Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt meg to nye jeans, og de er visst litt store. Har prøvd å tromle de i tørketrommel, men fortsatt er de en str for stor.

Jeg prøvde de ikke skikkelig i butikken, har akkurat denne modellen fra før, men nå har de visst gjort noe med størrelsen. :forvirret:

Vil det bli bedre med en nitti graders vask, eller vil de krympe til "dukkestørrelse" da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tweek
Skrevet

Hvorfor byttet du dem ikke bare tilbake?

Men du kan prøve med 90 grader. Hvis det er strech bukser vil de utvide seg etter hvert som du går med dem uansett.

Skrevet
Hvorfor byttet du dem ikke bare tilbake?

Men du kan prøve med 90 grader. Hvis det er strech bukser vil de utvide seg etter hvert som du går med dem uansett.

Hvis det er stretch, så vil en 90-graders vask gjøre dem større...

Til TS: kokvaske jeans..tja. Prøv 60 grader først (med mindre det er stretch)

Skrevet

Hadde allerede vasket de når jeg fant det ut. Ikke så smart. :overrasket:

De er så mørke at jeg ville ha av litt overskuddsfarge før bruk.

Var så sikker på at de passet, har jo akkurat lik modell!

Prøver med den ene først jeg da, og blir den knøttliten, så er det sikkert noen andre som blir glad for det! :)

Skrevet

Står på lappen inni at det er laget av 97 % bomull og 3 % elastan.

Er det Stretch?

Helt grønn på det her... :ler:

Skrevet
Står på lappen inni at det er laget av 97 % bomull og 3 % elastan.

Er det Stretch?

Helt grønn på det her... :ler:

Det er stretch ja.

Gjest Tweek
Skrevet

Hvorfor blir de strech større med høy temperatur?

Skrevet

>Okay, Takk for hjelpen.

Jeg prøver alikevel den ene, for de detter jo nesten av meg! Er verdt forsøket ihvertfall, for kan ikke bruke de sånn de er nå.

Skrevet

Fordi stretch/strikk ikke tåler så høye temperaturer.

Kok en strikk, så ser du :)

Skrevet

Fordi de els\astiske fibrene mister elastiteten.

Skrevet

Jeg har kokt x antall bukser og x antall ullplagg uten at noen av de har krympet så mye som en millimeter..

(Skal sjekke lappen på mine nye, pinetrange, som sprøytemalt på bukser og om de inneholder stretch åker de rett på en kokvask!)

Skrevet
Jeg har kokt x antall bukser og x antall ullplagg uten at noen av de har krympet så mye som en millimeter..

Har du KOKT ullplagg uten at de har krympet?!!!!!

Gjest Deception
Skrevet

(Skal sjekke lappen på mine nye, pinetrange, som sprøytemalt på bukser og om de inneholder stretch åker de rett på en kokvask!)

Før du koker den: Har du prøvd å PØSE PÅ med tøymykner? Det gjør nemlig også at den utvider seg. Tøymykner er ikke bra for plagg med stretch. Hvis du koker den, blir den sikkert enda trangere, jf. Murphys lov. :ler:

Skrevet

Mitt siste krympeprosjekt var en H&M cardigan i litt ymse materiale ( var hvertfall noe lam i den). Den var for stor og har ligget ubrukt i skapet så jeg slang den på en kort 60 graders vask. Fortsatt like hårete og stor.

Kanskje det må være ren ull? Det er ihvertfall 4 eller femte strikkeplagget jeg tester på 60 grader uten noe krymp i det hele tatt. (enda merkelappen sier plagget skal krympe 5 % )

Før du koker den: Har du prøvd å PØSE PÅ med tøymykner? Det gjør nemlig også at den utvider seg. Tøymykner er ikke bra for plagg med stretch. Hvis du koker den, blir den sikkert enda trangere, jf. Murphys lov. :ler:

Lurt! Får teste med tøymykner først.. :)

Skrevet (endret)

Så kult :)

Endret av Rexina
Skrevet

Å, så kjekt. Jeg vil gjerne også gjøre en bukse større. Har en Diesel-bukse som inneholder 99% bomull og 1% elestan. Den er str. 31", og jeg er 33" eller 34". Hadde vært så fint hvis den hadde passet igjen :) Er det mulig å gjøre den større?

Skrevet

Ikke noe problem det... Ull tover av vann, varme og bevegelse. Men ikke av varme alene. Den krymper endel når den tover, men mest når den er utsatt for temperaturforskjeller , som fra varmt til kaldt.

Skrevet
Å, så kjekt. Jeg vil gjerne også gjøre en bukse større. Har en Diesel-bukse som inneholder 99% bomull og 1% elestan.  Den er str. 31", og jeg er 33" eller 34". Hadde vært så fint hvis den hadde passet igjen :) Er det mulig å gjøre den større?

Er det bare 1 % elastan, så risikerer du at den krymper..

Ikke lett det her :ler:

Skrevet

Så kjedelig, så MÅ jeg begynne å trene da.. jaja..:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...