gizmoo Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 Sitter her i min lavt lønnede kjipe jobb, og tenker mye på å drive med noe annet.... Utrolig nok er det veldig vanskelig å få jobb der jeg jobber, så jeg føler meg litt utakknemlig. Lønnen er alt for dårlig her og jeg hater måten firmaet styres på... Dermed har jeg begynt å tenke litt på franchise... Er det noen her som har erfaringer? Er det masse slit for lite penger eller har du en annen erfaring?
Gjest Turi Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Har ingen erfaring, men kjenner noen franchisekonsepter. Der er det slik at du egentlig driver butikken selv, men får drahjelp på merkevare/markedsføring/innkjøp og regnskap mot å betale en sum hver måned. Så får man sikkert etableringshjelp også. Men det er blodslit når man skal skaffe inntjening og skape resultater selv - i startfasen.
*Bringebær* Skrevet 5. mars 2007 #3 Skrevet 5. mars 2007 Nære familiemedlemmer har et franchiseforetak i en av de større byene i landet. De hadde startkapital på 1,3 mill, og iflg dem er det vanskelig å starte/drive butikk med mindre startkapital enn det. Det er selvsagt beinhard jobbing, men også utrolig givende å være sin egen arbeidsgiver. Butikken deres går såpass bra at de har flere ansatte. Nå skal det nevnes at de overtok en eksisterende butikk, så kundegrunnlaget var allerede til stede. Drømmer om å kunne gjøre det samme selv :rosasmil:
Nilde Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 Jeg har 3 års erfaring som franchisetager i et bra konsept. Sluttet for noen måneder siden fordi jeg jobbet ektremt mye, etter å ha fått barn har jeg fått noen andre verdier. Men det har vært supert å drive for seg selv, hadde på det meste 15 ansatte Men jeg ville sjekket ALT regnskap før jeg hadde bestemt meg, + snakket med flere andre franchisetakere i samme konsept. Vet desverre om flere som ikke har mestret det og har gått konk... Lykke til!
Gjest Dallandra Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Min erfaring med franchisekontrakter er at du jobber ræva av deg, og når ledelsen i kjeden din vil skvise deg ut, så gjør du det. Og da kan du miste alt. LES KONTRAKTEN VELDIG NØYE!!
Nilde Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 Min erfaring med franchisekontrakter er at du jobber ræva av deg, og når ledelsen i kjeden din vil skvise deg ut, så gjør du det. Og da kan du miste alt. LES KONTRAKTEN VELDIG NØYE!! ← Du har rett ang. jobbinga, men for meg var det verdt det. Jeg ønsket meg hus i Oslo og hadde ikke hatt råd til det med en 8-16 jobb. Jeg gjorde det pga penger, har i dag 1 hus og 3 leiligheter,og jeg er "bare" 29 år. Dette takket være at jeg jobba ræva av meg. I mitt konsept ble de dårlige "skviset" ut. Eller de ble stilt krav til og det var det endel som desverre ikke taklet. Men sånn er det i en vanlig jobb også, du blir stilt krav til. Kontrakten fikk jeg med meg hjem til gjennomlesing og den skulle følges! Er man ikke innstilt på jobbinga, så bør man ikke vurdere franchise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå