Gjest Camma Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 Hei og hopp! Innen en liten måned må jeg levere skjema med tittel på masteroppgaven min som jeg skal skrive til høsten. Har jeg først valgt emne, er dette bindende - skal jeg endre må jeg utsette innlevering med et helt semester. Jeg har laget en liste med en del emner innen ulike fagområder som jeg kunne tenke meg å skrive om, men problemet mitt er at jeg vet ikke helt hva som er "fornuftig" å velge med tanke på jobb-muligheter etter endt utdanning! Jeg begynte studiet på den gamle cand. jur-ordningen (for de som kjenner til systemet), og fullfører på masterstudiet, noe som betyr at jeg ikke får velge noen valgfag (tror jeg, noen som vet??), og dermed ikke får spesialisert meg heller! Jeg tenkte derfor at det er et stort minus for fremtidige arbeidsgivere at jeg ikke har spesialisert meg, og at jeg derfor bør gjøre dette gjennom masteroppgaven min, så langt det er mulig. MEN; så skal jeg jo helst velge noe jeg tror jeg har noe fornuftig og si om, og kan skrive en del ord om, og da kommer problemet mitt! Jeg tipper at jeg kommer til å ende opp helst i privat næringsliv og jobbe med kontraktsrett og privatrettslige fag, til nød blir jeg en forvaltningsslask Men et av emnene jeg tror kunne bli morsomt å skrive om er innen strafferett, og det er HELT uaktuelt å jobbe som forsvarer. Jeg kunne gjerne tenke meg å jobbe innen politi/påtalemyndigheter, men det er visst ikke helt enkelt å få jobb her etter hva jeg har forstått. Hva mener dere andre fornuftige jus-studenter og øvrige folk her på KG? Er det dumt å velge strafferett når jeg da kommer til å søke mer på jobber innen det private? Tenker arbeidsgiver da at jeg mangler motivasjon fordi jeg har skrevet oppgave om noe helt annet?? Jeg har noen interessante emner innen kontraktsrett og tredjepartsvern og slike mer privatrettslige fag og, men der er jeg usikker på hva jeg klarer å få i stand av en oppgave..... Hjeeeeelp.....
orakel Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Hvilke valgemner har du tatt da/skal du ta? Er det ikke like greit å basere masteroppgaven på fordypning innenfor et av disse emnene? Det er jo klassisk at studenter ønsker å skrive innen strafferett når de er ferdig med 4. avd. Husk at masteroppgaven er det aller viktigste på vitnemålet ditt, velg derfor et emne som interesserer deg og som du tror du vil kunne skrive en god oppgave i.
Lib Skrevet 5. mars 2007 #3 Skrevet 5. mars 2007 Jeg skriver spesialoppgave (cand.jur.ordningen) nå, og anbefaler deg sterkt at du velger et emne som interesserer deg personlig. Jeg har valgt et slikt emne, og hadde hatt problemer dersom jeg skulle ha valgt et emne som bare hadde vært fornuftig. Det er riktig at spesialoppgaven er det viktigste på vitnemålet ditt, min veileder mente det telte ca 70 % på om man får jobb eller ikke Det er derfor viktig at oppgaven blir bra, og du bør absolutt velge tema ut fra den tankegangen ! Selv har jeg valgt tema ut fra et valgfag jeg har hatt, og det funker veldig fint for meg.
orakel Skrevet 5. mars 2007 #4 Skrevet 5. mars 2007 min veileder mente det telte ca 70 % på om man får jobb eller ikke DET er en sterk overdrivelse. Ja det betyr mye, men ikke på OM du får jobb, heller hva slags jobb du får. Arbeidsmarkedet for jurister er ekstremt godt for tiden.
Gjest Camma Skrevet 5. mars 2007 #5 Skrevet 5. mars 2007 (endret) Altså, nå er saken slik, at jeg og ser det som naturlig å velge emne for oppgaven ut i fra valgfagene sine, og fordype seg i noe her. Men problemet er jo nettopp at jeg ikke FÅR valgfag. De som har konvertert til masterordningen har så mange studiepoeng (pga ex phil og ex fac) at vi kun skal skrive oppgave. Etter hva jeg har forstått så får vi rett og slett ikke LOV til å ta valgfag. Forutsatt at dette da er riktig, så blir jo oppgaven min eneste fordypning. Jeg regnet med at oppgaven var viktig for jobb, men ikke at den var SÅ viktig... greit å vite Men det jeg egentlig lurer på er hvordan en arbeidsgiver som f eks et advokatfirma som driver med forretningsjuss eller skatterett stiller seg til at jeg har skrevet oppgave innen strafferetten?!? Jeg vet og at det er mange som skriver oppgave innen strafferett, men jeg er ikke en av de som har planlagt det hele tiden. Det er liksom mer tilfeldig at jeg der fant et emne som jeg synes virker spennende og jeg tror jeg kunne skrevet bra om. Og det er jo viktig det og. Ideelt så ser jeg at jeg burde finne et emne innen privatretten som jeg finner like interessant, og det har jeg også, men disse virker MYE mer utfordrende, og er dermed redd for at det ikke skal gå så bra.... Endret 5. mars 2007 av Camma
Lib Skrevet 5. mars 2007 #6 Skrevet 5. mars 2007 Dersom du har funnet et spennende og originalt tema innen strafferetten, så ville jeg skrevet om det. Men - hvis det er et tema som er hyppig brukt tidligere, hadde jeg styrt unna. Synes den nye ordningen virker litt håpløst. Jeg har spesialisert meg slik at jeg har mange bein å stå på, dere har jo kun mulighet til å skrive oppgave. Dette var en av grunnene til at jeg valgte å bli på den gamle ordningen da jeg kunne velge.
Gjest Camma Skrevet 5. mars 2007 #7 Skrevet 5. mars 2007 Hadde jeg visst når jeg konverte at jeg ikke fikk ta valgfag hadde jeg IKKE gjort det. Burde ha sjekket, men det falt meg ikke inn at det en gang var mulighet for noe slikt. Ville bare slippe den store fellesdel-eksamen etter at jeg hadde et lengre avbrekk fra studiene midt i fellesdelen- vanskelig å komme inn i så mye stoff etter et langt opphold Jeg mistenker at det ikke er verdens mest originale emne, jeg fant det i emnebanken og har alt funnet en oppgave fra 2005 om dette. hvilket fag skriver du innen?
orakel Skrevet 5. mars 2007 #8 Skrevet 5. mars 2007 Synes det høres merkelig ut at du ikke får "lov" til å ta valgemner. Du kan da ta noen valgemner fordi om de ikke inngår i graden? Hvis det du sier er tilfelle så hadde jeg søkt Bergen eller Tromsø om å få ta valgemner der i stedet. Bergen har jo bl.a. Politi og påtalerett.
Lib Skrevet 5. mars 2007 #9 Skrevet 5. mars 2007 hvilket fag skriver du innen? ← Jeg skriver innen arbeidsrett, om varslingsreglene. Bestemte meg for tema for ca 2 år siden, og som en bonus ble det vedtatt nye varslingsregler 1.1. i år, så har masse å skrive om Synes du skal velge det temaet som interesserer deg, det gir en god sjanse for en bra karakter
Gjest Camma Skrevet 5. mars 2007 #10 Skrevet 5. mars 2007 orakel; Jeg har ikke spurt på infosenter enda, men det er iallfall det jeg har hørt av medstudenter. Jeg og synes det er merkelig, men mulig jeg har misforstått. Men vet iallfall at man mister studieretten sin etter at man er kvalifisert for mastergrad, og man MÅ jo skrive oppgave.... Mulig fakultetet har gjort det slik fordi vi som gikk 98-ordningen liksom har flere jus-fag fra de to første årene enn som de som har gått masterordningen, som har 20 studiepoeng med exphil og exfac innbakt disse årene....
Gjest Camma Skrevet 5. mars 2007 #11 Skrevet 5. mars 2007 lib: lucky you som har funnet et emne du interesserer deg for... Jeg har slitt med dette her leeeenge, ubesluttsom Får tenke på det noen uker til!
Glitnir Skrevet 5. mars 2007 #12 Skrevet 5. mars 2007 Det stemmer ikke at du ikke kan ta valgfag, men det som er saken er at du ikke får dem på master-vitnemålet ditt, da dette ikke kan inneholde mer enn 300 stp, som er kravet for en mastergrad. De obligatoriske fagene oppfyller dette (for de som er i overgangsordning), derfor får du ikke noen valgfag på vitnemålet. Dog kan du like fullt ta valgfagene og få disse på en egen karakterutskrift som du sender til arbeidsgiverne sammen vitnemålet. Hadde selvfølgelig vært aller best å få dem på selve vitnemålet, men det viktigste for arbeidsgiver er jo at du faktisk har fagene!
Gjest Camma Skrevet 5. mars 2007 #13 Skrevet 5. mars 2007 Glitnir; aha! Takker.... Men det må jo være en begrensning for hvor mange valgfag man kan ta? Og man kan vel ikke ta de etter at man har levert masteroppg, for da mister jeg jo studieretten.... Står det skriftlig noe sted dette her?
Glitnir Skrevet 5. mars 2007 #14 Skrevet 5. mars 2007 Glitnir; aha! Takker.... Men det må jo være en begrensning for hvor mange valgfag man kan ta? Og man kan vel ikke ta de etter at man har levert masteroppg, for da mister jeg jo studieretten.... Står det skriftlig noe sted dette her? ← Neida, du kan ta valgfag resten av livet om du ønsker det. Kjenner flere ferdige jurister som tar et fag en gang i året eller så av ren interesse, eller eventuelt fordi arbeidsgiver ønsker det. Den studieretten du mister når du er ferdig med masterstudiet er retten til nettopp masterstudiet, ikke til valgfag. Fakultetets sider om jurdiske valgemner ligger her. Det er flere måter å være kvalifisert til å ta disse på som du ser, blant annet en fullført master. Det linkes der til hvilke valgemner du kan ta, dette er de samme som valgfagene i master/cand.jur. graden (juridiske valgemner på master-nivå (15 studiepoeng)). Så da er det bare å melde seg opp, send meg gjerne en PM om du skulle lure på noe mer:)
Gjest Camma Skrevet 5. mars 2007 #15 Skrevet 5. mars 2007 aha....da ble jeg jo mye klokere Da gjenstår det bare å tenke ut hvorvidt jeg skal koste på meg et halvår ekstra på studiet og FØRST ta et par valgfag før oppgaven, eller gå rett på oppgave da... Noe nytt å tenke på
Korsanger'n Skrevet 5. mars 2007 #16 Skrevet 5. mars 2007 Er ikke helt sikker på om du kan ta valgfagene FØR du er ferdig med master'n, for oss som er på overgangsordningen er det noe med disse 300 studiepoengene som ikke kan overskrides. Men det er litt ettersom, alt etter når man gikk over - jeg hadde 1. avdeling på gammel ordning og gikk over før 2., derfor fikk jeg kommunalrett på 2. istedenfor ex.phil (er det ikke det som er på 2. nå?). Fikk vite den gangen at kommunalretten var for å "fylle et hull" fordi årspoengene ble feil ellers. Synes informasjonen om dette har vært dårlig, vi ble bare presentert for kommunalretts"tilbudet" uten at vi fikk vite at det førte til at vi ikke kunne ta valgfag senere. Ellers stemmer det at du kan ta så mange valgfag du bare vil etterpå! Ut over det tror jeg det er noen dispensasjonsmuligheter, det ble innført fordi 300-p.grensen førte til at det ble umulig å ta et semester på utveksling, bl.a, og alle de tingene som ga fritak for valgfag (som Juss-buss) laget krøll i systemet. Vedr. masteroppgaven: Er det ikke noen av de temaene du har som er sånne du har gått og grunnet på? Jeg har hengt meg opp i et par ting som foreleserne har vært uenige om, har tenkt så mye på et par av dem det siste året at jeg virkelig har lyst til å sette meg ned og jobbe bare med dem. Jeg tror det viktigste er at man finner noe man har lyst til å grave i - tror det kan være skummelt å tenke "strategisk". Et engasjerende tema gir med stor sannsynlighet et bedre resultat - og til syvende og sist er det vel det som teller, tror jeg.
Gjest Camma Skrevet 6. mars 2007 #17 Skrevet 6. mars 2007 (endret) Godt å se at det er flere enn meg som er forvirret over alt overgangs-tullet! Får sende en mail til infosenteret tror jeg, og få et skriftlig svar på hva reglene eeeegentlig er Angående master; det er altså det som er problemet mitt, at jeg ikke har tenkt så lenge på det. Det kom litt brått på da jeg var helt sikker på at jeg først skulle ha valgfag, og deretter finne et emne der. Er helt enig at det ikke går å bare tenke strategisk, fordi det er jo noen ord som skal skrives, og da bør jeg være litt interessert Men er så usikker på om jeg klarer å skrive NOK om de emnene jeg mener er mest "fornuftige" OG interessante. Det emnet jeg derimot mener ikke er så lurt å velge, men som jeg vet jeg kunne skrevet mye om, det er det iallfall to andre som har skrevet om før meg.... kanskje ikke helt lurt det heller Vet noen her forresten hvordan det funker etter du har levert oppgaven?? Da blir man vel stuck med den karakteren man får (etter eventuell klage)?? Kan vel ikke ha tre forsøk her og vel?? Endret 6. mars 2007 av Camma
Tulipanpiken Skrevet 6. mars 2007 #18 Skrevet 6. mars 2007 Jeg begynte studiet på den gamle cand. jur-ordningen (for de som kjenner til systemet), og fullfører på masterstudiet, noe som betyr at jeg ikke får velge noen valgfag (tror jeg, noen som vet??), og dermed ikke får spesialisert meg heller! Jeg tenkte derfor at det er et stort minus for fremtidige arbeidsgivere at jeg ikke har spesialisert meg, og at jeg derfor bør gjøre dette gjennom masteroppgaven min, så langt det er mulig. ← Ville bare si at det ikke er noe stort minus at vi mangler spesialisering. Jeg har heller ikke valgfag, men de potensielle arbeidsgiverne jeg har vært i kontakt med + andre jurister mener at dette ikke har noe å si. Dersom du får jobb innen et spesielt fagområde, får du uansett god tid til å sette deg inn i gjeldende rett. At man har tatt et lite valgfag gjør en ikke til en flinkere jurist, og det vet også arbeidsgiverne. Så det må du ikke bekymre deg for
Gjest Camma Skrevet 6. mars 2007 #19 Skrevet 6. mars 2007 ok, maddemor, kjenner ingen jurister, og ikke har jeg snakket med noen under arbeidslivsdagene o.l heller om dette, så godt å høre at vi ikke stiller bak de som HAR valgfag pga studieordningen....
Lib Skrevet 6. mars 2007 #20 Skrevet 6. mars 2007 Får sende en mail til infosenteret tror jeg, og få et skriftlig svar på hva reglene eeeegentlig er ← Ja, infosenteret er jo utrolig dyktige til å svare på ting du lurer på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå