Gjest =tentacle= Skrevet 8. mars 2007 #41 Skrevet 8. mars 2007 Sitat =tentacle= Jeg gir blaffen om det er sjåvinistisk, kvinner begår i liten grad overgrep mot barn. Kvinner har enorm tilgang til barn gjennom arbeid (dagmamma, barnehage, skole, fritidstilbud) men overgrep forekommer der i svært liten grad. Mødre er noe farligere, men jeg advarer jo ikke mot meg selv. Tenåringsgutter har en større risiko for tilnærmelser fra kvinner, om jeg kommer til å bruke mye energi på å advare mot det hvis jeg ikke har spesifikke grunner til å tro at min sønn er i faresonen, tviler jeg på. Hvordan kan du bombastisk påstå at det ikke forekommer overgrep i de sammenhengene du nevner? Mange vil tvert imot hevde at så lenge det stort sett er kvinner som omgås barn som dagmamma, i barnehage, i skole, i fritidstilbud, så vil sjansen for at de overgrepene som begås mot barn, begås av kvinner. Man skal huske på at det kun er en brøkdel av alle overgrep som begås, som registeres. Det er grunn til å tro at mørketallene er store. I mitt forrige innlegg beskrev jeg tre situasjoner der tre kvinner ble tatt for overgrep mot barn. En av dem var faktisk dagmamma. ← Les gjerne innlegget til du får med deg hva som står der. Jeg skrev "i svært liten grad", basert på undersøkelser som avdekker hvor mange som har opplevd overgrep som barn, og hvilken relasjon de utsatte har hatt til overgriper og overgripers kjønn. Kvinner utenom mor er lite aktuelle, selv om altså barn i utstrakt grad er overlatt til mange kvinner gjennom hele oppveksten, både i dagtilbud og på fritiden. Hadde kvinner begått overgrep like mye som menn gjør per samvær, hadde det vært fullstendig krise.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2007 #42 Skrevet 8. mars 2007 Menn er som sagt de verste overgriperne både på voldtekter av unger og voksne.De dreper mest ,de begår innbrudd mest,de mishandler mest.Det er ikke til å komme ifra at det er fakta!Ikke til å stikke under en stol at menn er de som er sykest i hodet og som mangler vesentlige sperrer!!Fengsler i norge har få, ja nesten ingen kvinneceller!Og hvor er linken til det påståtte 30% av kviner som sexuelt misbruker barn???Gjør de det er det som regel sammen med en mann! Er ikke om og gjør og bare peke mannen som synder,men det er jo fakta at menn er de som er flertallet i misbruk av barn!!!!
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2007 #43 Skrevet 8. mars 2007 Uff. Enda en slik diskusjon. Kan dere ikke bare lese denne: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=242618 , så slipper dere å bruke all tiden deres på å gjenta ting som har blitt sagt før.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. mars 2007 #44 Skrevet 8. mars 2007 Sitat =tentacle= Fortell. Jeg kan ikke huske å ha hørt om kvinner som alene kidnapper barn og misbruker dem. Jeg vil gjerne bli opplyst for å bli overbevist om at dette er et problem av relativt stor størrelse. Jeg har jobbet på samfunnets skyggeside i mange år, og kan i farten huske tre eksempler på det du etterspør. Alle tre gangene var det enslig kvinne med bil som tok med seg barn og hadde seksuell omgang med dem. Den første gangen var det to gutter på 7 år som var offer. De to andre gangene var det en jenter på 6 år som var offer. Det er snakk om tre forskjellige kvinner. To av dem var det man kaller ressurssvake. Jeg kan også huske ett tilfelle der offeret var en gutt på 12 år og hvor overgriperen var en kvinne i 30 årene. Jeg kan love deg at disse overgrepene var et "problem av relativt stor størrelse" for dem som var offer. Men i høyeste grad også for pårørende både på ofrenes og overgriperens side. Hvis det er riktig det som hevdes at omtrent 30% av alle overgrep som begås,- begås av kvinner. Det er i den sammenhengen viktig å skille mellom overgrep som blir anmeldt/ registrert og de overgrep som faktisk blir begått. Men hvis du kan svare meg på ett spørsmål så hadde det vært fint. Hvorfor er det så viktig for det å avvise at også kvinner kan være en trussel som overgripere? Det har jeg vanskelig for å forstå. Det kan virke som om du på død og liv vil beholde "monstermannen" som ditt eneste fiendebilde. ← 3 er ikke et så stort tall at jeg finner det hensiktsmessig å late som om kjønn ikke er en vesentlig faktor i risikoberegning for at en voksen person kan ha uredelige hensikter. Overgrep har selvfølgelig alvorlige konsekvenser for offeret uansett overgripers kjønn, men konsekvensene er ikke poenget her, men antall overgrep som begås av hvert av kjønnene, og hvor mange overgripere det finnes av begge kjønn. Mine barn kommer til å lære å være skeptiske til kontaktsøkende menn. Og hvis mitt barn kommer bort fra meg på et kjøpesenter, kommer det til å huske at mamma har sagt at det i slike situasjoner skal be om hjelp fra en kvinne, ikke en mann. Man konsentrerer seg om det viktigste, f.eks legger man mye vekt på å lære barn å passe seg i trafikken, mens man ikke skremmer vettet av dem for at det en sjelden gang finnes legionellabakterier i tilknytning til svømmeanlegg. Når det er sagt, så tror jeg du er mer opphengt i hva kvinner tenker om menn generelt, enn jeg er i å opprettholde et monsterimage av menn.
Jalp Skrevet 8. mars 2007 #45 Skrevet 8. mars 2007 (endret) Sitat =tentacle= Og hvis mitt barn kommer bort fra meg på et kjøpesenter, kommer det til å huske at mamma har sagt at det i slike situasjoner skal be om hjelp fra en kvinne, ikke en mann. Greit å få det bekreftet. Du kommer til å lære barna dine at menn er farlige. At de ikke må sees på som noen som kan hjelpe i vanskelige situasjoner. Sitat =tentacle= Når det er sagt, så tror jeg du er mer opphengt i hva kvinner tenker om menn generelt, enn jeg er i å opprettholde et monsterimage av menn. Du har da virkelig ikke skjønt noe som helst. I 30 år har kvinner kjempet mot myten om kvinnen som "husholderske" med løpestreng mellom kjøkkenbenken og ektesenga. De har kjempet mot holdninger til kvinnekjønnet som har definert kvinner som sexobjekter. Dette har vært ansett som et så viktig arbeid at vi idag feirer 8. mars. Når jeg som mann da forsøker å kjempe mot de holdningene som bl.a. du viser at du har. Nemlig at menn er overgripere og skruppelløse monster, så sier du i en setning at dine barn i framtiden skal læres opp til å frykte menn,- såpass mye at de ikke en gang kan be voksne menn om hjelp i vanskelige situasjoner. Da bidrar du til å bygge opp rundt myten om monstermannen. Selv om du sier at du ikke gjør det. Hva jeg er opphengt i? Jeg er opphengt i at menn skal sees på som mennesker. Jeg ønsker ikke å måtte be om unnskyldning fordi jeg er mann. Jeg ønsker heller ikke at kvinner og barn skal være redd meg bare fordi jeg er mann. Det kan se ut som vi har en lang vei å gå. Endret 8. mars 2007 av Jalp
Gjest Don Giovanni Skrevet 8. mars 2007 #46 Skrevet 8. mars 2007 (endret) Jeg gir blaffen om det er sjåvinistisk, kvinner begår i liten grad overgrep mot barn. Kvinner har enorm tilgang til barn gjennom arbeid (dagmamma, barnehage, skole, fritidstilbud) men overgrep forekommer der i svært liten grad. Mødre er noe farligere, men jeg advarer jo ikke mot meg selv. Tenåringsgutter har en større risiko for tilnærmelser fra kvinner, om jeg kommer til å bruke mye energi på å advare mot det hvis jeg ikke har spesifikke grunner til å tro at min sønn er i faresonen, tviler jeg på. ← For et utrolig flåsete innlegg. Lenger oppe spurte du etter link som forteller om kvinners misbruk av barn. Hvor er linken som underbygger dine egne påstander? At kvinner i liten grad overgriper barn? Den vil jeg gjerne se. Og for ordens skyld, her er en av veldig mange linker man finner på nettet om emnet, som underbygger min påstand, riktignok med "bare" 25 %, men så er også linken om hvem som misbruker jenter spesifikt. Ikke om gutter. I tillegg vet vi at det er langt større mørketall i forhold til innrapporterte misbruk av gutter enn det er av jenter. Nettopp pga slike utrolige holdninger du her forfekter. http://mdsasupport.homestead.com/files/fpsa.html For å få tiden til å gå på et legekontor nylig, kom jeg over et gammelt ukeblad, enten hjemmet, allers eller hva det nå var. Temaet hvor leserne skriver inn om, var denne gangen om incest. 4 av 6 innskrivere skrev om misbruk av mor, tante eller bestemor (det var bare kvinner som skrev inn). Jeg sier ikke det er en valid undersøkelse, men slike historier både leser og hører man om både i bekjentskapskrets, aviser og på tv. Jeg har aldri hørt noen si de siste 10 åra at "kvinner i liten grad begår overgrep", og jeg syns rett og slett det var rystende lesning. Endret 8. mars 2007 av Don Giovanni
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå