Gå til innhold

Enkel studentmat

Veslejenta

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er skikkelig kjedelig å lage mat, særlig når jeg ikke kan lage mat til flere enn meg selv. Så jeg lurte på om noen hadde noen tips.

Kriterier:

*Max 20-30 minutter å lage (lat)

*Må ikke inneholde gulrot, kålrot, pepperot eller nøtter (allergi)

*Må ikke være noe med pasta (blir dårlig av pasta)

*Må være passe sunt (har gått opp litt for mye i vekt i det siste)

*Sammensatt kosthold (så jeg får i meg forskjellige mineraler og vitaminer etc)

*Må ikke være sånn kjempedyrt

Noen som vet om noen gode matretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale
Jeg synes det er skikkelig kjedelig å lage mat, særlig når jeg ikke kan lage mat til flere enn meg selv. Så jeg lurte på om noen hadde noen tips.

Kriterier:  

*Max 20-30 minutter å lage (lat)

*Må ikke inneholde gulrot, kålrot, pepperot eller nøtter (allergi)

*Må ikke være noe med pasta (blir dårlig av pasta)

*Må være passe sunt (har gått opp litt for mye i vekt i det siste)

*Sammensatt kosthold (så jeg får i meg forskjellige mineraler og vitaminer etc)

*Må ikke være sånn kjempedyrt

Noen som vet om noen gode matretter?

Men så mye "kan ikke, vil ikke, gidder ikke" så skjønner ikke jeg at du i det hele tatt får i deg mat.

add: Jesus Kristiansen..... jeg hadde tenkt å legge til litt mer men så skjedde det noe krøll her.

Det finnes masse godt som kan lages med enkle midler, grøt, pannekaker, supper av ulike slag, risottoer med kylling eller fisk.... mulighetene er mange.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner faktisk problemstillingen, det kan være vanskelig og finne på noe kreativt når man kommer sulten og sliten hjem fra universitetet.

Men wok med kylling, nudler/ris, forskjellige typer grønnsaker (løk, paprika, sopp, ananas etc.) og krydder, er kjempegod, sunn og lettlaget mat.

I tilleg vil jeg anbefale at du lager mat sammen med noen venniner/venner. Jeg bor (også?) på studenthybel i England, og vi er tre fire jenter som lager mat sammen et par ganger i uken. Det er både morsommere og så er man flere til og fordele utgiftene på.

Sist, men ikke minst, vil jeg anbefale noen av ferdigrettene til M&S og Sainsbury's. Er egentlig ikke noen tilhenger av ferdigretter, men det er greit og ha noen i frysere, som man kan spise når man ikke klarer og finne på noe annet. Begge overnevnte butikkjeder har lett varianter, som etter min mening er veldig gode.

Ellers er det jo bare og kjøpe noen gode, inspirende kokebøker, og komme i gang...

Piglet

PS. Hvor i UK bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piglet: Jeg bor i Guildford i Surrey. Dessverre har jeg ingen venninner å lage mat med som bor i nærheten. Bor litt utenfor campus. Jeg bor for det meste sammen med folk fra asia, og de har kjøkkenet fullt av folk hver kveld for å lage mat.

Milla: At jeg blir dårlig av mat er noe jeg ikke kan noe for. Og som student har jeg liten tid til å lage mat pga studier og har heller ikke så mye penger. Og å ville spise sund mat er det vel ikke noe galt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var et flott bidrag Milla :lol:

Jeg foreslår :

Nudler (f.eks mr. Lee eller liknende eller andre kjøpt i asiatiske sjapper) og lag pocherte egg oppi de kokende nudlene. Kjempegodt!

Omelett med skinke og ost ? Bra det og.

Evt. eggerøre som en variasjon

Det går også an å lage grønnsakssuppe eller lapskaus selv,- og da kan du rett og slett putte i det du ønsker selv. Veggisvariant, hvis ønskelig. Kjekt!

Tunfisksalat er godt og sunt,- kanskje ikke så mettende ?

Paier i forskjellige varianter ?

Pizza ? Der kan du jo velge i mye rart. (dog litt mer tidkrevende, men da har man gjerne til neste dag hvis det ikke er mange som skal spise den)

En del thaimat kan man også lage selv. F.eks sterke kjøttboller og grønnsaker + thairis.

Eller kylling / kyllingfilèt med sterk saus og ris eller risnudler (husker ikke fremgangsmåte,- har bare smakt det hos pappa og hans samboer)

Pannekaker : Simpelt og ikke alltid sunt,- men du kan fint variere med innhold / tilbehør her og. Middagspannekaker er enkelt og godt. Og ta de siste med syltetøy, sirup eller sukker til dessert : - )

Kyllingfilèt med diverse tilbehør,- wok,- ->

En biff i ny og ne.....det er jo godt og du kan ha et supert tilbehør som setter prikken over i`en.

Tja. Går tom for ideèr, men det er egentlig ganske mye man kan lage. Skjønner tiltaksløsheten...Vi er ikke alltid så flinke vi heller :wink:

Har du en kokebok ? Har du ikke, så bør du kjøpe en eller låne en. Det er toppen inspirasjon og det er morro å lage mat (synes jeg da)

Diva :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooops, to innlegg.

Går du kanskje på University of Surrey? Jeg går nemlig på Roehampton University of Surrey, og skal dimitere i Guildford.

Jeg vet ikke hva du skal gjøre med alle asiatene :lol: . Kanskje lage noe mat som du kan fryse ned, og putte i microen? Du kan jo evn. lage masse mat om søndagen f.eks, fryse det ned i dagsporsjoner og ta opp en porsjon hver dag. Det vet jeg om noen som gjør. Ellers kan du kanskje spise varm mat i kantinen (nå er ikke engelsk kantinemat det beste eller sundeste...), og spise brødmat om kvelden.

Synes ikke det er noe galt i å ikke være så glad i/god til og lage mat, men des mere du øver deg des bedre og morsommere blir det.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piglet: Yepp, UniS! Kult, kommer du hit :D

De har en del steder som de serverer mat, men alt er jo ikke like sunt, også blir det jo litt dyrt i lengden!

Diva: takk for alle forslagene! Har masse kokebøker, men de ligger og samler støv i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se. Du spiser nudler, eller? For jeg kom over noen "hybelmatoppskrifter" med nudler i et blad jeg hadde liggende.

Om jeg skriver noe du ikke tåler så må du bare kutte det ut selvfølgelig, jeg bare skriver det som står i bladet. Kan jo hende andre vil prøve også. :) Om du ikke tåler/spiser nudler, så kan du kanskje bruke noe annet. Ris kanskje? Eller hva du enn finner på. :P

Kyllingnudler med kylling (denne tror jeg at jeg må prøve)

1 pakke kyllingnudler

1/2 boks vannkastanjer

1/2 boks bambusskudd

1 kyllingbryst i strimler

Rød Chili

1 liten Pak choi (eller 1/4 kinakål) (Pak choi??)

Kok nudlene, og ta de av platen litt før de er ferdige.

Fres kyllingstrimlene i stekepanna et par minutter før du legger oppi de andre ingrediensene. Også pak choi-en eller kinakålen, som du på forhånd har strimlet.

La alt frese i to minutter.

Slå over kraften fra nudlene.

Legg nudlene uten kraft på en tallerken, og slå blandinga fra stekepanna over.

Reker med nudler og kokos (denne skal jeg garantert prøve. *nam*)

1 pakke nudler med reke eller kyllingsmak

100 gram reker eller scampi

1 dl kokosmelk fra boks

En liten håndfull cashewnøtter (som du selvfølgelig dropper om du ikke kan spise de)

Limesaft etter smak

Karri og hvitløk etter smak

Kok nudlene etter anvisning på pakke og sett dem til side.

Press limen, og hakk hvitløken

Fres nøtter, hvitløk, karri og reker/scampi i litt olje i stekepannen.

Rist boksen med kokosmelk før du åpner den.

Hell kokosmelken over i stekepannen.

Ha i nudlene og kraften fra dem, og limesaften.

Server det hele i en suppeskål.

Jeg fant forresten denne siden http://www.stud.ntnu.no/~esbenand/ da jeg tok et lite søk på "hybelmat". Der er det vel noe for enhver smak!

Håper du finner noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midnattsol: Det hørtes skikkelig godt ut! Og jeg spiser nudler. Reagerer ikke på nudler på samme måte som pasta.

*Skrive handleliste*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt når jeg bodde på hybel og bare skulle lage mat til meg selv. Vanskelig!! Vil gjerne ha god og lettlaget mat selv også:)

Har faktisk en lynoppskrift på fisk:)

fiskefilet u/skinn - nok til deg

Grønnsaker du liker i strimler

aluminiumsfolie

strimle gr.sakene, legg de på smurt al.folie, legg fisken på toppen, krydre med salt pepper og litt sitronsaft.

Lukk folien over gr.saker og fisk slik at det blir en pakke.

15-20 min. i ovnen på 200 grader.

Ha ris til. Har du ris til overs fra dagen før kan den varmes i egen pakke ved siden av - eller sammen med resten.

Det fine med denne er at du kan lage den istand f.eks. om morgenen, sette den i kjøleskapet og når du kommer hjem er det bare å putte den i ovnen! :D Maten lager seg selv mens du venter!

Hvis du vil kan du bruke kylling i strimler istedet for fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onyx: jeg har ikke spist fisk på evigheter, kanskje på tide at jeg har det til middag! Takk for oppskrift :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lang handleliste har jeg ikke hatt på evigheter.

Skal fortelle hvor vellykka det ble når jeg har laget det.

Hvis noen har flere oppskrifter så jeg blir jeg GLAD! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg spise til middag i kveld, så det må gå under betegnelsene student mat. Det er til to personer, men du kan jo gjøre som meg og spise det to dager på rad:

2 kylling filleter

1/2 løk

Curry paste (3-4 spiseskjer, kommer ann på hvor sterkt du liker det)

1/2 boks kokos melk

250 g cherry tomater

Ris

Kok ris

Skjær kylingene i biter og stek dem på pannen til de er gyldene. Ta dem av pannen. Hakk løkene og stek dem raskt i olje, bland i curry pasten. Nå har du en orange blanding, som lukter ganske sterkt. Hell i kokosmelken og kyllingbitne. La det koke opp. Del tomatene i to og hell dem oppi. La alt småkoke i ca fem min. Server med ris.

Det bør klarer på den tidene, det tar og koke risen, altså ca 20 min.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Er ikke så lett det her.

Vært innom tre butikker nå og ingen har vannkastanjer eller bambusskudd. Det her er store kjedebutikker: tesco, sainsbury og m&s. Ikke er det innvandrerbutikker her heller. Men en kamerat av meg fra Hong Kong skal prøve å ordne for meg.

Ikke er det så mye fisk å oppdrive heller. Ihvertfall ikke filetert. Er torsk, men det er jo ikke så godt å grille synes jeg.

Men jeg gir ikke opp! Skal finne! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fiskepinner :D

tilbehør velger du selv :)

( trenger egentlig ikke tilbehør til fiskepinner, namnam som de er )

Ja, slik tilberedes de;

* varm stekepannen

* klæsj på ca en spiseskje smør ( kommer an på hvor stor stekepannen er, og hvordan du liker "skorpen" på fiskepinnene )

* plasser fiskepinnene oppi stekepannen, her kan du godt leke deg og lage formasjoner som du kan rullere rundt på, for å gjøre stekingen litt morsommere

* stek dem ca 2-5 minutter på hver side ( kommer an på styrken på ovnen din ) Det anbefales at du steker på ca 5, slik at de får en "svidd" skorpe, uten å faktisk bli svidd.

...velbekomme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilgang på internett er det jo ikke noe problem å finne oppskrifter!

Du kan jo prøve www.tine.no, der er det mange gode oppskrifter

Eller www.mat.no , der finner du oppskrifter med egg, kylling, kjøtt, meieriprodukter og frukt og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Midnattsol sin "Kyllingnudler med kylling" i dag. Var veldig godt.

Måtte erstatte vannkastanjer og bambusskudd da med noe annet, siden det er så vanskelig å få tak i. Var deilig! :D

Birthe: hihihi! Morsomt skrevet!

Englepusen: takk for linkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*puh* bra det var godt :wink: Greit med enkle raske oppskrifter, også kan man jo bare bytte ut eller erstatte med noe annet om man vil det. :) Så kan man variere litt også og finne ut hva slags ingredienser man selv vil ha med og liker best.

Gleder meg til å prøve nudler med scampi og kokossaus jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...