Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg ikke er opplyst her, men hvorfor er det så mye bein i filèten når jeg kjøper den? Er jo derfor jeg kjøper filèt - for å slippe beina.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi de som har filetert den ikke er flinke nok. Det er jo ikke meningen at det skal være bein i fileter man kjøper! :)

Skrevet

Takk :) Det var det jeg trodde. Da blir det en annen fiskehandler neste gang.

Gjest Deception
Skrevet

Som oftest er det maskinfiletert fisk vi kjøper, derav beina. Mennesker er nemlig flinkere til å filetere enn maskiner, men ikke like raske=mye dyrere fisk. Så det er nok ikke slik at fiskehandleren selv står og fileterer fisken.

Skrevet
Så det er nok ikke slik at fiskehandleren selv står og fileterer fisken.

Min gjør - mens jeg står og ser på. :)

Og det er stor forskjell på disse filetene i forhold til dem jeg kjøper feks i fiskedisken på vanlige matbutikker. Absolutt benfrie, mye ferskere - og betraktelig dyrere...

Skrevet

Det kommer vel litt an på. På fiskebutikken hvor jeg pleier å handle fileterer de fisken selv for hånd. Men det meste av ferdigpakket fisk, inklusive frossenfisk er nok maskinfiletert.

Gjest Deception
Skrevet

OK, da lærte jeg noe i dag, også. Jeg trodde at selv den lokale fiskehandleren ikke gjorde håndarbeidet selv. For en skam for meg å ikke vite, født og oppvokst i fiskeri-distriktet som jeg er. :sjenert:

Skrevet
OK, da lærte jeg noe i dag, også. Jeg trodde at selv den lokale fiskehandleren ikke gjorde håndarbeidet selv.

Jeg tipper vel at disse fiskebutikkene med skikkelige fagfolk er i absolutt mindretall etterhvert - ansatte i fiskedisk på matbutikker vet ofte knapt hva slags fiskeslag de tilbyr...

Gjest Deception
Skrevet
Jeg tipper vel at disse fiskebutikkene med skikkelige fagfolk er i absolutt mindretall etterhvert - ansatte i fiskedisk på matbutikker vet ofte knapt hva slags fiskeslag de tilbyr...

Jeg tenkte på en ordentlig fiskebutikk, da. Men jeg er klar over det siste; jeg bestilte seifilet en gang, og da jeg kom hjem, så jeg at jeg hadde fått torsk, til prisen for sei. :ler: Akkurat da var det ikke så ille, heldigvis.

Og nå blir jeg sulten her jeg sitter. :sjenert:

Skrevet
Min gjør - mens jeg står og ser på. :)

Og det er stor forskjell på disse filetene i forhold til dem jeg kjøper feks i fiskedisken på vanlige matbutikker. Absolutt benfrie, mye ferskere - og betraktelig dyrere...

Han fileterte mens jeg stod og så på også.

Hvor handler du fisk da?

Skrevet
Jeg tenkte på en ordentlig fiskebutikk, da. Men jeg er klar over det siste; jeg bestilte seifilet en gang, og da jeg kom hjem, så jeg at jeg hadde fått torsk, til prisen for sei. :ler: 

Jeg opplevde en gang at de solgte "flyndre" til 79 kr. pr. kilo, og det viste seg at det var piggvar!! Det er unødvendig å si at jeg kjøpte en del kilo. Av og til er det bra med inkompetente folk i fiskedisken! :ler:

Skrevet
Han fileterte mens jeg stod og så på også.

Hvor handler du fisk da?

Hos en liten, lokal fiskehandler med yrkesstolthet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...