Gå til innhold

Sjokoman!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er hva man kan kalle en sjokoman. Spiser sjokolade hver dag, mengden varierer.

Jeg er undervektig. Veier 47 kg og er 165 cm. Kalorimessig gjør det ikke store skaden akkurat, men hva med det helsemessige?

Jeg vet jo at sjokolade ikke er sunt, men jeg holder meg unna mettet fett og raske karbohydrater i andre matvarer, men det er sjokoladen som står for det usunne i mitt kosthold.

Videoannonse
Annonse
Gjest Vidvandre
Skrevet (endret)

Jeg er litt som deg; ikke så lett, 54kg, men 171cm, så også ikke akkurat overvektig jeg heller. Har spist sjokolade nesten hver dag siden jeg var ca 10år og har ikke dødd ennå for å si det sånn. Har du et ellers variert og godt kosthold tror jeg ikke det har noe å si.

Legge til at et tips jeg har tatt inn over meg er å kjøpe mørk kokesjokolade og spise det istedet for andre sjokolader når jeg er sugen. Det er mer mektig så jeg spiser mindre, pluss at det er hakket sunnere enn melkesjokolade.

Endret av Vidvandre
Gjest Gjest
Skrevet

Mørk sjokolade synes jeg smaker helt grusomt. Da spiser jeg heller en gulrot eller noe. ;)

Å spise mye sjokolade hver dag (enkelte dager kan det bli MYE!) gjør vel en skade på kolesterole osv.? Det enkleste hadde jo vært å bare kuttet det helt ut, men jeg er seriøst avhengig. Det er denne ukontrollerte avhenigheten som gjør meg litt bekymra + de (evt.) helsemessige årsakene.

Gjest Vidvandre
Skrevet
Mørk sjokolade synes jeg smaker helt grusomt. Da spiser jeg heller en gulrot eller noe. ;)

Å spise mye sjokolade hver dag (enkelte dager kan det bli MYE!) gjør vel en skade på kolesterole osv.? Det enkleste hadde jo vært å bare kuttet det helt ut, men jeg er seriøst avhengig. Det er denne ukontrollerte avhenigheten som gjør meg litt bekymra + de (evt.) helsemessige årsakene.

Jeg har også syntes at mørk sjokolade smaker jævlig og heller knasket på en gulrot; men det er bare å lete seg fram litt til en type man liker. Jeg liker den fra eldorado faktisk, blitt skikkelig glad i den nå.

Prøv å kutte ned da, istedet for å kutte helt. Når du er på butikken, ikke kjøp sjokolade sånn at du har det tilgjengelig hjemme. Det hjelper lite for meg, for må jeg ha går jeg på butikken, men du kan jo prøve. ;)

Skrevet

Jeg er og en alvorlig sjokoman. Men jeg er ikke slank. Så skal jeg holde meg slank må jeg kutte ut sjokolade totalt.

Ellers har jeg et veldig sunnt kosthold, og spiser ikke for mye mat. Så maten er ikke mitt problem, men sjokoladen.

Nå er jeg gravid og lysten har blitt 10 ganger verre, og det har resultert i at jeg har gått opp 30 kg i svangerskapet og har fortsatt 6 uker igjen.

Etter svangerskapet er over, så må jeg kutte helt ut. For meg så må det enten kuttes helt ut ellers går det ikke.

Tror ikke sjokolade hver dag er så sunnt, så du burde vel prøve og kutte ned på mengden eller ikke spise det hver dag. Nå når jeg er desperat så prøver jeg og ha minst en sjokoladefri dag mellom hver dag med sjokolade. Og jeg kjøper små sjokolader, sånn så jeg spiser lite og ikke mye.

Skrevet

Så kjrkt å høre at det finnes flere sjokomaner! Jeg er fullstendig avhengig av sjokolade, får rett og slett abstinens når jeg blir sugen på sjokolade og ikke har det tilgjengelig!

Heldigvis har jeg ingen problemer med vekta, og spiser sunt og variert, men tror likevel ikke det er så sunt at det gjør noe å spise så mye sjokolade...

Skrevet

Jeg har hørt at det hjelper med kromtilskudd mot søtsug, men har aldri prøvd. Spiser en del sjokolade, men ikke så mye at jeg føler at det er noe problem.

Skrevet

Jeg er også sjokoman, men har desverre litt fpr mye å dra på og bør ikke...

Men til ditt spørsmål: JA det er helsefarlig å spise sjokolade hver dag. Det legger seg fett i blodårene - selv om du ser slank ut på utsiden.

Gjest Gjest
Skrevet

Faren for å få hjerte/kar sykdommer er veldig mye større når man har usunt kosthold.

Jeg spiste veldig mye sjokolade før, men nå når jeg er gravid orker jeg nesten ikke synet av sjokolade en gang! Så for meg har graviditeten hatt motsatt effekt på akkurat det ;) Men det kommer vel tilbake etterhvert det også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...