Gjest Taxi Skrevet 4. mars 2007 #1 Skrevet 4. mars 2007 Dersom du gikk med planer om å få barn om 1-2 år, ville du da anskaffet deg hund nr 2 nå? Jeg er så i tvil.. Har falt pladask for samojeden, interesserer meg veldig for hunder og trening med hund. det er min store hobby. Jeg vurderer om jeg skal skaffe meg valp til sommeren, men en planer om en baby er ikke helt fjerne de heller. Uansett vil jeg jo samojeden være voksen innen en baby kommer, men jeg er redd for å ta på meg for mye. jeg vet ikke så mye om hvor mye jobb det er med en baby.. Jeg vil klare å tenke fornuftig nå, og ikke bare miste hodet og kjøpe meg en samojed fordi jeg har lyst på. derfor jeg prøver å tenke igjennom alt.... hva dersom det kommer et barn om 1-2 år, vil det da bli mye...?
Gjest Eir Skrevet 4. mars 2007 #2 Skrevet 4. mars 2007 To hunder er vanligvis ikke noe mere jobb enn en, når de begge er voksne, så det hadde jeg ikke sett som noe problem. Det som kan være stress er å ha en valp og ett spedbarn samtidig, men med ditt tidsperspektiv vil jo neppe det skje.
monikabrx Skrevet 4. mars 2007 #3 Skrevet 4. mars 2007 att to hunder ikke er mer pes en en er jeg absolutt ikke enig i ! kansje når man snakker om miniatyrhunder, det er ikke det det er snakk om her. -å gå tur med to hunder og barnevogn, er ikke alltid like lett...... -det er MYE vanskeligere å få noen til å passe to hunder en en....... -ALLE hunder har forskjellige ønsker og behov... - noen hunder får et problem av ett eller annet slag, uansett hva man gjør for å sørge for att det ikke skjer. da blir det fort vanskelig... -du sier du er glad i å trene med hund, to hunder du skall trene og en baby.det er mye jobb... -om hundene er vant til mye trening og det plutselig blir vesentlig mindre,vil hundene mulig utagere på en annen måte. forde de kjeder seg..... -du vet heller ikke om babye'n kommer til å ha behov for noe ekstra (foreks.kolik,får jo håpe du får et friskt barn, men man vet faktisk alldrig det) Det er mye som kan sies,det er mye man kan tro.... Men att det ikke er mere pes med en hund en to.. Jeg kan ikke fortelle deg hva du skall gjøre, men tenk nøye over det. Jeg kjenner mange som har hatt to hunder, og alle jeg kjenner er enige i att det er deilig å "bare" ha en. det er mye å tenke på.
Gjest Eir Skrevet 4. mars 2007 #4 Skrevet 4. mars 2007 Det er mye som kan sies,det er mye man kan tro.... Men att det ikke er mere pes med en hund en to.. ← Jeg har vokst opp med to hunder i familien, og vet hva det innbærer. Bla vil hundene i stor grad underholde hverandre, noe som medfører mindre jobb. Jeg skrev også at det vanligvis ikke er mere jobb, dersom noen av hundene har spesielle behov vil det jo selvsagt det være annerledes. Iom at det også er snakk om å planlegge å få barn, så går jeg utifra at det er to foreldre/hundeeiere i bildet, så da er det jo ikke nødvendig å gå tur med både babyen og bikkjene samtidig. Og det er jo også en mulighet å gå to turer, dersom det er store, viltre hunder det er snakk om. At ting kan oppstå med hunder eller barn er noe man må ta sjansen på uansett, så å fraråde to hunder på det grunnlaget synes jeg blir litt tynt. Skal man være 100% sikker på å unngå ekstra arbeid kan man ikek ha barn og hund sammen i det hele tatt.
Lourdes Skrevet 4. mars 2007 #5 Skrevet 4. mars 2007 Det er dobbelt arbeid med to hunder. Skjønner ikke at noen kan si noe annet!! Enig med monikabrx, så jeg gidder ikke skrive noen lang utredning om hvorfor jeg mener som jeg gjør.
Gjest Capricorn Skrevet 4. mars 2007 #6 Skrevet 4. mars 2007 Men på den andre siden kommer du også til å gi hunden(e) din(e) mindre oppmerksomhet når du evt. får et barn. Kjøper du en hund nå har du i det minste sikret dem en lekekamerat, men selvfølgelig, to hunder = masse arbeid.
Gjest gjesta Skrevet 4. mars 2007 #7 Skrevet 4. mars 2007 Det er vanskelig å svare bastant det ene eller andre på dette spørsmålet, for det kommer veldig an på hvilke prioriteringer du og den du er sammen med har. Er han også interessert i hunden(e), eller tar han bare det nødvendigste med dem? Hvor mye tid og energi bruker du på jobb, og kommer til å bruke på jobb etter at du får barn (etter permisjon)? Å jobbe 100% i en krevende jobb, ha små barn og to store hunder som krever mye trening og mosjon høres slitsomt ut for meg, men jeg vet jo også at man har veldig mye glede, og får veldig mye igjen av å holde på med en hobby som dette. Så akkurat det blir en personlig avveining. Helse er et annent moment, dette er jo store og relativt krevende hunder. En annen ting - samojeder er fantastiske hunder, men de er polarhunder som man ikke alltid kan stole 100% på med tanke på lydighet (men de er snille og etter min erfaring barnevennlige). Du vil antagelig få ganske andre utfordringer med denne hunden enn den du har fra før. De trenger mye mosjon, men er også tilpasningsdyktige - så lenge de stimuleres mentalt. Jeg er også på linje med dere som sier at to hunder er tilnærmet dobbelt arbeid, unntatt akkurat turlengde. De må jo trenes og stelles "hver for seg" osv... en annen ting er utgifter, men det tar man jo med i regnestykket uansett om man skal ha barn eller ikke. Alt i alt er det endel ting man må tenke over, men det er jo bare dere selv som kan avgjøre hva som er rett. Jeg har sett på nært hold at relativt oppegående og hundeinteresserte folk ikke har hatt tid til hunden de entusiastisk anskaffet seg, etter at barn og jobbutfordringer har kommet snikende, og synes det er veldig trist når hunden må omplasseres eller avlives. Mens andre ganger går det selvsagt strålende. Hundene er jo med og beriker livet ditt, og det er trolig positivt for barn også å vokse opp med dyr som har det bra. Det er min mening, i hvert fall.
la Flaca Skrevet 4. mars 2007 #8 Skrevet 4. mars 2007 Hm, jeg vet jo ikke hvordan det er å ha to hunder, men jeg vet hvordan det er å ha to små barn. Og hvis dere ønsker å ha flere barn er det minst like viktig å ta hensyn til - som å vurdere hund nr.2. To (tette) barn er himla mye mer jobb enn ett, og da er det trist om hundeholdet skal preges av dårlig samvittighet. Du vet ikke om barna du får er friske, og ikke hvor mye de kommer til å kreve. Men ett barn er nok overkommelig selv om du har to hunder. Men jeg vil tro det er på grensa, i småbarnsperioden. Det er kanskje lurt å finne ut om noen kan tenke seg å avlaste med turer og aktivisering det første halvåret etter fødselen ihvertfall. Det ideelle er selvfølgelig å sende bikkjene og babyen avgådre på tur et par ganger i uka. Ellers så kan det også være lurt å tenke på det praktiske. Som om du må kjøpe minivan for å få med to relativt store hunder og x ant.barn (bilseter til barn tar veldig mye plass i bilen), barnevogn etc. Men det er jo sååå vanskelig å tenke fornuft når en liten hvit hårball lokker da. Samojeden er en herlig rase. Lykke til med valget!
Gjest Taxi Skrevet 4. mars 2007 #9 Skrevet 4. mars 2007 ok, jeg kan komme med litt mer informasjon også... Jeg har fra før av en portugisisk vannhund, tispe, blir nå 3 år. Hun vil være 3,5 år gammel når samojedvalpen evt. kommer i hus. Den hunden har et høyt aktivitetsnivå og behov for mye fysisk og mental stimulering. Jeg driver aktivt med lydighet med henne. Kjæresten min er veldig flink med henne og går gjerne tur. Han er en friluftsmann som drømmer om hytteturer og fjellturer med meg, og jeg har planer om at Portugiseren og Samojeden skal brukes til kløv, pulk, snørekjøring... Jeg jobber 8 timer hver dag, det samme gjør han. Jeg har gode muligheter for å ha hund med på jobb. Veldig hundevennlig arbeidsplass Det er nå 3 år til jeg blir 30, og jeg ønsker meg barn om ikke så alt for lenge... 1-2 år er det jeg ser for meg. jeg ønsker at mine barn skal vokse opp med dyr. Vi skal flytte inn i et stort hus på 2 etasjer med kjeller med stor hage til høsten. Så det blir her hundene kommer til å bo.... Jeg kommer til å fortsette med lydighet med portugiseren, og holde på med litt lydighet og diverse andre aktiviteter som trekk med samojeden. Portisen min er en ganske aktiv og til tider hyperaktiv jente... Men da jeg passet en hund her i en uke, roet hun seg utrolig mye. på slutten av uka var hun veldig rolig, og i steden for å kreve mye av meg, lekte hun litt med denne andre hunden når hun fikk for mye energi... det var litt deilig må jeg si fortsatt i tenkeboksen jeg. takker for alle innspill
Gjest Don Giovanni Skrevet 4. mars 2007 #10 Skrevet 4. mars 2007 Dersom du gikk med planer om å få barn om 1-2 år, ville du da anskaffet deg hund nr 2 nå? Jeg er så i tvil.. Har falt pladask for samojeden, interesserer meg veldig for hunder og trening med hund. det er min store hobby. Jeg vurderer om jeg skal skaffe meg valp til sommeren, men en planer om en baby er ikke helt fjerne de heller. Uansett vil jeg jo samojeden være voksen innen en baby kommer, men jeg er redd for å ta på meg for mye. jeg vet ikke så mye om hvor mye jobb det er med en baby.. Jeg vil klare å tenke fornuftig nå, og ikke bare miste hodet og kjøpe meg en samojed fordi jeg har lyst på. derfor jeg prøver å tenke igjennom alt.... hva dersom det kommer et barn om 1-2 år, vil det da bli mye...? ← Utifra overskriften antok jeg først at baby var på vei Nei jeg syns ikke du skal være redd for å skaffe deg en hund nr. 2. Imotsetning til hva andre her nede skriver så stemmer det ikke at 2 hunder er dobbelt så mye arbeid som en. Iallefall ikke med en Samoyed. Hva disse pynte-dukkene innebærer av arbeid vet jeg lite om, men Samoyed er jo en brukshund. Det viktiste er at ikke hunden er valp samtidig med baby. Det blir alt for mye arbeid. Men du skriver 1 - 2 år frem i tid mhp babyen og da ser jeg ikke noe problem i det hele tatt, all den tid du allerede har definert dette som en særdeles interessant hobby du ønsker å bruke tid på i fremtiden også. Jeg har hatt samojed selv, jeg har hatt to hunder på en gang, èn hund, og 3 voksne samt 8 valper. Det siste ble litt i meste laget, men to var helt perfekt. De holdt hverandre med selskap, og på turene lekte de såpass mye med hverandre at de fikk mye mer ut av en to-timers tur enn om jeg skulle lusket rundt med en alene. Men mhp samojed er det jo en vesentlig forskjell på han og hun. har du en hanne fra før av bør du iallefall ikke skaffe deg en til. To tisper er ikke heller det helt store. Det kan fort bli krig. En av hver er nok det beste, men du har et h..... i løpetida til tispa. Først og fremst for hannen Jeg ville gått for en hund til dersom hele husholdningen er inneforstått med ansvaret og arbeidet. Lykke til
Gjest Taxi Skrevet 4. mars 2007 #11 Skrevet 4. mars 2007 Takk for et bra svar Don Giovani Du som har peiling på samojed, kan du fortelle meg litt mer inngående forskjell på gutt og jente? jeg har egentlig bestemt meg for at det blir ei tispe til jeg..... oppdretteren mente det kunne gå bra. Men jeg er åpen for argumenter for hannhund
Gjest gjesta Skrevet 4. mars 2007 #12 Skrevet 4. mars 2007 Det med hvor mye mer tid det tar å ha to hunder enn én vil jo avhenge av type trening man driver med; antagelig trenes de to hundene delvis (lydighet, ulikt nivå o.l) og hver for seg, unntatt mosjonering - og selvsagt mulig å ha med begge hundene på tur når samojeden trekker eller bærer kløv. Dessuten er det jo litt pelsstell på samojeder (har hatt selv) og vannhunder, men ikke så mye som det ser ut som. Samojedhanner er gjerne litt mer stri og tilbøyelige til selektiv hørsel (altså bare lydig når det passer dem selv) enn tispene, men de er etter min erfaring jevnere i humøret enn disse. Så det blir nærmest en smakssak. Vet om flere som har hatt flere tisper sammen, og det har fungert greit. Utfra hva du skriver i innlegget over om deres interesser og planer ser jeg ikke negativt på å skaffe en hund til - det virker som det er en av hovedinteressene deres, og da synes jeg ikke man skal legge denne på hylla selv om man ønsker seg barn. Men det er nok viktig å prøve å se for seg hvordan framtida blir - hvor mye/lite tid man får til overs, blant annet. Det er sikkert ganske realistisk å kunne ha to bruks/turhunder som er med dere og barnet/a på turer rundt omkring, mens det kanskje er mindre sannsynlig at du får tid til å trene mange timer lydighet "alene" med hunden. Kanskje?
Gjest Don Giovanni Skrevet 4. mars 2007 #13 Skrevet 4. mars 2007 Det med hvor mye mer tid det tar å ha to hunder enn én vil jo avhenge av type trening man driver med; antagelig trenes de to hundene delvis (lydighet, ulikt nivå o.l) og hver for seg, unntatt mosjonering - og selvsagt mulig å ha med begge hundene på tur når samojeden trekker eller bærer kløv. Dessuten er det jo litt pelsstell på samojeder (har hatt selv) og vannhunder, men ikke så mye som det ser ut som. Samojedhanner er gjerne litt mer stri og tilbøyelige til selektiv hørsel (altså bare lydig når det passer dem selv) enn tispene, men de er etter min erfaring jevnere i humøret enn disse. Så det blir nærmest en smakssak. Vet om flere som har hatt flere tisper sammen, og det har fungert greit. Utfra hva du skriver i innlegget over om deres interesser og planer ser jeg ikke negativt på å skaffe en hund til - det virker som det er en av hovedinteressene deres, og da synes jeg ikke man skal legge denne på hylla selv om man ønsker seg barn. Men det er nok viktig å prøve å se for seg hvordan framtida blir - hvor mye/lite tid man får til overs, blant annet. Det er sikkert ganske realistisk å kunne ha to bruks/turhunder som er med dere og barnet/a på turer rundt omkring, mens det kanskje er mindre sannsynlig at du får tid til å trene mange timer lydighet "alene" med hunden. Kanskje? ← Enig i det. Jeg tok for gitt at samojeden ikke brukes til lydighet. Da vil jeg isåfall råde deg til å velge en annen rase. De har ingenting i en lydighetsring å gjøre, med mindre du har så mye fritid at du ikke vet hva du skal gjøre med den.
Gjest gjesta Skrevet 4. mars 2007 #14 Skrevet 4. mars 2007 Enig i det. Jeg tok for gitt at samojeden ikke brukes til lydighet. Da vil jeg isåfall råde deg til å velge en annen rase. De har ingenting i en lydighetsring å gjøre, med mindre du har så mye fritid at du ikke vet hva du skal gjøre med den. ← Det oppsummerer i grunn min erfaring med samojeder. Men mener faktisk å ha lest at en samojed vant en eller annen stor lydighetskonkurranse for ikke så veldig lenge siden - det må være unntaket som bekrefter regelen. Utfra innlegg jeg har lest av Taxi tidligere driver hun med aktiv lydighetstrening (?) av vannhunden, så derfor tenker jeg forskjellig trening. Men det går helt sikkert an å legge opp til mer "felles" bruk av hundene som tur- og brukshunder. Fikk lyst på samojed igjen nå - det er helt uovertrufne hunder, selv om de er sta
monikabrx Skrevet 4. mars 2007 #15 Skrevet 4. mars 2007 (endret) At ting kan oppstå med hunder eller barn er noe man må ta sjansen på uansett, så å fraråde to hunder på det grunnlaget synes jeg blir litt tynt. Skal man være 100% sikker på å unngå ekstra arbeid kan man ikek ha barn og hund sammen i det hele tatt. ← vell......veldig mange av hundene jeg kjenner har et problem. å gå tur med en hund som har et problem eller "oppheng" går greit. å gå tur med to hunder, hvorav den ene har et problem eller "oppheng" er ikke greit. tro meg.. jeg kjenner hunder uansett kjønn, som ikke kan fordra det samme kjønn. jeg kjenner hunder som tilter fulstendig om de for eks. møter en katt. jeg kjenner folk med to hunder, hvor den ene er litt usikker, og den andre har et litt vel stort behov for å passe på. jeg kjenner hunder som ikke liker/er redd og dermed aggresive ovenfor andre hunder.. alt dette er greit å mestre med en hund, har man to store som i tilleg fyrer hverandre opp er det et helvete!! å si att dette er urealistisk, syntes jeg faktisk blir naivt.. klart.. har man to små man ikke har noe problem med å holde med pekefingeren, har det ingen betydning. Jeg nevnte hva jeg selv har erfart, da ts. spurte om andres meninger.. Det er viktig å huske på att alle hunder har forskjellig personlighet. man kan trene,trene,trene og sosialisere dem til tusen. Men det er faktisk ikke bestandig ting går som man vil alikevell. og om det skulle være noe, er det ikke noe stort problem å mestre det med en hund.men to derimot.. hunder er tross alt flokk dyr, og de fyrer hverandre opp. Det att hundene finner selskap og en god lekekamerat i hverandre er det ingen tvil om.. Men det er mye å tenke på.. Endret 4. mars 2007 av monikabrx
Gjest Eir Skrevet 4. mars 2007 #16 Skrevet 4. mars 2007 Men mhp samojed er det jo en vesentlig forskjell på han og hun. har du en hanne fra før av bør du iallefall ikke skaffe deg en til. To tisper er ikke heller det helt store. Det kan fort bli krig. En av hver er nok det beste, men du har et h..... i løpetida til tispa. Først og fremst for hannen ← Jeg har bare gode erfaringer med to tisper. Så lenge tispe nr 2 er valg, så vil som regel nr 1 "adoptere" denne, og de får mere ett mor-datter forhold, enn ett rivaliserende ett. Men det kommer jo selvsagt også an på hvordan den hunden du allerede har er mot andre tisper og valper, så det må man også ta med i vurderingen. Hannhund og tispe er ett jævla styr i løpetida, og for å kunne ha det må man etter min mening ha stort nok hus til å holde dem fullstendig adskilt i denne perioden (husk å låse døra imellom...), og helst to seperate luftegårder til dem ute. To hanner har jeg aldri hatt selv, men de få jeg kjenner som har hatt det har ikke hatt noen problemer, så lenge den siste var valp da den flyttet inn.
Gjest Don Giovanni Skrevet 5. mars 2007 #17 Skrevet 5. mars 2007 Takk for et bra svar Don Giovani Du som har peiling på samojed, kan du fortelle meg litt mer inngående forskjell på gutt og jente? jeg har egentlig bestemt meg for at det blir ei tispe til jeg..... oppdretteren mente det kunne gå bra. Men jeg er åpen for argumenter for hannhund ← Innen samojed er nok forskjellen vesentlig. Hannen er vesentlig mye staere, vanskeligere å ha med å gjøre, og ikke minst kan de være rene testosteronbombene. Men de er snille. Snille med barn og folk, og stort sett snille med andre hunder, men kan tendere mot å være noe dominante mot andre hanner. Tispene syns jeg er veldig lette å ha med å gjøre. Jeg husker spesielt det med å lukke opp døra og be dem tisse på kommando. Jeg lo litt hver gang for det var helt utrolig så enkelt det var; åpner døra, ut på do, hun sprang rett ut på angitt plass, satte seg ned med en gang, og så opp igjen og inn. Men de er jo litt sånn "ikke sikkert jeg gjør det du sier idag" i blikket ofte, både hanner og tisper. Så uten tvil, tisper er enklest, i tillegg er de somregel såpass små (vesentlig mindre enn en hanne) at de ikke kan gjøre noe særlig skade på folk og fe om du skulle få lyst. Fordelen med hanhund syns jeg er først og fremst kameratskapet. Jeg har aldri opplevd det samme kameratskapet med en tispe. Tispene har av og til noen fluktuasjoner i humør som ikke er sanne, iallfall hadde mine det. Før løpetid er de ikke til å snakke til, når løpetida kommer flørter de med alt, inkl. nabokatten, og etter løpetid er det en periode med mer primadonnanykker enn Paris Hilton. (Jeg har muligens vært uheldig i valget av tisper men de tre jeg har hatt har vært slik alle, mer eller mindre riktignok). Hanhunder er mye mer på det jevne. Og de er bedre kamerater. Mer oppttatt av deg og dine behov enn hva tispene er føler jeg. Men et lite poeng ift det jeg skrev i forrige mail: Samojed er en brukshund, men det er nok mer på papiret enn reellt. Iallefall når det gjelder tisper. De er ikke hverken sterke nok eller avlet (idag) frem for å brukes til eks. trekk. Det er nok blitt mer en selskaps/utstillingshund. Til slutt noe jeg syns var veldig greit med samojeden: Alle hunder røyter. Mine schæfere røytet mye, og likeså samojedene. Men forskjellen er at samojeden slipper små søte hvite dotter rundt omkring som man veldig enkelt kan plukke opp med hånda. Man slipper altså å gå rundt etter hunden med støvsuger, slik man må med mange andre om man vil ha det hygienisk hjemme. Dette høres litt banalt ut men i det lange løp er det faktisk kjærkomment.
monikabrx Skrevet 5. mars 2007 #18 Skrevet 5. mars 2007 Til slutt noe jeg syns var veldig greit med samojeden: Alle hunder røyter. Mine schæfere røytet mye, og likeså samojedene. Men forskjellen er at samojeden slipper små søte hvite dotter rundt omkring som man veldig enkelt kan plukke opp med hånda. Man slipper altså å gå rundt etter hunden med støvsuger, slik man må med mange andre om man vil ha det hygienisk hjemme. Dette høres litt banalt ut men i det lange løp er det faktisk kjærkomment. ← jeg har nuffe, signerer denne.... Jeg har også hatt shafer, og de korte hårene satte seg fast i absolutt alt. De myke lange nuffehåra filtrer seg sammen til små baller du kan plukke opp.
Gjest gjesta Skrevet 5. mars 2007 #19 Skrevet 5. mars 2007 Mer oppttatt av deg og dine behov enn hva tispene er føler jeg. Men et lite poeng ift det jeg skrev i forrige mail: Samojed er en brukshund, men det er nok mer på papiret enn reellt. Iallefall når det gjelder tisper. De er ikke hverken sterke nok eller avlet (idag) frem for å brukes til eks. trekk. Det er nok blitt mer en selskaps/utstillingshund. ← Er i grunn enig med deg i dette, men det finnes vel ulike linjer av samojeder også. Dessuten kommer det an på hvor man legger lista; de fleste samojeder kan vel trekke en pulk, bære litt kløv eller brukes til snørekjøring, men de når ikke ofte til topps i hundekjøringskonkurranser o.l. Rett meg gjerne, jeg har ikke så mye erfaring annet enn med en STOR hanhund, men vet at endel bruker tisper også til lett trekk, og her vi bor er det en som har et lite hundespann med samojeder, såvidt jeg vet til hobbybruk. Han sier selv at samojedene ikke er "de beste" til slikt, men at de er endel lettere å ha med å gjøre enn f eks grønlandshunder eller huskyer. Men rett meg gjerne om jeg tar feil her, noen hunder er jo uegnet i den grad at de vil ta skade av å bli belastet med feil oppgaver.
siv-76 Skrevet 5. mars 2007 #20 Skrevet 5. mars 2007 Tror ikke du får noe problem med 2 hunder. Har selv tvillinger på 5 uker og hund som krever en del trim både mentalt og fysisk, men du har jo ikke noen baby å ta hensyn til enda så jeg kan ikke se noe problem i å skaffe seg en hund til................ alt er jo tilrettelagt nesten hos deg, hus m hage og en samboer som er behjelpelig med trim av hunden. LYKKE TIL!!!!!!!!!1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå