Gå til innhold

Låne penger til bolig når man allerede eier en

Dixie

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg ny leilighet, samtidig som jeg vil beholde den jeg har. Hvordan legge dette fram for banken, og vil det være økonomi i det??

Leiligheten jeg bor i nå har jeg 600.000 i lån på, det ble nylig solgt en leilighet i blokka her (lik min) for 1.900.000,- Denne lå i 1, min er i 3.

Antar at jeg kan leie den ut for ca 6.000,- pr mnd, det vil fint dekke lån og husleie og sånt. Har rett under 100.000,- på BSU, samt 100.150-200.000 i banken jeg kan spytte inn i ny leilighet. Tjener ca 600.000 i året og har i tillegg studielån på rundt 200.000,- har ellers ingen lån.

Vil det lønne seg å låne opp mer på den leiligheten jeg eier i dag for å ha mer EK eller søke om ett større lån til den nye leiligheten. Og vil jeg få det? Er tross alt alene. Noen tips om hvordan jeg skal gå fram??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hvor mye du hadde tenkt til å kjøpe for, men jeg ville sannsynligvis tatt pant i begge boligene for å få alt innenfor 60% (hvis ikke EK'en din er nok til å komme innenfor 60%). Dette er jo noe finansrådgiveren din vil regne på for deg.

Om du vil få lån til en leilighet til eller ikke, vil jo avhenge av hvor mye lån du søker om. Ca. 1 mill til i lån vil du nok de fleste banker kunne tilby deg.

NB! Leieinntektene dine blir skattbare.

Snakk med banken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lourdes.

Du har ca 200 000 i EK, og kan ta opp 550 000 i lån innenfor 60% på din eksisterende bolig. Det er da det du har å rutte med før lån med pant. Ser ikke at du skal ha noen problemer med å få mer i lån med din inntekt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at du ikke får så store problemer med sikkerhet for lånet (pant), som Lourdes og Sissan skriver.

Hvor mye du totalt får i lån, blir jo ellers beregnet ut fra inntekt. Som et utgangspunkt vil jeg tippe som følger:

Husleieinntekter: 6000 pr. mnd * 12 = 72 000, som blir plusset på inntekten din.

Totalinntekt og makslån: 672 000 * 3 = 2 016 000

Minus det du allerede har i lån: 2 016 000 - 800 000 = 1 216 000

Så kan du plusse på det du har i egenkapital, og få summen du totalt kan bruke til å kjøpe leilighet (Altså ca 1 466 000 i ditt tilfelle). Husk omkostninger på 2,5 % av kjøpesummen hvis du ikke kjøper andelsleilighet.

Omtrendt et sånt regnestykke fikk i alle fall vi da vi hadde tenkt å skaffe oss en ny bolig uten å selge den gamle. Jeg ble egentlig litt overrasket over at husleieinntekter telte så lite. Vi sjekket ikke opp med flere banker, så det kan jo hende at noen av dem gir en mer gunstig vurdering av leieinntekter.

Endret av cand.intet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...