Gå til innhold

Er du redd for kreft?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, men det finnes jo medisiner mot smertene.

Det verste er vel det mentale tenker jeg.. både for den syke og de rundt en.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg frykter kreft- nettopp fordi det rammer så mange!

Plutselig kan det ramme en selv og man er som regel ikke forberedt. Tanken er skremmende. :tristbla:

Skrevet

Det er veldig mange unge som rammes av kreft.

Tror ikke en kan gjøre noe fra eller til for å unngå å få det. Tror mer at det er genene som avgjør dette.....

Skrevet

Jeg er redd for kreft, det er jeg. Dessuten kjenner jeg flere som har, har hatt eller dødd av kreft. Men en av de jeg kjenner som kommer til å dø av kreft sa at hun ble så oppgitt over alt avisene skremmer folk med. Det viktigste, sa hun, må være at man lever så man trives! Hun har selv vært vegetarianer og "helsefrik" i maaange år, likevel ble hun syk - og blir ikke frisk igjen. Jeg kjenner henne ikke godt nok til å vite om hun "angrer" på at hun har vært så opptatt av helsa; det har jo vært en del av hennes filosofi, og sånt er det ikke noe galt i. Men akkurat det å gå og bekymre seg for alt mulig blir så destruktivt. Vi vet ikke noe om hvem av oss som kommer til å bli syke uansett -arv og livsstil til tross.

Forresten har du glemt et par ting på lista di:

* hvis man har sex med uomskårne menn øker sannsynligheten for livmorkreft (?), trolig pga et eller annet virus.

* hvis man ikke har sex - og ikke får barn, øker sannsynligheten for brystkreft, tror jeg (nonner er overrepresentert ved noen kreftformer)

Ellers tror jeg at forurensning, plantevernmidler og annen skit vi ikke har noen personlig kontroll over kommer til å ta livet av fler av oss enn det vi kan motvirke ved å spise/ikke spise sjokolade eller olivenolje. Det er dårlig gjort av media og myndigheter å vende fokus og "skyld" mot den enkelte av oss mens "de store trekkene" som miljøpolitikk, handelspolitikk og grådighet dreper oss mer efffektivt enn vi gjør selv...

Skrevet

Jeg går ikke rundt og passer på og holder meg unna alt på lista til trådstarter, men jeg er redd for kreft ja. Særig siden min søster hadde føflekkreft for bare noen måneder siden, heldigvis fant de ingen spredning, men hun er fortsatt på kontroller hver 3. måned.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Ja jeg er redd for kreft, for meg og mine. Men man kan ikke slutte å leve heller. Alt med måte, til og med poteter og tomater.

Skrevet

Er ikke så begeistret for kreft, nei. Har heldigvis få tilfeller i min familie, dessuten lever jeg eksepsjonelt sunt.

Skrevet

Det media ofte glemmer å fokusere på, er at årsakene til kreft ikke alltid er å finne i forhold man selv har en viss kontroll over. Gener og arvelighet spiller også en rolle, og slike ting er det verre å kontrollere.

Skrevet
Jeg er redd for kreft, det er jeg. Dessuten kjenner jeg flere som har, har hatt eller dødd av kreft. Men en av de jeg kjenner som kommer til å dø av kreft sa at hun ble så oppgitt over alt avisene skremmer folk med. Det viktigste, sa hun, må være at man lever så man trives! Hun har selv vært vegetarianer og "helsefrik" i maaange år, likevel ble hun syk - og blir ikke frisk igjen. Jeg kjenner henne ikke godt nok til å vite om hun "angrer" på at hun har vært så opptatt av helsa; det har jo vært en del av hennes filosofi, og sånt er det ikke noe galt i. Men akkurat det å gå og bekymre seg for alt mulig blir så destruktivt. Vi vet ikke noe om hvem av oss som kommer til å bli syke uansett -arv og livsstil til tross.

Forresten har du glemt et par ting på lista di:

* hvis man har sex med uomskårne menn øker sannsynligheten for livmorkreft (?), trolig pga et eller annet virus.

* hvis man ikke har sex - og ikke får barn, øker sannsynligheten for brystkreft, tror jeg (nonner er overrepresentert ved noen kreftformer)

Ellers tror jeg at forurensning, plantevernmidler og annen skit vi ikke har noen personlig kontroll over kommer til å ta livet av fler av oss enn det vi kan motvirke ved å spise/ikke spise sjokolade eller olivenolje. Det er dårlig gjort av media og myndigheter å vende fokus og "skyld" mot den enkelte av oss mens "de store trekkene" som miljøpolitikk, handelspolitikk og grådighet dreper oss mer efffektivt enn vi gjør selv...

Det er faktisk ikke sikkert at nonner er overrepresentert fordi de ikke har sex (og ikke har barn). Grunnene kan være flere: de som søker seg til å bli nonne er mer angst-orienterte enn andre, og derfor mer disponert for brystkreft.

Skrevet

Det er klart jeg tenker på kreft, familien min er en kreftfamilie, og jeg har mistet tanten til pappa, farfar, farmor og pappa. Både farmor og pappa døde før de fylte 50. Jeg hadde en kul i øyekroken for et års tid siden, og fra legen tok prøver av den til jeg fikk svar gikk jeg rundt i et vakuum, og jeg var rett og slett bokstavelig talt livredd. Jeg sjekker brystene ukentlig, og jeg er nok i overkant bekymret..

(Allikevel bruker jeg IKKE kreftarmbåndene, jeg må si jeg syns det er latterlig å skulle vise verden at man tar et "standpunkt" mot kreft. Jeg støtter kreftforeningen med penger jevnlig, men jeg vil ikke reklamere for det til alle..)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg er mer redd for hjertesykdommer ettersom det er mer utbredt i min familie. Ingen jeg kjenner i min familie har/har hatt kreft, og gener spiller som nevnt tidligere en ganske stor rolle.

Skrevet

Jeg har både hatt kreft selv og mistet moren min av samme diagnosen, men nå er jeg ikke lenger så redd. Er selv et eksempel på at en kan overleve :hoppe:

Men, jeg var redd i over 30 år for å få det samme som moren min, så jeg vet godt hva denne type redsel er. Og etterpå tok det mange år før jeg turte stole på at jeg er bra :forvirret:

Mange reagerer når jeg koser meg i sola (ligger ikke pal lenger, men det har ikke noe med kreften å gjøre), siden jeg hadde ondartet føflekk-kreft,- men sol er jo sunt også da! En må ikke glemme at det som regel er overdrivelsene (eller arv) som kan gi kreft (uansett kreft-type)!

Skrevet

Ja, jeg er redd for kreft. Både for å få det selv eller for at noen som står meg nært skal få det.

Gjest bamsemums
Skrevet

Jeg vet liksom ikke helt jeg, jobber innen helsevesenet så jeg har sett, hørt og opplevd mye som har med kreft å gjøre, men likevel..... Synes det er grusomt, tanken skremmer jo en at man selv kan havne i en slik livssituasjon engang.

Skrevet

Jeg er redd for å få kreft - eller at noen jeg kjenner godt skal få det... Det er skremmende å tenke på at antall krefttilfeller kommer til å øke år for år. Var det ikke en reklame for ei stund siden som sa at i framtida kom 1 av 3 til å bli rammet av kreft?

Til tross for at jeg er redd, holder jeg meg ikke unna ting som kan være kreftfremkallende. Prøver å være litt forsiktig med sola, men ellers tenker jeg ikke på det i hverdagen.

Skrevet

Det er ikke noe jeg går rundt og tenker mye på, men litt mer var er jeg nok blitt etter å ha hatt brystkreft selv. Er litt mer obs på uregelmessigheter og vondter enn jeg var tidligere. Men jeg flyr ikke noe oftere til lege av den grunn ;)

Skrevet
Det er ikke noe jeg går rundt og tenker mye på, men litt mer var er jeg nok blitt etter å ha hatt brystkreft selv. Er litt mer obs på uregelmessigheter og vondter enn jeg var tidligere. Men jeg flyr ikke noe oftere til lege av den grunn  ;)

Kan jeg bare spørre om en ting? :sjenert:

Ved brystkreft, er det andre symptomer enn kul? Jeg synes alltid det står bare kul, ikke noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...