momo Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 Dere andre med kraftig allergi hvordan løser dere en del situasjoner? Hva med venner/familie med pelsdyr? Hva når du er på offentlige steder og det er pelsdyr der? Hva med jobb? Hva med kontakt med andre mennesker? Hva med naboer med pelsdyr? Og hva med matallergi? Begynner og bli litt frustrert over allergien min nå, da det ser ut som den kommer til og hindre meg mer og mer. Jeg måtte slutte på skole, da det var flere elever som hadde pelsdyr og jeg ble veldig syk av og være der. Jeg har ingen mulighet til og besøke noen med pelsdyr. Og kommer de på besøk til meg blir jeg syk etterpå. Ikke kraftig da. Nå ser det og ut som jeg kanskje ikke får brukt hagen og hverandaen i sommer da naboen har skaffet seg hund og har denne i hagen, vi bor i rekkehus, så det er jo helt tett inntil. Føler og jeg ofte skulle hatt et skilt i panna om at jeg er allergisk mot dyr. Vi har barn og går derfor en del på tur, og der er det sefølgelig hunder og det virker som folk ikke kan forstå hvorfor jeg prøver og trekke meg unna hunden deres når de lar den bare gå bort til meg. Matallergi er et annet kapitell, her er det kun søsteren min som tar hensyn til meg. Hun har alltid noe jeg kan spise. Resten av familien har ingenting jeg kan spise i bursdager og lignende. Selv om svigers har matinntolleranse og jeg har lagd så mye forskjellig mat til henne og alltid tatt 100% hensyn til henne, så tar ikke de hensyn til meg. Og jeg har prøvd og gå til forskjellige bakere og spørre om de kan lage kaker uten det jeg er allergisk mot, noe de ikke kan. Jeg pleier alltid og tilby meg og lage kake når jeg blir innvitert bort sånn så jeg har noe og spise, de fleste takker ja til det og da går alt bra. Men noen ganger er vi blitt innvitert i bursdag på 2 timers varsel, ikke mye tid til og lage kake da. Tar gjerne imot alle erfaringene deres, samme om de er små eller store.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Jeg har ikke så store allergiproblemer som det du har, men jeg deler likevel erfaringene mine med deg. Hovedproblemet mitt er katter, selv om jeg reagerer på andre dyr også. Svigerinna mi har katter, og før prøvde jeg å være med på besøk til dem, men det har jeg gitt opp. Jeg fikk pusteproblemer og kløe, og det hjelper ikke akkurat at svoger røyker som en skorstein i tillegg. derfor blir jeg ikke med på besøk dit, men foreslår heller at vi treffes andre steder, gjerne ute. Det er også en del ting jeg ikke kan spise. derfor forsøker jeg å sjekke litt på forhånd om vi skal ut og spise (svigerfamilien er veldig glad i det), og hvis det blir for problematisk på det spisestedet de vil på, holder jeg jeg meg hjemme om det er mange som skal ut og spise, eller foreslår et annet sted om det bare er oss. Jeg tar som regel også med meg noe å spise om jeg er i tvil om det er noe jeg kan spise der. Jeg forsøker alltid å ha noe i fryseren, og så får jeg heller tine det i mikroen om det må gå litt kjapt. Noen ganger lar jeg det bli liggende i bilen hvis jeg er usikker på om vertskapet har noe. Vil jo ikke støte dem heller. Katter jager jeg bort om eierne ikke tar hensyn til at jeg ikke kan ha kontakt. Røykfulle steder unngår jeg så sant som mulig. Når du treffer hundeeiere, ville jeg ha sagt i fra om at du er allergisk. Folk er dessverre ubetenksomme, men hvis du sier fra på en ok måte, forsøker de nok å ta hensyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå