Gå til innhold

Sankt Bernhardshund

Miranda

Anbefalte innlegg

Vi har snakket litt om å anskaffe oss hund, - Sankt Bernhardshund.

Er det noen her som har erfaring med denne hunderase, og er det noe vi bør være oppmerksomme på. Er den god som "begynnerhund"? Er den lett eller vanskelig å oppdra?

Vi har rimelig stor hage, så den burde få nok plass å boltre seg på, for jeg regner med at den kan læres å holdes innen for havens grenser.

Alle meninger modtas med takk.

Har funnet en kennel, som får et kull valper i uke 13 :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Tanta og onkelen min har hatt flere Sankt Bernahardshunder. Jeg kan ikke så mye om dem annet enn at de slagger helt forferdelig og er helt nydelige! Lurt å sjekke mest mulig om rasen, før dere skaffer dere hund. Lykke til med avgjørelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar F.Q :)

Slagger - er det det samme som å savle...?

Nå ble jeg litt skeptisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo større hund jo mere glede :hjerter_rundt:

jeg har selv en liten nuffe gutt på 85 kg. :sjarmor:

og siden newfoundlendern er en meget nært slektning, kan jeg sikkert svare på en del.

om det er en bra nybegynner hund? tja...jeg vet ikke .

Min erfaring er att de fleste stort sett "ødelegger" sin første hund.

Man gjør en god del feil, og en "kjempehund" som gjør som den vill er ikke noe serlig..

i såfall. du MÅ begynne med tispe!!

Det er ikke lett å holde styr på en så stor gutt, som hele tiden skall teste grenser.

Og tro meg... de fleste hannhundene er mye striere en tisper.

"kjempehunder" har sine fordeler og ulemper.

Når det gjelder sikkling : Hannhunder sikkler en god del mer en tisper.

Men de sikkler stort sett når de har drukket,spist, eller blir lit gira, som foreksempel når man får besøk..he-he..

Noe som er typisk, er att "kjempehunder" har veldig god selvtilitt. fra naturens side er størrelse meget viktig.

Det er ikke så mange som gidder å yppe med en på 70-80 kg.

og om noen prøver seg, vil de aller fleste fnyse av motstanderen.

De trenger jo ikke ty til: angrep er beste forsvar...

Noe som resulterer i att "kjempehundene" skjelden gidder å bråke med andre.

De tar livet med ro, og smiler pent..

Dette gjelder forsåvidt det meste i livet, de tar det med ro, og kan fremmstå som ganske fryktløse.

Jeg pleier å si att hjerte står til størrelsen. :hjerte:

det er dessverre sån att jo større hund, jo kortere levetid.. :tristbla:

Men det betyr slett ikke att en "kjempehund" ikke kan bli 12 år.

Det er viktig å være klar over att på disse store hundene er ikke skjelletter ferdig vokst før de er ca 2 år.

De skall ikke slites ut, sykkles med trekke på ski ol før de er minst 2 år.

(Dette er for så vidt en grei regel uansett rase.)

Da dette kan føre til ledd problemer, som foreks. hd.

Husk att alle utgifter vokser med størrelsen, ikke bare for utgifter.

Alle medesiner til hund går på vekt. osv..

Skall du skaffe deg hund, så gå til en seriøs oppdretter!!

Dette gjelder selvfølgelig alle raser, men da "kjempehundene" kan ha en del arvelige sykdommer er det viktig å finne en med sterke friske foreldre.

"Kjempehundene" kan læres til det meste som alle andre hunder.

Men de fant ikke akkurat opp kruttet..he-he..

ting tar tid med en stor hund.

Jeg vet ikke nøyaktig med st-bernarden, men nuffen er en flott familie hund.

De er rolige og tolmodige når det gjelder alt, spessielt barn...

Om du skaffer deg en "kjempe", vil du få en som alltid er sulten og på jakt efter mat. :sjarmor:

og tro meg en så stor hund rekker opp til det meste..

Det eneste jeg ikke har klart å lære nuffene mine, er å ligge unna det som kan spises om jeg går ut.

Dette var mine erfaringer, spør om det er noe du lurer på..

Men som sagt jo større hund, jo mere glede.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Takk for svar F.Q  :)

Slagger - er det det samme som å savle...?

Nå ble jeg litt skeptisk  ;)

Hehe, slagger er kanskje dialekt det.. Det er i allefall det samme som å sikle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En st.bernadshun sikler og røyter. Jeg vet ikke hvor fet pelsen er og om den lukter i tillegg.

En stor hund krever MYYYE mosjon hver eneste dag uansett vær.

Jeg ville definitivt gått for en mindre hund som førstehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo større hund jo mere glede   :hjerter_rundt:

jeg har selv en liten nuffe gutt på 85 kg. :sjarmor:

Når jeg leser ditt innlegg føler jeg meg helt klar for en stor hund :sjarmor: Høres ut som om du har ett riktig sjarmtroll ;)

Hehe, slagger er kanskje dialekt det.. Det er i allefall det samme som å sikle..

...og savle er det samme som å sikle, bare på dansk... ups :sjenert:

En st.bernadshun sikler og røyter. Jeg vet ikke hvor fet pelsen er og om den lukter i tillegg.

Det der med siklinga har jeg betenkligheter med. Når det gjelder røyting leste jeg at pelsen krever 10-15 min pelspleie to ganger om uken... Det burde være overkommelig. Og så er det vel værst høst og vår...?

Mosjon ja... Jeg hadde tenkt at jeg kunne gå tur/trene morgen og aften, og de dager det stormer en halv pelikan, kunne jeg (etterhvert) nøyes med å slippe hunden ut i hagen...? (vi har ca 1000 kvm)

Endret av Miranda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det absolutt ikke sån att jo større hund, jo mere mosjon trenger den..

Størrelsen på hunden har absolutt ingenting med mosjons behovet å gjøre.

Jeg vil nesten påstå att "kjempehundene" trenger mindre mosjon en mange andre raser.(for å bli fornøyd)

Det er ikke størelsen det kommer ann på, men hva hunden er "laget" for.

Som jakt og jeterhunder. (tenk på dax )

Nuffen har ihvertfall ikke et like stort mentalt behov for lange turer som andre hunder.

Om de kan velge, finner de et kjølig sted å ligge hvor de kan følge med på hva som skjer..

Selvfølgelig trenger de mosjon for å holdes i fysisk bra form.

Men de brenner kruttet fort.

De er IKKE bygget for fart.. de blir derfor fortere fornøyd på tur en andre.

Jeg har kjent mange nuffer opp igjennom åra, og kan nevne et par som har snudd efter 10 min, og gått hjem igjenn.

Den forige nuffa mi elska bilen..

Når vi var på hytta, valgte hun faktisk 9 av 10 ganger å ligge i bilen (med døra oppe da)

og se på de andre hundene som lekte...hun kosa seg da..

Vi har campingvogn, og har alldrig hatt nuffene våre i bånd der.(vi har heller ikke gjærde.) heller ikke de nuffene vi har passet på, forde de rett og slett ikke gidder å gå noe sted.

Helt seriøst. :overrasket:

For dem har toppen av lykke vert å ligge ute, ved beina våre..

uansett vær.

Nei, att størelsen på hunden har noe å si på hvor mye mosjon de trenger er en kjempefeil.

Men det er veldig viktig å huske att alle hunder er forskjellige, akkurat som oss mennesker har de forskjellige ønsker og behov.

"kjempehundene" kan gå langt, men det må gå i deres eget tempo.

Om jeg skall fra a til b, går det vesentlig raskere uten bikja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser ditt innlegg føler jeg meg helt klar for en stor hund  :sjarmor:  Høres ut som om du har ett riktig sjarmtroll  ;)

det er han.. :hjerter_rundt:

en gang nuff, alltid nuff..

Men som tennåringer kan de være mere en en håndfull, husk det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolle

Det jeg har hørt om den siklingen nå,er at det er flere veterinærer som tilbyr å ta ett sting i hver ende av munnviken på st.bernhard hunder for å redusere det.Dette gjøres når de er valper selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt om den siklingen nå,er at det er flere veterinærer som tilbyr å ta ett sting i hver ende av munnviken på st.bernhard hunder for å redusere det.Dette gjøres når de er valper selvfølgelig...

Dette har vert mulig i mange år.

Men dette syntes jeg er å gå langt over streken!

Om du ikke takkler hunden som den er, så la vær!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Dette har vert mulig i mange år.

Men dette syntes jeg er å gå langt over streken!

Om du ikke takkler hunden som den er, så la vær!!

Jeg vil si meg veldig enig i det der.

Ellers har jeg ingen erfaring med kjempehunder selv, men som sagt over er det mange som "ødelegger" den første hunden sin. Det gjorde familien min også, men det var da en dvergpuddel og det er naturlig nok utrolig mye mindre plagsomt å ha en dvergpuddel som "hopper opp" (og rekker da til knærne) enn en St. Bernhard (som når deg til skuldrene).

Det er kjempeviktig å ha full kontroll når man har en så stor hund. Noen venner av familien måtte for en stund siden avlive sin pyreneer, fordi de overhodet ikke hadde kontroll over den. Så sånn sett ville jeg tenkt meg godt om før jeg skaffet meg en slik uten å ha erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lykkelig eier av en St. Bernhard, kan jeg kanskje komme med noen kommentarer.

Sikkling.

Ser at mange her er opptatt av dette. Det varierer veldig fra hund til hund! Det har jeg spessiellt lagt merke til når vi er på utstilling.

Noen kommer med "store" frotè-håndklær, som de bruker å tørke med. Jeg har knapt nok bruk for et lite tørkepapir.

Noen hunder har slappe lipper, og noen strammere. Min hund (og dens familie) har stramme lipper, derfor sikkler den svært lite (bare dersom den kjenner "spennende" lukter, blir stresset o.l.). Om du har mulighet; se hvordan lippene er på mora, det kan gi en indikasjon på hvordan din hund blir.

Mat.

En voksen St. Bernhard spiser ikke mere enn en mellomstor (aktiv) hund. En St. Bernhard er ikke "alltid sulten" og "på jakt" etter mat. Den har t.d. aldri prøvd å stjæle noe fra bordet (men den har heller aldri fått noe fra/ved bordet!).

Om katten nærmer seg bordet når vi sitter og spiser, blir den jaget bort av hunden.

Kattmaten får stå i fred for hunden (kattmaten står alltid fremme, men hunden og katten har hver sin "spiseplass").

Mosjon.

Jeg har lest at St. Bernhard er en av de hunderasene som trenger minst mosjon.

Som oftest får den to "mindre" turer (à 10-15 min), og en "lang" tur (fra 30 min og oppover. Kommer an på hva som passer meg) hver dag. Den trenger ikke en lang løpetur, men er glad og fornøyd med en stille og rolig tur (passer meg utmerket ;)). Men den er også gjerne med på en fjelltur som varer "hele dagen".

Røyting.

Det kan vel variere for langhåret og korthåret (går utifra at en korthåret røyter mindre).

Personlig liker jeg best langhåret, og ja... den røyter nok en del på denne tiden av året (men det ser jeg at andre hunder også gjør nå..). Jeg har gjort det til en vane at børsten ligger ved inngangsdøren, så når vi har vært ute tar jeg "noen tak" for å få bort det meste av løse hår, før vi går inn.

Alder.

Det triste med store hunder er at de ikke blir så gamle... :tristbla:

En St. Bernhard har vanligvis en levetid på 8 - 10 år. Men jeg har hørt om de som har blitt 12 år.

Pass på!!

St. Bernhard-hundene er svært disponibel for magedreining!!

Om den får det, kan den dø en smertefull død, i løpet av to timer!!

Min fikk det, og ble operert når den var 4 år (er nå 7 år). Veterinæren som opererte hunden min, sa at det er en av de største operasjonene de utfører.

Når de først har hatt det, er sjansen stor for at de vil få det igjen (selv om de er operert, og magen sydd fast). Min veterinær blir like possitivt overrasket over at den fortsatt er frisk, hver gang vi kommer..

Forebyggende mot magedreining.

Jeg fikk fortalt at de skal ha mat to ganger pr. dag, og alltid oppbløtt for. Det gjorde jeg, helt til den ble syk.

Veterinæren som opererta sa at de skal ha mat minst tre ganger pr. dag. De skal alltid ha oppbløtt for!

Ikke stor aktivitet like før/etter måltidene. Ca en time hvile før og etter måltidene anbefales.

Mange anbefaler tørrfor til hundene, for at det bedre motvirker tannsten, men...

"Det er enklere å behandle de for tannsten enn magedreining" sier min veterinær.

St. Bernhard har tunge henge-ører, og kan derfor være utsatt for ørebetennelse.

Men...

...når alt dette er sagt, må jeg få tilføye:

St. Bernhard er "verdens beste og snilleste!!" :hjerte:

Jeg elsker min store, gode og trygge St. Bernhard.

Og en annen possitiv ting ved den:

Den kommer med sitt dype "boff" sånn ca 1 - 5 ganger i uka... :ler:

For mange år siden hadde også jeg liten hund, men om jeg skal ha flere hunder, så blir det nok en stor... (og gjerne St. Bernhard igjen... ;)).

Anbefaler St. Bernhard på det varmeste... :)

Lykke til!

Endret av Ugla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det absolutt ikke sån att jo større hund, jo mere mosjon trenger den..

Størrelsen på hunden har absolutt ingenting med mosjons behovet å gjøre.

Monikabrx, det visste jeg ikke, men når du sier det høres det ganske logisk ut. St. Bernhard er jo ikke akkurat noen jakthund ;)

Men som tennåringer kan de være mere en en håndfull, husk det.. ;)

Jeg må regne litt på det, så jeg ikke får en tennåringstispe og en tennåringsjente i huset på samme tid :ler:

Jeg trodde forresten hundene kunne være vanskligst ved 1 års alderen...? Det er blitt meg fortalt at mange oppgir hunden når den er omkring året, fordi de synes hunden er uppdragen og håpløs omkring dette tidspunkt...

lolle, Jeg synes hunden må få lov å være som den er jeg. Det er litt synd å begynne å endre på den...

Ellers har jeg ingen erfaring med kjempehunder selv, men som sagt over er det mange som "ødelegger" den første hunden sin.

...

Så sånn sett ville jeg tenkt meg godt om før jeg skaffet meg en slik uten å ha erfaring.

ayrabeth, Det er også meningen med tråden - å få hint og tips, så jeg ser om det er denne hunderase vi skal velge. Jeg er oppvokst med hund, men det er mange år siden, og noe helt anderledes enn selv å skulle stå med ansvaret.

Jeg vil også si at dette med å skaffe hund ikke er noen plutselig innskytelse, men et resultat av mange overveielser. Så dersom det ender med at vi kjøper hund, så er jeg villig til å gjøre alt for å få en veloppdragen hund.

Om du har mulighet; se hvordan lippene er på mora, det kan gi en indikasjon på hvordan din hund blir.

Ugla, det burde jeg ha mulighet for, da valpenes foreldre bor på kennelen. Takk for tips :)

Den har t.d. aldri prøvd å stjæle noe fra bordet (men den har heller aldri fått noe fra/ved bordet!).

Om katten nærmer seg bordet når vi sitter og spiser, blir den jaget bort av hunden.

Kattmaten får stå i fred for hunden (kattmaten står alltid fremme, men hunden og katten har hver sin "spiseplass").

Imponerende :)

Jeg har lest at St. Bernhard er en av de hunderasene som trenger minst mosjon.

Positivt :ler:

Jeg har gjort det til en vane at børsten ligger ved inngangsdøren, så når vi har vært ute tar jeg "noen tak" for å få bort det meste av løse hår, før vi går inn. 

Det var en glimrende ide :) Nesten som ei venninne jeg har, som har vennet sin (lille) hund til å få tørret poter+pels når den kommer inn. Den setter seg ned og venter :)

Pass på!!

St. Bernhard-hundene er svært disponibel for magedreining!!

Om den får det, kan den dø en smertefull død, i løpet av to timer!!

...

Min veterinær blir like possitivt overrasket over at den fortsatt er frisk, hver gang vi kommer..

Huffda. Håper hunden din ikke får det igjen...

St. Bernhard er "verdens beste og snilleste!!"  :hjerte:

Jeg elsker min store, gode og trygge St. Bernhard.

Og en annen possitiv ting ved den:

Den kommer med sitt dype "boff" sånn ca 1 - 5 ganger i uka...  :ler:

Anbefaler St. Bernhard på det varmeste...  :)

Lykke til!

Takk for svar Ulga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Vil bare kommentere litt. Størrelsen har ikke så mye med hvor mye mosjon en hund trenger, dette er veldig varierende etter hva slags type hund man har (hva de er avlet for, og ikke størrelsen). Jo større hund man har jo mer energi kreves av dem for å yte. Mindre hunder har en helt annen driv enn store.

Ikke alle SB hunder sikler. Klart hunder røyter, er vel få raser som ikke gjør det. Fet pels kan alle hunder få, og det er noe som heter dusj. En SB lukter ikke mer enn andre hunder altså.

Hilsen hundeeier (STOR hund) ;)

Ps, kan anbefale SB som førstegangshund ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er voksne rundt to års alderen.

Spessielt hannhunder kan være pyton ganske lenge, så om du tror det gir seg ved et års alderen tar du feil.. :sjarmor:

Hvor mye og hvor lenge de trasser, er helt induviduelt.

Ang lukt: jeg har jo ikke sb, men nuffe.

Men det lukter annerledes av nuffer en andre hunder. (er ikke sikker på sb)

De lukter ikke bikje som andre hunder.

Men om de blir skikkelig møkkete, eller om de er våt-tørr-våt-tørr. osv...

Da lukter de som en sur gammel vaskefille. :sur:

Vi bader nuffen vår ca hver 6 uke, og han lukter alltid godt.

Det hender han er litt støvete da.. :ler:

Når jeg kom hjem i går ble jeg skikkelig redd, måtte rope 3 ganger før han kom.

trodde han hadde spist noe giftig. (har skjedd)

Men så kom han løpende... han sov zzz..zzz...zz...z....z

det er første gang han ikke har våkna når jeg kommer hjem.

Vi har veldig god kontakt med oppdretteren, og er der innimellom.

Den ene bikja hennes har jeg flere ganger gåt bort å dytta til for å se om han lever.

De burde jo liksom reagere når det kommer fremede til gårds..

Nei, nuffer er bedagelige dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig????

Dette burde jo heller være oppdretters ansvar! Siden noen linjer har strammere lepper og sikler mindre, burde vel oppdrettere med "slappe" lepper gjøre noe med sitt oppdrett...????

Vi må ikke miste synet på fornuftig avlsarbeid fordi om veterinærene er veldig ivrige på å fikse på alle salgs skavanker!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...