Gå til innhold

Til dere som rødmer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I den nyeste utgaven av bladet "Camille" er det et intervju med Vivi Sandengen. Hun er leder for Foreningen Rød, som er en forening for rødmere.

Hun forteller at hun er blitt operert for rødming, og påstår at operasjon er det eneste som hjelper mot dette problemet.

Jeg ble litt overrasket for jeg har da hørt om mange som har hatt hell med bl.a. tankefelt-terapi og andre psykologiske effekter, medikamenter o.l.

Hun sier også at å oppsøke situasjoner der en vet at en kommer til å rødme(for å gradvis fjerne angsten) heller ikke hjelper.

Ble bare litt skuffa siden jeg jobber med å bli kvitt denne lidelsen... og har absolutt ikke tenkt å la meg operere...

Hva sier dere? :rodme:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg lest intervjuet, men jeg håper at hun ikke snakket om ALLE som sliter med rødming.

Det kan nok hende at det eneste som hjalp for HENNE var operasjon, men det er ikke mulig å uttale seg om alle andre slik.

Hvis man rødmer pga angst, så vil det hjelpe å minke/bli kvitt angsten. Mange har nok god nytte av feks SSRI også. (Men hun har rett angående unngåelsesatferd, det forverrer bare angst).

Men i hvert fall, operasjon er siste utvei. Ikke det eneste som hjelper.

Gjest Peachbud
Skrevet

Jeg har aldri hatt problemer med rødming - ikke i det hele tatt- før de siste månedene. Jeg tror jeg kan bli kvitt det igjen uten å måtte ty til operasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Operasjon kan ha bivirkninger også, såvidt jeg vet noen av de samme som ved svetteoperasjoner? Så jeg er enig i at operasjon er siste utvei.

Ellers synes jeg rødming bare er sjarmerende, jeg da, men skjønner jo at det kan være sosialt hemmende for den det gjelder.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg rødmet mye før, bare jeg måtte åpne munnen eller noen så på med, rødmet jeg.

Men nå rødmer jeg nesten aldri! :) Det som hjalp for meg, var å utsette meg for situasjoner som jeg var litt redd for, som å ta ordet eller snakke med fremmede. Men jeg brukte i begynnelsen en veldig dekkende krem. Jeg bruker egentlig veldig lite sminke, men jeg klarte ved hjelp av en hudpleier å finne en som dekket bra og som ikke så så unaturlig ut. I begynnelsen merket jeg selv at jeg rødmet, men det vistes jo ikke noe særlig, og bare det var en lettelse. Og langsomt ble det bedre.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...