Ninen Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 Jeg skal ha en del venner på besøk, og da vil det bli dårlig med bordplass til alle. Jeg tenkte derfor å servere noe som lett kan holdes i hånden og spises. Jeg har i utgangspunktet tenkt bare en matrett. Men helst noe mer spennende enn pølser i brød... Jeg har lurt litt på empanadas, men det tar vel fort litt tid å lage... Noen som har andre forslag i samme gate, men litt raskere å tilberede? Helst med oppskrift Kanskje jeg heller bør gå for en pastasalat?
Susannah Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Jeg har hatt stor suksess med et lite utvalg av fingermat : lomper med skinke og guacamole i. Du smører guacamolen utover en lompe, fordeler skiver av kokt skinke over hele, ruller den sammen og deler i 2. Ha gjerne en tannpirker gjennom for å holde den på plass. Du kan selvfølgelig ha annet fyll i også. Du kan også ha osteterninger og ulike grønnsaker som paprika, druer og oliven tredd innpå tannpirkere/cocktailpinner, servert med salte kjeks til. Hvis det skal være litt mat i måltidet også, kan du steike noen potetbåter i olje i langpanne i ovenen på høy varme og servere med dipp til. Det var det jeg kom på nå, men jeg vet at det har vært masse oppskrifter på tapas/fingermat her tidligere, så kanskje du finner noe hvis du søker?
Chelsea Skrevet 5. mars 2007 #3 Skrevet 5. mars 2007 Jeg klarer ikke å komme på èn matrett som du kan spise for hånd dessverre. Men hvis du vurdere å ha flere ting er jo følgende greie ting å spise uten bestikk (på en serviett eller papptallerken/vanlig asjett): - Bruscetta (her er det jo mange varianter som er mulig) - Pizzasnurrer eller pizzabiter (igjen mange varianter mulig) - Kyllingspyd med dip f.eks. satayspyd med peanøttsaus - Scampi- og kamskjellspyd med dip f.eks. sweet chili saus - Kjeks (f.eks. Ritz/Salinas) med forskjellig ost på - Grønnsaker og dip Så ting som du kan sette tannpirker i (slik som Susannah foreslo): - Små kanapeer (brødskiver med all slags pålegg) - Ost m/f.eks. drue, morpølse, soltørket tomat - Melon m/spekeskine - Cherrytomat m/mozarella og basilikumblad - Marinerte kyllingbiter - Marinerte scampi og kamskjell (istedenfor spyd som foreslått ovenfor) - Stekte champignonhatter m/fyll av fetaost, blåmuggost eller kremost - Frukt Nå er jo dette litt tidkrevende så det kommer jo an på hva du ønsker. Skulle ønske jeg kom på en rett som kan serveres ved stående buffet. Kom forresten på følgende, er det noe problem å servere en type gryterett og spise stående da? Jeg husker å ha gjort det i et selskap. Det ble da servert en type chili con carne som var litt fast. Så det er jo faktisk noe jeg synes du kan vurdere. Kan jo f.eks. være en type nudelrett uten særlig saus også. Eller en risotto som er litt fast. Iallefall slik at det ikke renner av tallerkenen og du fint kan spise det med bare gaffel og så ha en liten brødskive/baguett hvilende på kanten? Men igjen dette spørs jo på hva du ønsker.
Ninen Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2007 Tusen takk for svar! Jeg kommer nok til å bruke alle i en eller annen anledning Tanken var at gjestene skal kunne bli mette, ja. Derfor tror jeg vanlig fingermat blir litt lite mat, i alle fall den jeg har sett i tidligere tråder her, hvis ikke man lager veldig mye. Men med ovnsstekte poteter til metter det jo straks mer! En "tørr" gryterett er kanskje ikke så dumt, nei. Det går jo også fint stående. Hadde ikke tenkt på det. Jeg kunne jo også laget et par forskjellige typer pizzasnurrer. Det burde kanskje holde for å bli mett. Pizzasnurrene kan kanskje også lages og fryses i forveien? I så fall har jeg jo tid til å lage noe annet på selve dagen også
Dru Skrevet 5. mars 2007 #5 Skrevet 5. mars 2007 Fylte pitabrød burde kunne fungere, bare de ikke blir for fulle. Bruk salat, god dressing, skinke, ost, røkelaks, hva som helst, egentlig.
Latee Skrevet 5. mars 2007 #6 Skrevet 5. mars 2007 Veldig mange gode forslag her! Legger til quesadillas servert med en god guacamole
Chelsea Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Jeg kunne jo også laget et par forskjellige typer pizzasnurrer. Det burde kanskje holde for å bli mett. Pizzasnurrene kan kanskje også lages og fryses i forveien? I så fall har jeg jo tid til å lage noe annet på selve dagen også ← Pizzasnurrene kan lages lenge i forveien og så bare tines og kanskje varmes/lunkes litt før servering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå