skanky Skrevet 4. mars 2007 #1 Skrevet 4. mars 2007 Jeg har fått noen voldsomme hodepiner en del ganger de siste årene. De har kommet etter alkoholinntak, så jeg har tenkt på dem som en eller annen sinnsykt smertefull form for bakrus grunnet dehydrering etc. Men jeg begynner å lure litt, for de varer i 2-3 dager etter jeg har drukket og de er mye mer intense og altoppslukende enn "vanlig" skallebank. Lurer på om det kan være migrene som blir "trigget" av alkoholdrikking? Jeg får det ikke hver gang jeg er fyllesjuk, det virker egentlig som det dukker opp rimelig tilfeldig. Men jeg tror det oftest det skjer rundt mensentider. Kan det ha tilknytning til mensen, eller kanskje være en bivirkning av p-piller? Det er en helt vanvittig smerte som slår meg helt ut, det er et helvete å være våken men jeg klarer ikke å sove, vanlige smertestillende hjelper ikke i det hele tatt og jeg har så vondt at jeg blir kvalm. Vet at ingen her kan stille en diagnose, men lurte på om noen har opplevd noe lignende? Det kan umulig være vanlig bakrus..
Eamane Skrevet 4. mars 2007 #2 Skrevet 4. mars 2007 Alkohol er en av de utløsende faktorene som hyppigst utløser migrene. Migrene kjennetegnes av kraftige pulserende hodesmerter, som regel bare på den ene siden av hodet. Migrene kommer som anfall og varer fra 4-72timer. Du kan bli kvalm, kaste opp og bli ømfintlig for lyd og lys. Migrene kan blant annet utløses av menstrasjon, for lite eller for mye søvn, stress, alkohol og sjokolade. Det finnes moderne og effektive legemidler for migrene, hvis du trur du lider av migrene bør du kontakte lege for hjelp
Chelsea Skrevet 4. mars 2007 #3 Skrevet 4. mars 2007 Jeg er plaget med migrene og har flere forskjellige typer avhengig av "hva jeg har gjort galt". Felles for alle typene er at en vanlig migrene ligger i "bunnen". Med vanlig migrene mener jeg symptomer som lysskyhet, lydskyhet, kvalme, noe stivhet i nakke (vonde muskelkuler) og pulserende smerte i tillegg til noe frysninger. De forskjellige migrene er: Migrene etter inntak av alkohol Dette gjelder spesielt rødvin med mye garvesyre for meg. Jeg får vanlig migrene, men i tillegg har jeg da en stivhet som går fra nakken og langt nede på ryggen. Et anfall kan vare alt fra 4-8 timer Migrene etter inntak av mat F.eks. for mye søtt (sjokolade) eller for mange sterke oster Da får jeg en vanlig migrene med anfall på alt fra 4-8 timer Stessrelatert migrene Da får jeg en vanlig migrene, men i tillegg har jeg da vondt fra nakken og ned hele ryggen, stivhet og vondeknuter. Et anfall kan vare i 4-8 timer. Migrene ved mensen og eggløsning (Hormonell migrene) Ved mensen får jeg en svakere migrene med symtomer som en vanlig. Denne varer som regel i 3 dager. I løpet av tiden hender det migrenen blir verre og så bedre igjen, men borte blir en ikke. Dette er en migrene det fint går an å leve med så symptomene er ikke så ille. Har også fått migrene av og til ved eggløsning, men da bare et vanlig migreneanfall på 4-8 timer men noe svakere enn vanlig. Det fine for meg er å være superflink mht rødvin, søtsaker, ost dvs. å ligge alltid på samme nivå med lavt inntak, da har jeg kun migrene ved mensen.
skanky Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2007 Takk for svar! Jeg får ikke spesielt vondt i noen muskler, det er bare i hodet jeg har intenst vondt. Merker jeg er litt ømfintlig for lyd og lys og ja.. blant annet er det ikke så greit å sitte foran dataen nå, har egentlig mest lyst til å ligge på et mørkt rom men vet at jeg kommer til å ligge å vri meg og ikke få sove på mange timer. Holder meg også unna rødvin, det får jeg alltid intens hodepine av! Men får det altså også av øl av og til.. usj. Finnes det ikke noe dop mot dette? Det blir ekstremt vanskelig å kutte ut øldrikking helt, men så lenge det kan ende opp i et smertehelvete som dette så er det jo ikke verdt det.
Chelsea Skrevet 4. mars 2007 #5 Skrevet 4. mars 2007 Er du flink før du legger deg etter en fest, dvs. drikker mye vann, kanskje spiser litt fornuftig mat (ikke burger på vei hjem men f.eks. ei brødskive) samt ikke å legge deg på oppadgående rus? Tror ikke det finnes noe dop eller lettvinte løsninger for ubehaget ditt, nei. Jeg har heller ikke funnet vidunderkuren mot mine migrener når de kommer snikende dessverre.
**Anne*** Skrevet 4. mars 2007 #6 Skrevet 4. mars 2007 Finnes det ikke noe dop mot dette? ← Joda, det finnes hjelp å få. Jeg har fått noen aldeles hjelpsomme piller som heter Zomig. Har fått et helt nytt liv etter at jeg fikk dem. Tar fra en halv til maks to timer, så er migrenen som blåst bort. Jeg har hatt migrene siden jeg var barn. Anfallene kan komme helt ut av det blå, eller bli framkalt etter en tur på byen med alkohol inntak. På steder hvor det blir røykt. I dagene rundt eggløsning og mens. Før lå jeg strekk ut, følte meg elendig. Klarte knapt å løfte hodet - og de verste dagene kastet jeg opp hele tiden. Etter at jeg fikk medisiner har jeg som sagt fått et nytt liv. Så ta deg en tur til legen du.
Chelsea Skrevet 5. mars 2007 #7 Skrevet 5. mars 2007 Joda, det finnes hjelp å få. Jeg har fått noen aldeles hjelpsomme piller som heter Zomig. Har fått et helt nytt liv etter at jeg fikk dem. Tar fra en halv til maks to timer, så er migrenen som blåst bort. Jeg har hatt migrene siden jeg var barn. Anfallene kan komme helt ut av det blå, eller bli framkalt etter en tur på byen med alkohol inntak. På steder hvor det blir røykt. I dagene rundt eggløsning og mens. Før lå jeg strekk ut, følte meg elendig. Klarte knapt å løfte hodet - og de verste dagene kastet jeg opp hele tiden. Etter at jeg fikk medisiner har jeg som sagt fått et nytt liv. Så ta deg en tur til legen du. ← Jeg har også fått Zomig uten at det hjalp meg noe særlig. Men det var nesespray. Visste ikke de fantes i pilleform, da kan det jo være lurt for meg å prøve det.
Gjest Kardemomme Skrevet 5. mars 2007 #8 Skrevet 5. mars 2007 Jeg var voldsomt plaget av migrene før. Ble sengeliggende og kastet opp. Fikk en type medisin som heter Imigran, men den funka ikke på meg. Det eneste som hjalp var at jeg slutta med p-pillene. Når jeg brukte p-piller hadde jeg migrene 1-2 ganger i uka, nå har jeg 1-2 ganger i året.
Gjest Gjest_Bjørk_* Skrevet 5. mars 2007 #9 Skrevet 5. mars 2007 Jeg har hatt migrene i mange år og har også blitt hjulpet med Zomig. Men tablettene er nokså sterke slik at selv om jeg blir hjulpet av dem slår de meg ofte helt ut. Og det synes jeg nesten er like ille. For meg funker det også å bruke lavendel (eterisk olje). Jeg tar noen få dråper og masserer inn på det området som gjør vondt. Jeg får oftest vondt i den venstre tinningen og legger jeg meg nedpå og masserer lavendel på stedet, vil smerten ofte gi seg etter en times tid. Det er ikke alltid dette virker, men det er i alle fall verdt et forsøk og bedre enn å dope seg ned med sterke tabletter. Lavendeloljen får en kjøpt på apotek eller helsekostforretninger, eller for et rimeligere alternativ prøv et søk på finn.no eller lignende sider. Ofte er det selgere der som er rimeligere enn butikkene. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå