la Flaca Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 Er litt inne på å anskaffe Sibirkatt, så jeg har surfet litt på nettet og gjort research. I dag kom jeg over et forum for Sibir-oppdrettere, og en diskusjon rundt prising av kattunger. Diskusjonen forløp omtrent sånn; a: Hva tar dere for en kattunge? Jeg tar 8000, for det gjør de i Sverige. b: Det gjør jeg også, 8000 er da en grei pris foreløpig. Spynx koster da oppunder 15 000 ikke sant? Så det er litt å gå på. c: Ja, jeg syns nå vi kunne blitt enige om å ta ihvertfall 10.000, alle sammen. Hvis folk må betale mer for kattungene sine tar de ihvertfall godt vare på dem. (ja, det er sikkert motivasjonen tenker jeg da) a: Ja, det er jo blitt dyrere å betale dyrlege og sånt også, så vi må nesten ta litt godt betalt. c: Ja, jeg syns vi bør ta ihvertfall 10.000 per unge fra nå av! Jeg blir litt sånn Ser for meg en gjeng kjærringer i syforening som gnir seg i hendene, med dollar tegn i øynene. Er det sånn det fungerer altså? Er det en liten mafia som sitter og bestemmer prisen på en bestemt rasekatt? Jeg mener, hvis de alle bestemmer seg for ikke å selge en unge under 13.000, så blir jo det prisen. Fascinerende. Har liksom aldri tenkt over det der før , og ikke vært borti problematikken heller.
monikabrx Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 det er dessverre med dyr som alt annet. marked,tillgang og efterspørsel styrer prisen.
la Flaca Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2007 det er dessverre med dyr som alt annet. marked,tillgang og efterspørsel styrer prisen. ← Men det jeg reagerte på var fraværet av konkurranse, som jo er noe vesentlig i prisregulering på andre områder. Tenk om alle dagligvarekjedene skulle bli enige om å selge melka til 100 kr litern, da hadde det blitt tilstander.
onyx Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 Det er vel egentlig markedet som bestemmer prisen så lenge folk faktisk er villige til å betale dette! At oppdretterene ønsker relativt like priser er også greit egentlig, da er det mindre sjanse for "kattefabrikker" som avler uregulert og dumper prisene?
Pnin Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Det er ganske enkelt: Hvis folk er villige til å gi 13.000 kroner for en kattunge, så kan oppdretter ta 13.000 kroner for en kattunge. Er forbrukerne villige til å gi 100 kroner for en liter melk, så kan Rema ta 100 kroner for en liter melk. Men når forbrukerne ikke synes at prisen står i samsvar med produktet, vil selger justere prisen tilsvarende for å bli kvitt varen. Da går kanskje prisen fra 13.000 til 10.000 til 8.000 til 5.000. Egentlig kan man si at selgere og kjøpere avgjør prisen seg i mellom, ved at selger sier hva hun vil ha og kjøper sier hva hun vil betale.
Frey Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 Man kan kjøpe en hund fra 500,- til 100 000,- (og sikkert mer også). Det er opp til kjøper å finne ut hva han vil ha, og er tilgangen bra er prisen rimelig, er tilgangen vanskelig er prisen høy.
la Flaca Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2007 Egentlig kan man si at selgere og kjøpere avgjør prisen seg i mellom, ved at selger sier hva hun vil ha og kjøper sier hva hun vil betale. ← Ja, men selger har et enormt fortrinn når det er et begrenset antall "produkter" (katter om du vil), og selgerne inngår en pakt seg imellom. Noe kjøper ikke har mulighet til å gjøre med andre kjøpere. Huff, så rotete det ble.
Frey Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 Kjøper har muligheten til å velge en rimeligere rase. Eller skaffe seg en helt gratis katt - jeg ser oppslag på butikken hver dag
Gjest bada Skrevet 6. mars 2007 #9 Skrevet 6. mars 2007 Prissamarbeid er ulovlig i henhold til Konkurranselovens §10. http://www.konkurransetilsynet.no/iKnowBas...ENDE_SAMARB.PDF
la Flaca Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. mars 2007 Prissamarbeid er ulovlig i henhold til Konkurranselovens §10. http://www.konkurransetilsynet.no/iKnowBas...ENDE_SAMARB.PDF ← Ja, den gjør jo at Rema & Co ikke kan bestemme seg for å selge melka til 100 kr. litern. Men gjelder den også rasedyr? Noen som vet?
Gjest bada Skrevet 6. mars 2007 #11 Skrevet 6. mars 2007 Ja, den gjør jo at Rema & Co ikke kan bestemme seg for å selge melka til 100 kr. litern. Men gjelder den også rasedyr? Noen som vet? ← Den gjelder vel for alt kjøp og salg, uansett vare.
Gjest bada Skrevet 6. mars 2007 #12 Skrevet 6. mars 2007 Eller - gjelder loven bare for foretak? :klø: Det er vel mest privatpersoner som selger kjæledyr, og da er det vel uansett vanskelig å kontrollere.
la Flaca Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #13 Skrevet 6. mars 2007 Den gjelder vel for alt kjøp og salg, uansett vare. ← Ja, har sjekka den linken litt grundigere, og det virker som det er ulovlig ja. Så da var det visst ikke helt på jordet å reagere. Men det må nå være vanskelig å kontrollere sånt i praksis.
la Flaca Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 6. mars 2007 Eller - gjelder loven bare for foretak? :klø: Det er vel mest privatpersoner som selger kjæledyr, og da er det vel uansett vanskelig å kontrollere. ← Men oppdrettere er registrerte "foretak", så jeg tror de faller inn under konkurranseloven. Skal ringe på Konkurransetilsynet og høre, for moro skyld.
Gjest bada Skrevet 6. mars 2007 #15 Skrevet 6. mars 2007 Og nå så jeg at det sto "Begrepet foretak er definert i konkurranselovens § 2 og omfatter en hver enhet som utøver privat eller offentlig erhvervsvirksomhet". Så da gjelder det definitivt alle oppdrettere, enten de er registrerte foretak eller de opererer som enkeltpersoner.
la Flaca Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #16 Skrevet 6. mars 2007 Og nå så jeg at det sto "Begrepet foretak er definert i konkurranselovens § 2 og omfatter en hver enhet som utøver privat eller offentlig erhvervsvirksomhet". Så da gjelder det definitivt alle oppdrettere, enten de er registrerte foretak eller de opererer som enkeltpersoner. ← Ahah. Da er det bare å legge ut linken til Konkurranseloven på den oppdrettersida da.
Jyde Skrevet 6. mars 2007 #17 Skrevet 6. mars 2007 (endret) Er det så enkelt? I Sverige tar de forresten langt mer betalt for voksne hunder som skal omplasseres/selges enn i Norge. Hvis jeg hadde et valpekull, ville jeg ikke sammenliknet inntekt og betalingsevne med egenskaper til å ha dyr. Noen driver profesjonelt med oppdrett og de påstår hele tiden at de ikke tjener noen penger på det, men kan det være sant? Endret 6. mars 2007 av Jyde
Gjest Eir Skrevet 6. mars 2007 #18 Skrevet 6. mars 2007 Noen driver profesjonelt med oppdrett og de påstår hele tiden at de ikke tjener noen penger på det, men kan det være sant? ← Det kommer litt an på. Skal du tjene penger på oppdrett må du drive veldig stort, og selv da er det vanskelig. De fleste som driver med oppdrett gjør det av idealistiske årsaker, og de få som tjener penger på det må ofte drive regelrette "valpefabrikker" for å få det til å gå rundt, noe som går utover dyra igjen. Det er sikkert noen som greier å kombinere det å tjene penger, med å behandle dyra pent, men spesielt mange er det ikke. Når det gjelder prisene, så kommer det an på tilbud og etterspørsel. Og jo færre som selger en vare, jo større muligeht har de for å gå sammen og pushe opp prisene. Ser du feks på hunder så er det mange raser som er så vanlige at det ikke er mulig å gjennomføre noe slikt, og de ligger da også mye lavere i pris. (Tenker feks på elghunden, som koster bare det halve av mange andre raser.) Mens hos raser som er sjeldne eller har voldsom popularitet vil prisene gå i taket, fordi etterspørselen er større enn tilbudet.
Saeria Skrevet 10. mars 2007 #19 Skrevet 10. mars 2007 Ahah. Da er det bare å legge ut linken til Konkurranseloven på den oppdrettersida da. ← Noen som har gjort det?
Trillrund Skrevet 11. mars 2007 #20 Skrevet 11. mars 2007 Jeg vil gjerne møte den advokaten eller den kjøperen som sleper noen oppdretter for retten for ulovlig prissamarbeid på hund eller katt..... Som om det ikke er nok tullinger i rettsapparatet...??? Som oppdretter har jeg flere nære oppdrettervenner, og vi diskuterer av og til pris på valpene, og de fleste er enige om samme verdi. Men vi vet at noen skor seg på økt etterspørsel og har økt sine priser. Likevel velger vi å ligge på samme pris som vi har hatt de siste 4 årene. Enkelte raseklubber har også en anbefalt valpepris for sin rase. Men for all del, bruk linken på konkurransetilsynets sider "Tips oss om ulovlig atferd", så får vi sysselsatt noe jurister, for de kan vel ikke ha viktigere ting å sysle med....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå