Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg og samboeren min skal kanskje kjøpe oss leilighet, og vi har regna på at dette klarer vi, selv med en solid økning i renten, da den vi har sett på er rimelig billig selv om den går noen hundre tusen over takst :)

Men vi kommer fra forskjellige steder i landet, og jeg har vært kunde i min lokalbank hele livet, mye med tanke på denne dagen hvor jeg skal ha meg lån til bolig. For det er jo lettere å låne hos noen som kjenner en.. Men igjen, lokalbanken ble for noen år siden kjøpt opp av Sparebank 1 så jeg vet ikke hvor lett det er uansett..

Det samme gjelder samboeren min... han er kunde i sin lokalbank og ønsker å fortsette å være det.. Det er langt herfra til bankene våre..

Så hva skal vi gjøre? Kommer vi til å få låne 50% av kjøpesummen hver? Selv med hver vår bank, eller må vi ha felles bank og felles lån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vet jeg lite om, men det vi iallfall fikk beskjed om, er at det blir mindre gunstig lån med to banker. Dette fordi om det skjærer seg med betaling, er det ene banken som får første prioritet, derfor må bank nummer to ha høyere sikkerhet.

Vi ble anbefalt å ta lån i en bank, og skal gjøre det også. (Det er bare et stort skritt å ta opp lån sammen. ;) )

Skrevet

Det er vel slik at lavere lån betyr høyere rente, så tviler på at dette er særlig god butikk for dere.

Skrevet

Jeg har også hørt om et par som gjorde dette, og da var bankene veldig uenige med tanke på sikkerhet. Hvordan det endte vet jeg ikke, dessverre. Det er vel mulig å få til, men kanskje litt mer knotete enn med en bank.

Skrevet

Jeg lurer også på dette, men føler jeg har hørt at bankene ikke er så begeistret for denne løsningen.

Gjest niomi
Skrevet

Da vi søkte lån i fjor, fikk vi beskjed om at dersom vi skulle få førstehjemslån og bankens beste rente, måtte lånet i sin helhet tas opp i banken "min", samt at samboer (medlåntaker) måtte opprette lønnskonto med VISA i denne banken.

Gjest gjesta
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Dette er jo søren meg vanskelig altså, for foreldrene mine skal låne egenkapital til meg på boligen sin, og det er i min bank. Og da så de helst at jeg også var kunde i samme banken.. Jeg får snakke med mamma i kveld igjen, glad vi har trådløs familie.. :)

Mulig at de kommer til å ta opp hele lånet og ha leiligheten i sitt navn, og så leier vi av dem.. For de får jo bedre betingelser enn vi uansett vil få.. Og så når vi er rede så kan vi kjøpe leiligheten av de for det som er igjen å betale.. De vil jo da tape på det, men de er jo interessert i å hjelpe meg på en best mulig måte og.. Er ikke greit å skulle etablere seg i Oslo i dag :(

Skrevet

Hvis du har egenkapital og foreldrene dine kan kausjonere, vil jeg tro at din bank kan gå med på å få 2. prioritet i leiligheten dere kjøper sammen.

Da kan dere altså låne i hver deres bank.

Gjest gjesta
Skrevet

Okei, men jeg fikk ikke lån jeg. Jeg hadde fått det hadde det ikke vært for at Sparebank1 var så strenge, men etter oppkjøpet så måtte de følge deres regler og ikke bruke skjønn lengre :(

Men skal prøve igjen i DNBnor for de har jeg snakka med før, samt at storebroren min fikk 1,3 mill i lån der som student og alene.. dog med en betydelig ekstrainntekt og hvor han bare har 1/2 år igjen på skole til en godt betalt jobb.. Men de hadde spurt hvordan han skulle klare det, og da hadde han sagt at hvis det gikk dårlig så skulle pappa hjelpe han, men pappa har ikke hørt noe fra banken enda, og dette var i fjor :)

Hvis ikke får vi finne noen andre lure løsninger.. Min bror mente jo at jeg kunne låne avdragsfritt av min far 500 000 i allefall, så vi får se hva pappa sier det :)

Skrevet

Hør med kommunen! Jepp Startlån er kjempe gunstig!

Gjest gjesta
Skrevet

Men jeg er folkeregistrert i en kommune i Midt-Norge og bor i Oslo som student.. Hvilken skal jeg da høre med?

Skrevet

Du bytter adresse til den nåværende, har ingen ting å si på stipend... OG så søker du i Oslo

Gjest gjesta
Skrevet

Da skal det gjøres.. Har tenkt på det slik at jeg får plass på voksenopplæringen og, for jeg har så lyst å lære mer :) Så jeg tenkte kanskje jeg skulle gå hjelpepleien på kveldstid, siden jeg har jobbet som pleieassistent i noen år.. For jeg får jo ikke jobb uansett :( Men da har jeg måttet gå på de skolene som koster penger, og det er ikke jeg interessert i..

Vet du om det er lett å få slikt lån da?

Skrevet

Lettere enn vanlig i allefall!

Gjest gjesta
Skrevet

Tusen takk for tips og hjelp liv :)

Sambo er allerede folkeregistrert i Oslo, så han kan iallefall høre på mandag.. Så får vi se.. Det er ikke så mye vi trenger har vi funnet ut, rundt 1 mill som han skal låne på seg selv, så skal jeg låne 500 000 av foreldrene mine.. Så eier han 2/3 og jeg 1/3, og så deler vi alle utgifter på leiligheten på den måten inntil jeg klarer å kjøpe meg inn når jeg er ferdig å studere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...