Devana Skrevet 4. mars 2007 #1 Skrevet 4. mars 2007 Vi har to katter på 2 år og en kanin på 1 år, men de går så fryktelig dårlig sammen. Alle går fritt rundt i leiligheten utenom når vi er borte, da er kaninen i bur. Men kattene (spesielt den ene) krangler fælt med kaninen vår, løper etter henne, og noen ganger løper kaninen etter katta, og det kan godt være lek, men veldig ofte ender det med at katta dasker til kaninen, og kaninen biter etter katten eller løper unna. Hva skal jeg gjøre? Jeg prøver så godt jeg kan å holde de litt på avstand, men det er ikke lett i en liten leilighet..Og jeg kan ikke løpe etter dem alle sammen hele tida
Gjest gjesta Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Jeg tror ikke det er mye du kan gjøre, dette er ikke akkurat de dyra som er lettest å oppdra. Du kan evt prøve med spruteflaske, men er usikker på hvor bra det fungerer. Kaniner er veldig territorielle og gjerne mer aggressive enn katter ovenfor andre dyr. Kattene reagerer vel "automatisk" på kaninen når den hopper vekk fra dem, og ser på den enten som en leke eller et slags bytte, mens de blir redde eller irriterte når den kommer MOT dem. Ofte vil kattene velge å skygge banen fordi de er mer konfliktsky enn kaninen, men det er jo vanskelig i en liten leilighet. Egentlig tror jeg ikke det er så stor fare for kaninen siden den er i stand til å forsvare seg ved å løpe, bite og evt sparke. Men du bør være oppmerksom på sår både hos kattene og kaninen, og selvsagt fortsette å holde dem atskilt når du ikke er hjemme.
Miranda Skrevet 5. mars 2007 #3 Skrevet 5. mars 2007 Jeg tror jeg ville ha valgt å ha kaninen i bur, og kun ha den rundt på gulvet når dere er i nærheten. Selv om katten(e) etterhvert ville ha akseptert kaninen, er det lite trolig kaninen noensinne vil akseptere katten. Kaninen er voksen, ikke sant? Tror det er lettere å tilvennene en ny, liten kanin, for da har det ikke satt sitt teritorium ennå. Selv har vi en "ute-kanin". På et tidspunkt syntes vi det var synd for den, og ville gi den selskap av en liten marsvinunge. (Jeg har jo sett kaniner og marsvin gå sammen i dyreforettningene). Dette gikk rett og slett ikke - og den lille marsvinunge ble jaktet av kaninen, som helt sikkert følte det som en inntrengen i sit private space.
la Flaca Skrevet 5. mars 2007 #4 Skrevet 5. mars 2007 Jeg tror jeg ville ha valgt å ha kaninen i bur, og kun ha den rundt på gulvet når dere er i nærheten.← Det høres veldig trist ut da...
Gjest Meep Skrevet 5. mars 2007 #5 Skrevet 5. mars 2007 Litt uheldig sammensetning av dyr dere har Kaninen er et byttedyr, og katten er et rovdyr. Katten vil nok se kaninen enten som en likemann (hvis den er litt forvirret ) og vil leke med den på samme måte som den vil med en artsfrende, eller så som et byttedyr som den kan jage og leke med. Kaninens instinkt er å forsvare seg når den blir angrepet. Kaniner driver jo ikke og lekesloss slik som katter. Ville nok ikke hatt dem ute sammen uten oppsyn. Dere har ikke en uteplass der dere kan bygge et litt stort utebur til kaninen? Eventuelt ha kattene ute en del av døgnet der kaninen kan hoppe rundt fritt og trygt hjemme?
Devana Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2007 Litt uheldig sammensetning av dyr dere har Kaninen er et byttedyr, og katten er et rovdyr. Katten vil nok se kaninen enten som en likemann (hvis den er litt forvirret ) og vil leke med den på samme måte som den vil med en artsfrende, eller så som et byttedyr som den kan jage og leke med. Kaninens instinkt er å forsvare seg når den blir angrepet. Kaniner driver jo ikke og lekesloss slik som katter. Ville nok ikke hatt dem ute sammen uten oppsyn. Dere har ikke en uteplass der dere kan bygge et litt stort utebur til kaninen? Eventuelt ha kattene ute en del av døgnet der kaninen kan hoppe rundt fritt og trygt hjemme? ← Har desverre ikke den muligheten enda, siden vi bor i blokk
Jyde Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 (endret) Det er litt lettere å oppdra en katt enn en kanin, så jeg ville lært katten ordet nei og benyttet en vannpistol eller dusjkanne og gitt den en vannsprut hver gang den ikke lar kaninen være i fred. Katter kan lære og når jeg ser at noen lar kattene gå på kjøkkenbenken og på spisebordet, er det fordi jeg tror at de ikke vet at katter kan oppdras selv om de ikke er like som hunder eller at eierne synes det er greit med katten på matbordet. Prøv å oppdra katten litt og vis at du er sjefen. Men ikke la det bli bare negativt. Kos mye med den og gi den ros, men vær helt konsekvent når det gjelder kaninen. Jeg vet ikke så mye om kaniner, men når du koser med kaninen så koseprat med katten samtidig. Katter forstår ganske mye og den vil kanskje finne ut at du vil at de skal la være å krangle. Så nettopp din andre tråd: Er kaninen blind på det ene øyet og nettopp kommet hjem til dere? La de få litt tid sammen da uten for mye innblanding, men likevel må du være bestemt mot kattene. Endret 6. mars 2007 av Jyde
Devana Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 6. mars 2007 Det er litt lettere å oppdra en katt enn en kanin, så jeg ville lært katten ordet nei og benyttet en vannpistol eller dusjkanne og gitt den en vannsprut hver gang den ikke lar kaninen være i fred. Katter kan lære og når jeg ser at noen lar kattene gå på kjøkkenbenken og på spisebordet, er det fordi jeg tror at de ikke vet at katter kan oppdras selv om de ikke er like som hunder eller at eierne synes det er greit med katten på matbordet. Prøv å oppdra katten litt og vis at du er sjefen. Men ikke la det bli bare negativt. Kos mye med den og gi den ros, men vær helt konsekvent når det gjelder kaninen. Jeg vet ikke så mye om kaniner, men når du koser med kaninen så koseprat med katten samtidig. Katter forstår ganske mye og den vil kanskje finne ut at du vil at de skal la være å krangle. Så nettopp din andre tråd: Er kaninen blind på det ene øyet og nettopp kommet hjem til dere? La de få litt tid sammen da uten for mye innblanding, men likevel må du være bestemt mot kattene. ← Takk for svar. Kattene er veldig flinke til å høre når jeg sier nei, så det går greit...Er verre med kaninen Men nå går de ganske greit sammen ihvertfall, de siste dagene har de vært og snuset på hverandre og løpt litt etter hverandre. Så jeg tror det går bra...Vi følger med på dem, og lar dem ikke være alene sammen enda ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå