Gå til innhold

Hjelp - hva skjer med tanna mi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt litt vondt i ei tann i det siste (den har store fyllinger... :tristbla: ), men i helgen ble det ekstra ille når jeg skulle tygge. I tillegg hovnet jeg opp i kjeven der hvor den tanna står. Kan det være en betennelse e.l. i røttene? Hva gjør tannlegen i tilfelle? Bør jeg komme meg avgårde raskest mulig eller går det greit om jeg venter noen dager....den verker ikke fullt så mye i dag... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Gå til tannlegen så fort som mulig. Det høres ut som det er en betennelse, og du vil sannsynligvis bare få penicillin fram til betennelsen har gått over. Tannlegen vil deretter avgjøre hva som må gjøres med tannen.

Gjest Gjest
Skrevet

Kom deg til tannlegen så fort som mulig. Du har fått betennelse i røttene. Mulig betennelsen blir litt mindre vond etter noen dager - det er fordi den da har gått dypere.

Du får ikke penicillin. Det som skjer er at tannlegen må skjære i tannkjøttet ned til betennelsen og få ut all gørra. Så må du nok tilbake de neste to dagene for å få tømt mer. Heldigvis var det en sterk tannlege som skar i tannkjøttet mitt, sånn at han klarte å holde hodet mitt helt fast mens han skar. Det var så vondt at hadde jeg kommet meg løs hadde jeg bitt både han og assistenten.

Uansett hvor vondt det er, så må du få dette gjort så fort som mulig. Og etterpå er det så godt å ikke ha vondt mer.

Lykke til!

Gjest Chrizzy
Skrevet
Kom deg til tannlegen så fort som mulig.  Du har fått betennelse i røttene.  Mulig betennelsen blir litt mindre vond etter noen dager - det er fordi den da har gått dypere.

Du får ikke penicillin.  Det som skjer er at tannlegen må skjære i tannkjøttet ned til betennelsen og få ut all gørra.  Så må du nok tilbake de neste to dagene for å få tømt mer.  Heldigvis var det en sterk tannlege som skar i tannkjøttet mitt, sånn at han klarte å holde hodet mitt helt fast mens han skar.  Det var så vondt at hadde jeg kommet meg løs hadde jeg bitt både han og assistenten.

Uansett hvor vondt det er, så må du få dette gjort så fort som mulig.  Og etterpå er det så godt å ikke ha vondt mer. 

Lykke til!

Å herregud! :grine: Jeg håper virkelig at dette er tull!

Skrevet

Det er nok ikke tull nei. Får du en sånn betennelse så må de få ut gørra. Har vært igjenom det jeg også,men det var ikke så vondt... Vondt var det,men det var være å gå å pines... Jeg fikk pencilin når gørra var ute,men måte tilbake etter noen dager for å sjekke det opp.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Det er nok ikke tull nei. Får du en sånn betennelse så må de få ut gørra. Har vært igjenom det jeg også,men det var ikke så vondt... Vondt var det,men det var være å gå å pines... Jeg fikk pencilin når gørra var ute,men måte tilbake etter noen dager for å sjekke det opp.

Jeg har betennelse i kinnet, mest. Er det sikkert at det er det de må gjøre? Kjenner ikke noe særlig på tannkjøttet...

Skrevet

Jeg hovnet opp i kinnet etterhvert jeg også, så ut som om jeg hadde kusma... Eller det føltes i allefall slik ut.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg hovnet opp i kinnet etterhvert jeg også, så ut som om jeg hadde kusma... Eller det føltes i allefall slik ut.

Ja, slik ser jeg også ut. Uff, nå fikk jeg virkelig vondt i magen her... ringer tannlegen nå, orker ikke vente på timen i ettermiddag.

Skrevet

Sikkert like greit det ja. Jeg er også sånn at jeg utsetter ting i det lengste. Hadde jo kjent at jeg hadde litt små vondt i tanna før jeg ble sånn hoven. Men tenkte jo at det gikk sikkert over :sjenert: Det ble i allefall mye bedre etterpå :)

Skrevet

Heisann! Trådstarter her... ;)

Chrizzy; jeg kan berolige deg! Jeg ringte til tannlegen med en gang i går. Han konstaterte med en gang at det var betennelse. Jeg fikk en pakke penicilin, og ny time en måned senere hvor jeg skal rotfylle.... :forvirret:

Men det var absolutt ikke snakk om å skjære for å få ut gørra!! :overrasket: Men kanskje det var fordi hevelsen min er på vei ned...

La meg få høre hvordan det går med deg hos tannlegen!! Lykke til! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet
Men det var absolutt ikke snakk om å skjære for å få ut gørra!! :overrasket:  Men kanskje det var fordi hevelsen min er på vei ned...
Fikk du ei pakke penicillin uten at tannlegen sjekket noe mer?

Da må betennelsen ha vært liten, men uansett er det rart at den skal kureres med penicillin.

Hilsen gjest over med tidligere betent tann.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Når jeg hadde en kjempebetennelse fikk jeg penicillin, ikkeno snakk om å skjære i tannkjøttet! Kan jo være fordi jeg har en ekstrem tannlegeskrekk, og ikke kan tenke på tannlegen uten å svime av :(

Fikk hvertfall penicillin og henvisning til sykehuset, hvor jeg en uke etterpå ble lagt i narkose for å fjerne tanna...

Skrevet

Jeg tror det har betydning for HVOR betennelsen er og hvor utviklet den er. Om det er betennelse i tannens nerve så kan en vanlig rotfylling ordne dette. Da sitter betennelsen inne i selve tannen og medisin kan få ned betennelsen slik at tannen kan rotfylles. Ofte åpner tannlegen tannen ved å bore ned til nerven for å sette inn medisin som kan knekke betennelsen i selve nerven og noen uker senere kan han rotfylle.

Men dersom man skulle være så uheldig å få en abscess i rotspissen kan den bevege seg ut i selve tannkjøttet. Da hjelper det ikke med kun rotfylling fordi betennelsen har beveget seg ut av tannen. Da må nok tannkjøttet skjæres opp og verken fjernes. En abscess er noe av den vondeste man kan få med tenner. Et annet navn for tannabscess er tannbyll.

Her er en noe teknisk beskrivelse (men med mange bilder):

http://arkiv.tandlaegebladet.dk/multimedia/TB-2005-01_34.pdf

En litt enklere forklaring:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=9057

Det viktigste avsnittet fra linken over:

Ved tannråte med kraftigere pulpitt må det gjøres rotbehandling. Pulpa fjernes, og det tomme pulparommet og pulpakanalene i tannens røtter fylles med en fylling. Alternativt fjernes tannen. Tilstanden er smertefull og smertestillende medisin er nødvendig. Ved tegn på kraftig betennelse må det behandles med antibiotika, penicillin. I tilfeller hvor det har dannet seg en byll, må denne skjæres opp slik at puss får tømt seg ut. Hos noen er betennelsen så kraftig at tannlegen først må få kontroll over betennelsen, før det startes med rotbehandling.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror det har betydning for HVOR betennelsen er og hvor utviklet den er. Om det er betennelse i tannens nerve så kan en vanlig rotfylling ordne dette. Da sitter betennelsen inne i selve tannen og medisin kan få ned betennelsen slik at tannen kan rotfylles. Ofte åpner tannlegen tannen ved å bore ned til nerven for å sette inn medisin som kan knekke betennelsen i selve nerven og noen uker senere kan han rotfylle.

Men dersom man skulle være så uheldig å få en abscess i rotspissen kan den bevege seg ut i selve tannkjøttet. Da hjelper det ikke med kun rotfylling fordi betennelsen har beveget seg ut av tannen. Da må nok tannkjøttet skjæres opp og verken fjernes. En abscess er noe av den vondeste man kan få med tenner.  Et annet navn for tannabscess er tannbyll.

Her er en noe teknisk beskrivelse (men med mange bilder):

http://arkiv.tandlaegebladet.dk/multimedia/TB-2005-01_34.pdf

En litt enklere forklaring:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=9057

Det viktigste avsnittet fra linken over:

Ved tannråte med kraftigere pulpitt må det gjøres rotbehandling. Pulpa fjernes, og det tomme pulparommet og pulpakanalene i tannens røtter fylles med en fylling. Alternativt fjernes tannen. Tilstanden er smertefull og smertestillende medisin er nødvendig. Ved tegn på kraftig betennelse må det behandles med antibiotika, penicillin. I tilfeller hvor det har dannet seg en byll, må denne skjæres opp slik at puss får tømt seg ut. Hos noen er betennelsen så kraftig at tannlegen først må få kontroll over betennelsen, før det startes med rotbehandling.

Ja, var innmari vondt - nå føler jeg meg veldig tøff :ler:

Jeg gjorde dette for fem uker siden, men har nesten fortrengt det. Det jeg husker er altså at jeg ble skjært opp i tannkjøttet - betennelsen hadde gått dypt, så de måtte derfor også skjære dypt. Også ble det lagt noe tekstilgreier med en væske utenpå, og jeg måtte tilbake de to neste dagene for å bytte tekstil. Da betennelsen var borte trakk de tanna..

Fyttikatta så vondt det var :grine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...