godt på henne ihvertfall.

Jeg stusser litt over hvordan det kan sies noe om hvor mye/ lite smerter hun har nå. (ettersom de mente hun hadde smerter tidligere) Er det noe som er klin umulig å avgjøre med kaniner så er det om de har smerter. Særlig smerter som ikke hemmer dem i bevegelser osv. De er tross alt designet for å skjule svakhetene sine så langt som overhode mulig. Så vær på vakt.

Kaniner som ser dårlig syn kan ha problemer med å kommunisere med andre kaniner. De lager jo ikke lyd, så de er avhengig av å registrere kroppsspråket til den andre. Det er drøssevis av koder som kaniner bruker seg imellom, som kan bli vanskelige å henge med på hvis den er blind på det ene øyet. Kan være lurt å følge litt med på om det blir kragling dem imellom.

Har du katt vil kaninen også føle seg ekstra sårbar overfor den. Men antakelig vil den lære å bruke det friske øyet sitt for å kompensere for det som mangler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stusser litt over hvordan det kan sies noe om hvor mye/ lite smerter hun har nå. (ettersom de mente hun hadde smerter tidligere) Er det noe som er klin umulig å avgjøre med kaniner så er det om de har smerter. Særlig smerter som ikke hemmer dem i bevegelser osv. De er tross alt designet for å skjule svakhetene sine så langt som overhode mulig. Så vær på vakt.

Kaniner som ser dårlig syn kan ha problemer med å kommunisere med andre kaniner. De lager jo ikke lyd, så de er avhengig av å registrere kroppsspråket til den andre. Det er drøssevis av koder som kaniner bruker seg imellom, som kan bli vanskelige å henge med på hvis den er blind på det ene øyet. Kan være lurt å følge litt med på om det blir kragling dem imellom.

Har du katt vil kaninen også føle seg ekstra sårbar overfor den. Men antakelig vil den lære å bruke det friske øyet sitt for å kompensere for det som mangler. :)

Det med smertene vet jeg ikke helt...Veterinæren klemte mye rundt øyeområdet uten at hun i det heletatt rørte seg, og testet om det var infeksjon fremdeles ved å dryppe noe på øyet (litt usikker på hva....) også målte han trykket på øyet. Men jeg har også lest at kaniner skjuler svakhetene sine så godt som mulig, så jeg håper virkelig veterinæren hadde rett. Vi skulle ihvertfall følge med på henne, spesielt om hun spiser/drikker, også skulle vi dryppe øynene hennes.

Det virker som om hun klarer seg bra med kun det ene øyet, det eneste er at hun er veldig skvetten hvis man kommer fra den "blinde siden" hennes, men det er noe vi bare må ta hensyn til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner orienterer seg mer ved hjelp av hørsel og lukt enn synet, så jeg tror ikke det vil bli noe problem for henne. Kaninen har uansett ikke særlig dybdesyn fordi øynene er på hver sin side av hodet (ikke overlappende synsfelt), så om hun er blind på det ene øyet gjør det nok ikke så mye. Vet dere hva skaden skyldtes? Noen kaniner har lett for å få infeksjoner i øynene, andre ganger kan infeksjonen være et tegn på annen sykdom. Fint dere har vært hos dyrlegen og sjekket  :)

Veterinæren antok at skaden skyldtes et traume mot øyet, altså at hun hadde "kræsjet" i et eller annet, eller noe lignende. Hun hadde også et par sår i huden, gjemt under pelsen, så noe har tydeligvis skjedd.' :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Hun kan ha fått panikk og kræsjet i burveggen e.l, det hender at kaniner blir sinnsykt skremt. Men sløvt av tidligere eier å ikke oppdage dette!

Angående kroppsspråk og andre kaniner stemmer nok dette, men jeg er i prinsippet for å holde kaniner atskilt med mindre det er en kastrert hann og hunn, eller evt to hunner som er mor/datter eller vokst opp sammen - og i begge tilfelle bør de ha god plass og mulighet for å trekke seg unna hverandre. Kaniner kan være skikkelig voldelige mot hverandre.

Hun kommer nok til å være litt mer lettskremt, særlig ovenfor kattene som er så lydløse. Dere bør venne dere til å lage en gjenkjennbar lyd når dere nærmer dere henne, så hun skjønner at det er dere. Hun kommer sikkert også til å roe seg ned når hun blir mer hjemmevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ha fått panikk og kræsjet i burveggen e.l, det hender at kaniner blir sinnsykt skremt. Men sløvt av tidligere eier å ikke oppdage dette!

Angående kroppsspråk og andre kaniner stemmer nok dette, men jeg er i prinsippet for å holde kaniner atskilt med mindre det er en kastrert hann og hunn, eller evt to hunner som er mor/datter eller vokst opp sammen - og i begge tilfelle bør de ha god plass og mulighet for å trekke seg unna hverandre. Kaniner kan være skikkelig voldelige mot hverandre.

Hun kommer nok til å være litt mer lettskremt, særlig ovenfor kattene som er så lydløse. Dere bør venne dere til å lage en gjenkjennbar lyd når dere nærmer dere henne, så hun skjønner at det er dere. Hun kommer sikkert også til å roe seg ned når hun blir mer hjemmevant.

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...