Gjest Elinida Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 Forloveden min og jeg flytter sammen til Oslo til sommeren for å studere. Jeg har bodd hjemmefra en liten periode før, men endte opp med å måtte slutte skolen og flytte hjem igjen pga. pengeproblemer (inntekt på 3000, utgifter på nesten 6000 pr måned, det fungerte ikke i lengden...). Jeg er veldig bekymret for hvordan vi skal klare oss økonimisk. Jeg har venner som bor i Oslo nå, som forteller om vanskeligheter med å få tak i jobb. Pluss at det er innmari dyrt å leie i Oslo. Fordelen med at vi er to som skal bo sammen, er jo at vi er to om utgiftene. Vi har blitt enige om at vi kan antagelig maks klare leie på 7000inkl. strøm, eller 6000 uten strøm. Men så skal man jo ha mat, røyk, månedskort til kollektivtrafikk, telefonregninger, og gjerne litt ekstra til kos (shopping, en tur på byen, turer hjem...). Jeg ser for meg uendelige skrekkscenarioer, hvor vi sitter uten jobber, lever på knekkebrød og vann, og ender opp med at strømmen blir stengt og vi blir hivd ut av leiligheten. Jeg skal nok klare å skaffe meg en jobb, jeg har ganske mye erfaring, men min kjære bor ganske langt "uti skogen" og har ikke jobbet noe tidligere. Hvordan skal han greie å få seg jobb? (som ikke er av typen telefonselger e.l...) Noen som har noen tips generelt om hvordan vi skal greie oss? Jeg gleder meg jo så utrolig til å flytte sammen med ham, men samtidig så gruer jeg meg så innmari også, på grunn av det økonomiske...
Gjest Gjesten Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Studentar flest har studielån, så det må vel de og rekne med? Til saman vil de då ha 12 000 pr mnd. Og så vil eg verkeleg anbefale å ikkje vere kresne på jobb. Høyr med Narvesen, bensinstasjonar, 7- eleven ol. Om han ikkje har arbeidserfaring og er over 19 bør han berre ta det han får... Servitørjobbar har vel ein del, mange i min klasse går med avisa ol. Men studielån er no det vanlegaste for dei fleste som studerer vil eg tru.
Gjest Elinida Skrevet 5. mars 2007 #3 Skrevet 5. mars 2007 Ja, vi må jo såklart ta opp studielån. Problemet mitt er bare at jeg sitter allerede med et lån på 60.000 pga avbrutte studier sist høst. Skolen jeg antagelig skal begynne på nå ksoter 90.000 pr skoleår, så jeg vil helst ikke ta opp mer lån enn akkurat til skolepengene. Kresne er vi aldeles ikke, men problemer med selv steder som bensinstasjoner, 7eleven, fast-food kjeder og lignende, er at de krever alltid noe erfaring! Og servitør-jobber er vanskelig å få uten svennebrev, det har jeg selv søkt tidligere...
Dixie Skrevet 5. mars 2007 #4 Skrevet 5. mars 2007 Der mangel på arbeidskraft om dagen, om dere vil ha jobb så får dere det. Det er alltid en Rimi, Rema, Shell ol som trenger folk, og de gir full opplæring. Om dere ikke er så kresne på hvor dere skal bo, man må ikke bo på løkka eller St. Haugen bare fordi man er student så bør dere greie dere fint, veldig mange andre har klart det før dere. Dessuten, stump røyken sparer penger på slikt... Ta opp fult lån og stipend, sett det dere ikke "trenger" på høyrentekonto eller noe. Så har du en buffer om det skulle bli trangt en mnd. Og om du ikke bruker det, kan du jo bare betale det inn når du er ferdig
Sommerfugl83 Skrevet 5. mars 2007 #5 Skrevet 5. mars 2007 (endret) Om dere er studenter og kommer "langveis fra" tror jeg dere blir prioritert i forhold til å få studentbolig ihvertfall. Jeg vet om flere studentpar som bor i hybel/leil og trives godt. Om dere bor litt utenfor byen er det enda billigere. Sjekk www.sio.no (Om dere skal studere ved et av disse universitet/høyskolene ihvertfall) Her er et eksempel : Grünerløkka Studenthus, møblert ettroms leil, 31kvm, ca 5700kr (Tok dette eks fordi her står det at det er ledig akkurat nå...) En jobb får dere mest sannsynligvis. Og det er bedre å ringe for Norsk Gallup enn å ikke ha penger til mat. Og om den første jobben er kjip er det bare å søke om nye jobber mens man har den gamle. Lykke til! Endret 5. mars 2007 av Sommerfugl83
Rosenrød Skrevet 5. mars 2007 #6 Skrevet 5. mars 2007 Ja, en bør heller jobbe med telefonsalg enn med ingenting! Dessuten har en også klesbutikker, og når en jobber der har en som oftest også rabatt, slik at det blir billigere å shoppe!
Gjest loren Skrevet 5. mars 2007 #7 Skrevet 5. mars 2007 Tips til jobb iallefall; Posten! Samboeren min jobber i Posten som lørdagsbud og de mangler folk HELE tida =)
Anneline80 Skrevet 5. mars 2007 #8 Skrevet 5. mars 2007 Kanskje dere kan begynne å se dere om etter jobb allerede nå? Ta dere en tur til Oslo noen uker før dere flytter, og dersom det ikke er så viktig hva dere får så lenge dere får jobb, er det jo greitt å skrive en cv/søknad og begynne å tusle rundt og spørre. Et annet tips er kanskje å få seg sommerjobb på hjemstedet og jobbe så mye som mulig der før dere flytter. Dere bør muligens forsøke å få dere bosted her fra juni/juli, slik at dere kommer før de som ikke trenger leilighet før skolestart, samtidig er det mye å spare på å bo hjemme hos mor og far (som jeg antar ut fra innlegget) mens man jobber. 60.000 er jo ikke akkurat noe særlig stort lån, så dersom du har mulighet ville jeg nok heller vurdert å ta opp alt du kan få hos lånekassen. Dersom du får muligheten til å jobbe så mye at du ikke trenger pengene kan du bare spare dem, eventuelt ha de i bakhånd. Nå vet jeg ikke hvilken utdanning du tenker på å ta, men med såpass høye skolepenger vil jeg tro at du kanskje ikke har så mye tid til å jobbe ved siden av? Lev "sparsommelig" de første månedene, så ser dere hvordan dere ligger an økonomisk. Jeg sier ikke at dere ikke kan ta dere noen øl en gang iblant, eller kjøpe en ny bukse en gang i blant, men ingenting er så kjipt som å måtte flytte hjem til mamma med halen mellom beina fordi man ikke kan betale regningene sine selv
Gjest Pax Skrevet 5. mars 2007 #9 Skrevet 5. mars 2007 En jobb får dere mest sannsynligvis. Og det er bedre å ringe for Norsk Gallup enn å ikke ha penger til mat. ← Norsk gallup trenger alltid folk,er mitt inntrykk. Har sett annonser i Aftenpsten hver bidige uke det siste året hvor de søker etter folk.
Adonia Skrevet 5. mars 2007 #10 Skrevet 5. mars 2007 vikar i barnehage (evt gjennom vikarbyrå) innbiller jeg meg at også er et godt jobbtips. er jo ALDRI nok vikarer i få tak i..
Gjest Elinida Skrevet 5. mars 2007 #11 Skrevet 5. mars 2007 Jeg har vært aktiv på jobbmarkedet i flere år, så jeg veit åssen alt dette fungerer (Sommerfugl83 jeg jobber faktisk for norsk statistikk for tiden ) Det jeg tenkte på, som jeg jo såklart skulle gjort klarere i første posten min, var mer hjelp til hvordan sette opp budsjett osv *rødme* beklager at jeg har fått dere til å skrive så mye for "ingenting"! Thora: Jo takk, jeg veit alt om åssen det å flytte tilbake til mamma med halen mellom beina Og jeg skal studere grafisk design ved Noroff, han skal ta grafisk design ved Westerdahls.
Frey Skrevet 5. mars 2007 #12 Skrevet 5. mars 2007 Litt off-topic men hvorfor Noroff? Man leser jo knapt annet enn kritikk og om dårlige erfaringer ved denne skolen..
Gjest Elinida Skrevet 5. mars 2007 #13 Skrevet 5. mars 2007 Fordi de jeg kjenner som har gått der, har fått dritbra jobber kun et par uker etter å ha gått ut. Og ikke vet jeg hvor du har lest dårlige ting om de, overalt jeg har hørt, har jeg kun hørt positive ting. Selv Westerdahl anbefaler Noroff som en like god mulighet til de som ikke består opptaksprøva til Westerdahls. NKF sin grafisk design-linje, derimot... Den ville jeg ikke anbefalt min verste fiende engang.
Hobgoblin Skrevet 6. mars 2007 #14 Skrevet 6. mars 2007 Jeg slutter meg til de som sier søk studentbolig! Det er billig. Har selv bodd i SiO i parleilighet, og de fleste har god standard (varmekabler og flislagt bad), og er inkludert strøm og internett. Om dere ikke skal studere ved Universitetet, så er det SiA for høyskolestudentene. Som student under 30 får du rabatt på månedskort. Budsjettering: Sett opp månedlig utgift til bolig (strøm, nett etc), mat, mobil og transport. Sammenlign det med inntekt, og da vet du hvor mye du har igjen til røyk og kos. Jeg tror ikke det blir vanskelig å få jobb - særlig hvis dere ikke er kresne i starten. Butikker, telefonundersøkelser, barnehager, restauranter skal alltid ha folk. En bedre jobb kan man få senere...
Frey Skrevet 6. mars 2007 #15 Skrevet 6. mars 2007 Hørt og hørt. Bare å google litt det så finner man nok kritikk mot skolen. Men for all del, det er ikke jeg som skal gå der Selv ville jeg nok foretrukket Statens Kunstakademi, eller et universitet i utlandet.
Gjest niomi Skrevet 6. mars 2007 #16 Skrevet 6. mars 2007 Verken Noroff eller Westerdahl's er vel medlem er SiO/OAS, så studentbolig er da utelukket. TS: Leste i en annen tråd at du har flyttet hjem igjen nå. Hva gjør du på for tida? Du bør jobbe mest mulig og bruke minst mulig, slik at du får lagt deg opp buffer. Det samme med kjæresten din. Dersom han går på skole på dagtid, bør han skaffe seg kvelds-/helgejobb, ikke minst for å skaffe seg litt jobberfaring. Dere bør naturligvis også jobbe i sommer. Problemet med å få seg leilighet i Oslo, er at "alle" skal ha leilighet rundt semesterstart. Så strengt tatt bør dere leie fra mai/juni. Men det blir jo en ekstrautgift igjen...
Tulipanpiken Skrevet 6. mars 2007 #17 Skrevet 6. mars 2007 Annet tips til jobb er sykehjem eller hjem for funksjonshemmede. Har flere venner som gjør dette ved siden av studiene og synes det er veldig givende. Det er stort sett helg- og kveldsjobbing og godt betalt. Hvis dere først skal bruke penger på månedskort, kan dere heller leie litt utenfor sentrum. Der er det ganske mye billigere! Lykke til i Oslo:)
Gjest Elinida Skrevet 6. mars 2007 #18 Skrevet 6. mars 2007 Verken Noroff eller Westerdahl's er vel medlem er SiO/OAS, så studentbolig er da utelukket. TS: Leste i en annen tråd at du har flyttet hjem igjen nå. Hva gjør du på for tida? Du bør jobbe mest mulig og bruke minst mulig, slik at du får lagt deg opp buffer. Det samme med kjæresten din. Dersom han går på skole på dagtid, bør han skaffe seg kvelds-/helgejobb, ikke minst for å skaffe seg litt jobberfaring. Dere bør naturligvis også jobbe i sommer. Problemet med å få seg leilighet i Oslo, er at "alle" skal ha leilighet rundt semesterstart. Så strengt tatt bør dere leie fra mai/juni. Men det blir jo en ekstrautgift igjen... ← Jeg jobber nå (på Norsk Statistikk), men der tjener jeg så lite at jeg ikke får lagt meg opp noe. Forloveden min går siste året på VGS, men han bor veldig langt fra "sivilisasjonen" ( ) og har ikke mulighet til å skaffe seg jobb, for det første fordi han ikke har lappen og ikke kommer seg noe sted, for det andre fordi det ikke er noen steder der han bor hvor han kan få jobb, og for det tredje så har han mer enn nok med å komme seg gjennom Vk2 almenn... Vi har kikket etter leiligheter siden januar, ca. Vi har kontaktet flere "perfekte" leiligheter (både i pris og størrelse), og spurt om det er mulig å holde av leiligheten frem til vi flytter, i bytte mot depositum og evt. 1 måneds leie. Det var det foreldrene hans som foreslo, og som evt. finansierer om det kommer så langt. Frey: Ingen av oss er gode nok til å komme inn på Statens Kunsthøyskole. Dessuten tror jeg faktisk ikke de har grafisk design. Vi vurderte utlandet, men det hadde blitt så utrolig mye dyrere. Vi har fått anbefalt Noroff og Westerdahls fra alle hold, både fra folk som har gått der, folk som jobber innen bransjen, lærere både fra skoler i utlandet og norge... Så vi føler oss veldig sikre på valget vårt
Gjest -eline- Skrevet 7. mars 2007 #19 Skrevet 7. mars 2007 Frey: Ingen av oss er gode nok til å komme inn på Statens Kunsthøyskole. Dessuten tror jeg faktisk ikke de har grafisk design. Vi vurderte utlandet, men det hadde blitt så utrolig mye dyrere. Vi har fått anbefalt Noroff og Westerdahls fra alle hold, både fra folk som har gått der, folk som jobber innen bransjen, lærere både fra skoler i utlandet og norge... Så vi føler oss veldig sikre på valget vårt ← Kunsthøgskolen i Oslo har både bachelor og masterutdanning i Visuell kommunikasjon, noe som inkluderer grafisk design, illustrasjon, typografi etc. (det samme har Kunsthøgskolen i Bergen). Det er opptaksprøver og vanskelig å komme inn ja, men fullt mulig om man vil. Å flytte utenlands er faktisk ikke blitt så mye dyrere, selv i UK så er skolepengene ikke veldig mye over det de du skal betale og du får faktisk en grad (men da må du jo studere i 3 år).
Frey Skrevet 7. mars 2007 #20 Skrevet 7. mars 2007 Å flytte utenlands er faktisk ikke blitt så mye dyrere, selv i UK så er skolepengene ikke veldig mye over det de du skal betale og du får faktisk en grad (men da må du jo studere i 3 år). ← Jeg betalte vel totalt ca 70 000 - fordelt over tre år: overkant av 40' første året og overkant av 10' pr år de andre to årene. I løpet av tre år betalte jeg altså mindre i skolepenger enn TS vil betale for et år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå