Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ugh! Jeg har klart å søle rødvin på min nye hvite silketopp... :grine:

Er dette mulig å få bort? Jeg har prøvd med vann og milo, men flekken har bare blitt litt lysere. Toppen har nå ligget tørr i skapet en stund.. Noen råd? Toppen er ikke kritthvit, så litt farlig med noe som bleker stoffet. Tør ikke eksperimentere så mye på egenhånd siden det er silke. Noen som har prøvd å sende slike flekker på rens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville spurt et renseri ja.

Nå er det litt dumt at du har latt flekken tørke...da kan rødfargen fiksere seg i stoffet. Men gjort er jo gjort.

Skrevet

Neste gang tar du bare av deg toppen, bruker ikke vann eller noen ting - bare legger den på et håndkle. Strø på alt det saltet du kan finne, og la det ligge minst over natta, gjerne et døgn. Da rister du saltet av, og vasker i vaskemaskinen som vanlig. Dette har jeg gjort med en hvit linduk som var full av rødvinssøl. Den ble like fin. Salt trekker nemlig til seg rødvin.

Og her kommer en liten historie på kjøpet:

Vi har i språket vårt et uttrykk som heter "å ta ting med en klype salt". Det betyr at man skal være litt skeptisk. Opprinnelsen til uttrykket er at salt trekker til seg rødvin. I middelalderen var det vanlig å forgifte hverandre med rødvin. Var det gift i vinen, ville imidlertid ikke saltet trekke rødvinen til seg. Derfor tok man en klype salt, og sjekket ut rødvinen med saltet. Tok saltet farge av vinen var den ok å drikke. Forble saltet hvitt var vinen forgiftet.

Lykke til. Jeg tror ikke dette vil funke på toppen din når du allerede har vasket den, og jeg vet heller ikke om trikset med salt funker på silke - men forsøk det iallfall neste gang uhellet er ute. I denne omgang tror jeg at jeg ville kontaktet et renseri.

Nelle :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...