Gjest Corto Maltese Skrevet 3. mars 2007 #1 Skrevet 3. mars 2007 (endret) Jeg har ofte tenkt over dette med liv på andre planeter. Da tenker jeg på innteligent liv. Liv som er oss totalt overlegne som ligger milliarder eller millioner av år foran oss i utvikling, Men også de som kanskje ligger bak oss og som ligger likt med oss. Men det jeg egentlig funderer en del på er levemåtene de kanskje har på andre planeter ( om det er liv ). Jeg har merket meg at mange tenker at det er som på jorden. Man må ha vann og oksygen og sol for og leve dette er de 3 viktigste kriterer for liv på jorden. Men la oss tenke oss at det ikke er sånn for andre. Kanskje finnes det vesner der ute ( innteligente skapninger ) som kan tåle enorm varme. Som man kan få på merkur kanskje trenger ikke de vann slik som oss, Kanskje puster de noe annet en oksygen. Og hvorfor skal vi autmatisk tenke at de begrensiger vi menensker har også gjelder for andre inteligente vesner fra andre planeter. Kan det ikke tenkes seg at det faktisk finnes de som faktisk er i stand til og bryte alt det vi tror vi vet om fysikken. Den sannhet vi tror er riktig er kanskje feil. Kanskje er det noen der ute som faktisk har et drivstoff som er mye bedre en bensi eller dissel. F.eks la oss si at med bensi så vil man kanskje miste 100.000 liter i sekunde med et stort romskip. Men hva om noen veldig inteligente vesner som ligger milliarder av år foran oss. Har et drivstoff som bare mister 20 liter i timen. Og kan fylle opp 100.000 millioner liter. Og at skipet er i stand og reise med lyset hastigheter. I perioder og at de er i stand og bøye rommet til sin fordel slik at de korter avstandene drastisk. Er det virkelig ikke mulig at de begrensinger vi har rett og slett bare eksisterer fordi vi tror de eksisterer. Er det ikke mulig at det finnes noen der ute som kan tåle ekstrem varme som vi ville blitt kokt av. Er det ikke mulig at det finnes noen der ute som kan tåle kule som vi ville blitt fryst til is av. Jeg bare spør er ikke de begrensinger vi tror er. Bare noe vi tror. Bare tenk på hva som faktisk kan gjøres. Om det finnes liv på andre planeter noe jeg tror det gjør. Så har jeg ingentro at de tenker som oss. Men for og ta oksygen. Og vann hvorfor tenker vi autamtisk at siden vi er avhgenig av vann og oksygen så må andre liv også være det. Er det ikke mulig at liv på andre planeter er avhgenig av helt andre ting en hva vi er på jorden. Og helt til slutt spør jeg. Er det ikke mulig at vesner fra andre planeter som ligger milliarder av år foran oss i utvkling. Innenfor alt som man kan tenke seg. Er det ikke mulig at disse kan gjøre ting vi bare kan drømme om ? Jeg bare spør. Endret 3. mars 2007 av Cedric Rueben
Gjest Maxagaze Skrevet 3. mars 2007 #2 Skrevet 3. mars 2007 Det fins jo bakterier som lever og trives midt i varme kilder (kokende vann), og det fins bakterier som klarer seg helt fint uten oksygen, de tåler det faktisk ikke heller. Det fins bakterier som kan leve i ekstremt saltholdige eller svovelholdige omgivelser. Det fins også høyerestående organismer (krepsdyr, insekter) som tåler en del fæle forhold, så hvorfor ikke.. Men hvis en eller annen sivilisajon utvikler seg opp på vårt nivå, og beyond... så vil de nok på ett eller annen tidspunkt oppdage radiokommunikasjon, for deretter kansje gå over til lasere, telepati eller noe annet fint.. Hvorfor har ikke SETI prosjektet fanget opp noen radiosignaler fra dem, ifra denne "primitive perioden".. ? SETI
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. mars 2007 #3 Skrevet 3. mars 2007 Det fins jo bakterier som lever og trives midt i varme kilder (kokende vann), og det fins bakterier som klarer seg helt fint uten oksygen, de tåler det faktisk ikke heller. Det fins bakterier som kan leve i ekstremt saltholdige eller svovelholdige omgivelser. Det fins også høyerestående organismer (krepsdyr, insekter) som tåler en del fæle forhold, så hvorfor ikke.. Men hvis en eller annen sivilisajon utvikler seg opp på vårt nivå, og beyond... så vil de nok på ett eller annen tidspunkt oppdage radiokommunikasjon, for deretter kansje gå over til lasere, telepati eller noe annet fint.. Hvorfor har ikke SETI prosjektet fanget opp noen radiosignaler fra dem, ifra denne "primitive perioden".. ? SETI ← nå snakket ikke jeg om bakterier. Hvorfor SETI ikke har oppdaget noe vel kanskje det rett og slett er fordi de radio signaler eller hva nå de måtte ha rett og slett er for avansert til at de forstår det. Og det er jo også mulig at de rett og slett ikke bryr seg om oss. Selv om de ikka har fått svar betyr det at noen ikke hører. Det kan rett og slett hende at med vår teknologi innenfor radio så kan vi rett og slett ikke forså eller greie og ta det inn. Og kanskje sente de ikke ut signaler i den retingen jorden er i. Men kan jo heller spør seg hvorfor tror man autamtisk at folk som sier de har sett en utenomjordisk er gal ?. Jeg vet ikke hvorfor men jeg tror rett og slett at vi mennesker ikke er viktgie nok for de virkelige avanserte at de gidder og bry seg om oss. De hører oss kanskje ja men bryr deg seg jeg tviler. Noen bryr seg kanskje men svarene de kanskje gir oss er kanskje svar som vi ikke kan forstå siden våre siglanler rett og slett er for primitve. Det er kanskje grunnen til at SETI ikke har fått noe signal verken fra radio eller laser. Når deg gjelder telepati så vel du vet jo sikkert selv hva som skjer med folk som sier de hører stemmer i hode og at noen utenmjordiske snakker til dem. Ja hvem ville trodd på det ?
Gjest Eir Skrevet 4. mars 2007 #4 Skrevet 4. mars 2007 Men hvis en eller annen sivilisajon utvikler seg opp på vårt nivå, og beyond... så vil de nok på ett eller annen tidspunkt oppdage radiokommunikasjon, for deretter kansje gå over til lasere, telepati eller noe annet fint.. Hvorfor har ikke SETI prosjektet fanget opp noen radiosignaler fra dem, ifra denne "primitive perioden".. ? ← Jeg tror det er en blindvei å henge seg opp i radiokommunikasjon, eller noe som helst annet som hører jorda til. Teoretisk sett, dersom det finnes liv på andre planeter kan de fysiologiske forholdene være så annerledes at radiokommunikasjon ikke er aktuelt, men at det finnes andre former for teknologi. På samme måte som andre livsformer ikke trenger å være avhengig av hverken vann eller oksygen, slik som vi er. Og på den annen side er det slett ikke sikkert at de er mer avansert enn oss, og i såfall vil de slite med å oppnå kontakt i det hele tatt. Jeg sier ikke at det finnes liv utenfor jorda, men jeg tror det er en stor tabbe å fastslå at det ikke gjør det, bare fordi vi mennesker ikke har oppdaget det.
Gjest Maxagaze Skrevet 4. mars 2007 #5 Skrevet 4. mars 2007 nå snakket ikke jeg om bakterier. Nei, men vi har jo utviklet oss fra mer primitivt liv, no.. ? Hvis det finnes bakterier (laverestående liv) som tåler hardt klima er det vel ikke utenkelig at det kan utvikle seg høyerestående liv fra disse som også tåler en trøkk.. ? Det siste er vel mer sannsynlig hvis det ikke er noen alternative miljøer, dvs det er ett hardt klima over hele kloden.. Hvorfor SETI ikke har oppdaget noe vel kanskje det rett og slett er fordi de radio signaler eller hva nå de måtte ha rett og slett er for avansert til at de forstår det. Det er forskjell på å forstå/tolke ett radiosignal, og å se at det er noe "uvanlig" som skiller seg ut fra bakgrunnsstøyen, og som ikke kommer fra jorda.. Tolkningen kommer nok til å bli en nøtt, ja, men først må vi finne noe å tolke ! Og det er jo også mulig at de rett og slett ikke bryr seg om oss. Selv om de ikka har fått svar betyr det at noen ikke hører. Det kan rett og slett hende at med vår teknologi innenfor radio så kan vi rett og slett ikke forså eller greie og ta det inn. Og kanskje sente de ikke ut signaler i den retingen jorden er i. Det trenger de ikke heller, tenk kringkasting av radio/tvsignaler ! Slike signaler har lekket ut av jordatmosfæren vår i noen titalls år, de er jo retningsbestemt til en viss grad, men det er så mange av dem, at i sum spres de utover i alle retninger som en diger boble.. Men kan jo heller spør seg hvorfor tror man autamtisk at folk som sier de har sett en utenomjordisk er gal ?. Jeg vet ikke hvorfor men jeg tror rett og slett at vi mennesker ikke er viktgie nok for de virkelige avanserte at de gidder og bry seg om oss. De hører oss kanskje ja men bryr deg seg jeg tviler. Skal de få med seg at vi eksisterer må de neste bo i nærheten, dvs ca 100 lysår unna, like langt unna som radiostøyboblen vår har nådd utover. Er det vanskelig for oss å observere dem, er det sannsynligvis vanskelig for dem å observere oss. Det er tross alt en del stjerner å lete iblant. Noen bryr seg kanskje men svarene de kanskje gir oss er kanskje svar som vi ikke kan forstå siden våre siglanler rett og slett er for primitve. Det er kanskje grunnen til at SETI ikke har fått noe signal verken fra radio eller laser. Se svaret jeg ga lenger opp.. [..]
Gjest Corto Maltese Skrevet 4. mars 2007 #6 Skrevet 4. mars 2007 Har du noen gang tenkt eller vært åpen for at det kanskje finnes noen der ute som er i stand og gjøre ting vi bare kan drømme om ?. Som f.eks kanskje har de en teknologi som gjør at de kan lettere finne de planeter med liv på. Det er en stor feil mange gjør med og tenke seg at det som gjelder på jorden gjelder for andre.
Gjest Maxagaze Skrevet 4. mars 2007 #7 Skrevet 4. mars 2007 Har du noen gang tenkt eller vært åpen for at det kanskje finnes noen der ute som er i stand og gjøre ting vi bare kan drømme om ?. Det er jeg, men jeg tenker meg at først må de gjennom en primitiv periode med en eller annen form for kommunikasjon, kanskje radiokommunikasjon, eller kanskje hopper de over radiokommunikasjon, og begynner rett på mer avanserte ting.. ? Uansett, det er såpass mange muligheter for at en eller annen avansert sivilisasjon der ute har valgt nettopp radiokommunikasjon som mellomstadie, at vi burde ha hørt noe.. Vi vet ikke hvilken teknologi de mest avanserte sivilisasjonene besitter idag (hvis slike i det hele tatt finnes), men vi må anta at der har skjedd en utvikling fra primitive livsformer mot mer avanserte livsformer. På samme måte som arkeologene graver frem levninger fra forhistoriske dyr, tar SETI prosjektet sikte på å grave frem forhistoriske radiosendinger. Pga de enorme avstandene kan vi risikere å ta inn ett signal fra en sivilisasjon som for lengst har gått bort fra radiobølger som kommunikasjonsform (det var f.eks noe de brukte for ca 200 millioner år siden). Restene av dette burde dog kunne finnes i eteren.. Som f.eks kanskje har de en teknologi som gjør at de kan lettere finne de planeter med liv på. Det er en stor feil mange gjør med og tenke seg at det som gjelder på jorden gjelder for andre. ← Forslag til planetsøketeknologi.. ?
Gjest Capricorn Skrevet 4. mars 2007 #8 Skrevet 4. mars 2007 Universet er enormt og solsystemet vårt er kun et av mange. Jeg kan ikke se for meg at det finnes liv på andre planeter i vårt eget solsystem, men jeg utelukker ikke liv på planeter i andre solsystemer.
Gjest Corto Maltese Skrevet 5. mars 2007 #9 Skrevet 5. mars 2007 (endret) Det er jeg, men jeg tenker meg at først må de gjennom en primitiv periode med en eller annen form for kommunikasjon, kanskje radiokommunikasjon, eller kanskje hopper de over radiokommunikasjon, og begynner rett på mer avanserte ting.. ? Uansett, det er såpass mange muligheter for at en eller annen avansert sivilisasjon der ute har valgt nettopp radiokommunikasjon som mellomstadie, at vi burde ha hørt noe.. Vi vet ikke hvilken teknologi de mest avanserte sivilisasjonene besitter idag (hvis slike i det hele tatt finnes), men vi må anta at der har skjedd en utvikling fra primitive livsformer mot mer avanserte livsformer. På samme måte som arkeologene graver frem levninger fra forhistoriske dyr, tar SETI prosjektet sikte på å grave frem forhistoriske radiosendinger. Pga de enorme avstandene kan vi risikere å ta inn ett signal fra en sivilisasjon som for lengst har gått bort fra radiobølger som kommunikasjonsform (det var f.eks noe de brukte for ca 200 millioner år siden). Restene av dette burde dog kunne finnes i eteren.. Forslag til planetsøketeknologi.. ? ← At de har hat radioteknologi er jo ganske sikkert. Men hvem sier at det må være av samme type. Kanskje den type radio teknologi de måtte ha ( om de finnes ) er så forskjellig fra vår at vi rett og slett ikke greier og ta det inn. Kanskje radio bølgene går på en annen måte en vår. Kanskje er det grunnen at vi ikke har hørt noe. Selfølgelig må de ha utviklet seg men ikke nøvendigvis slik vi gjorde. Deres teknologi som en avansert sivilisasjon har da de en gang var på vårt stadie. Kan ha hat en veldig forskjellig teknologi fra oss. Noe som kan være grunnen til at vi ikke finner radioteknologien. Men jeg må si en ting det blir galt og ta arkeologi i dette. Fordi arkeologer ser etter noe de vet har vært der. Eller mest sansyligvis har vært der. Med måleapparater og slikt. Og vi de har fra før godkjenskap til de forskjellige tidene som arkeologene jobber i alt fra neoliticum til middelalderen. Mens når det kommer til sivilisasjoner ut i rommet. Så blir dette noe helt annet rett og slett fordi vi ikke vet noe om hva slags sivilisasjoner det er der ute ( om de er der ). Vi har bare teorier. Det eneste vi kan si med sikkerhet er at noen er mer avanserte en oss andre er mindre avanserte noe er likt med oss. Og jeg skal si at om vi får svar så tror jeg sjansen er større og få svar fra en sivilisajson som er like avansert som oss en av en planet som er milliarder av år foran oss. Uansett så tror jeg ikke alle har samme begrep av tid som vi på jorden har. Hvem vet kanskje for noen der ute er tid relativt og at alt skjer i et. Og dermed tar det ikke millioner av år men det bare skjer. For husk de regler vi mennesker har er ikke nøvendigvis de regler en annen sivilisasjon har. Jeg tror det er på tide at vi slutter og tenke at de må være som mennesker. Det må ha skjedd på samme måte de lover vi har gjelder dem. Dette er bare tull i mine øyne. Når det gjelder planetsøkteknologi...Vel du nevner jo alti SETI sjekk med dem. Jeg har ikke så stor tiltro til hva SETI driver på med. Tross alt de ser bare etter planeter som ligner jorden som har de kriterer jorden har. Når dette ikke nøvendigvis gjelder for andre. Noen andre kanskje men det er billioner av stjerner i unniverset og jeg har ingen tro på at alle sivilisasjoner der ute oppstod som vi gjorde. Endret 5. mars 2007 av Cedric Rueben
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå