Gå til innhold

Til dere som har ukesmenyer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst til å prøve meg på ukesmenyer igjen, hadde det en stund for noen år siden. Men det ble slutt på det fordi det ble handlet inn for mange ingredienser som ble for fort dårlige/ikke brukt opp, det ble for mye rester og dermed ikke lagd det som egentlig skulle bli lagd den dagen.

Vi er kun 2 voksne i husholdningen, men forstår jo at det bør kunne lages mindre porsjoner når vi lager mat. Men f.eks hvis jeg trenger kokosmelk til en thairett og bare trenger halve boksen, så må jeg finne en annen rett hvor jeg får brukt opp resten en annen dag. Føler det blir for mye planlegging av sorten "da får jeg brukt halvparten av dette mandag og resten onsdag". Eller hva gjør dere med rester av ingredienser? Andre tips for å slippe å planlegge så mye på handleliste-siden?

Hvorfor jeg ønsker å prøve igjen er egentlig ikke for å spare penger - noe det kan virke som etter som jeg ikke liker å kaste ingredienser, men mer for å prøve ut nye oppskrifter. Så vil jo gjerne få råd fra dere erfarne ukemeny-planleggere :).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du får rester, som en halv boks kokosmelk o.l. så trenger du jo ikke nødvendigvis bruke det opp i løpet av den samme uken. Hell det over i en plastboks og frys det ned til en annen gang, og det samme kan du gjøre med det meste. Har du rester du ikke kan fryse direkte kan du lage noe av det som kan fryses (f.eks. hadde jeg for litt siden ganske mange forskjellige rotgrønnsaker igjen som jeg ikke hadde lyst til å bruke opp med det samme så jeg laget en stuing som jeg frøs ned og kan bruke en annen gang). Fryseren er din venn. ;)

Skrevet

Enig med Arkana at frysing av både små og store rester er genialt! :)

Mengdeberegning er viktig, og blir en treningssak. Hvis du følger oppskrifter når du lager mat, kan du notere på oppskriften om mengden ble passelig eller for mye, så vet du det til neste gang. Rester av feks suppe og gryter egner seg jo bra til å fryse ned - selv en liten rest kan brukes til alenemiddag eller en lunsj.

Ellers er det en fordel å ha en del retter på repetoaret, sånn at man tar med i beregningen hvordan det man kjøper inn til en spesiell rett skal kunne brukes opp i en annen. Jeg lager feks i blant et par ulike pastaretter der jeg bruker fersk chèvre. Til en slik pastamiddag trenger vi (2 stk) halve pakken, og da må andre halvdel brukes innen tre dager. Dermed vet jeg når jeg planlegger meny at tre dager etter pastamiddag m/chèvre må vi ha feks omelett med chèvre, eller pai med chèvre. Tenker på samme måte med feks fløte (som holder ca. 1 uke etter åpning), grønn salat, stangselleri, squash...

Det hele kan fort bli et vel detaljert puslespill som man blir tullete i hodet av, :ler: men samtidig legger det små føringer og begrensinger på planleggingen som faktisk gjør den lettere.

Skrevet

Takk for svar, frysing hadde jeg ikke tenkt på ;). Har dere noen link eller oversikt over hvor lenge diverse matvarer holder seg i fryseren?

Skrevet

Vi er også to stykker, men lager veldig ofte større porsjon. Da bruker vi enten resten til lunsj dagen etter, eller vi fryser ned til en annen gang. Deilig å ha ferdig middag i fryseren om vi er slitne eller den ene er hjemme alene.

Gjest Sabia
Skrevet

Og så kjøper jeg mest mulig passelig størrelse på ingrediensene. Feks kokosmelk har de i både små og store bokser - de små boksene er akkurat passelig til to pers.

Ellers har jeg litt av samme 'problemet' - spesielt med grønnsaker.. Har nesten sluttet å kjøpe grønnsaker for tida, for det var så mye som ble dårlig.. Ikke helt bra men.. :sjenert:

Gjest gjesta
Skrevet

Ellers har jeg litt av samme 'problemet' - spesielt med grønnsaker.. Har nesten sluttet å kjøpe grønnsaker for tida, for det var så mye som ble dårlig.. Ikke helt bra men..  :sjenert:

Når det gjelder grønnsaker, prioriterer vi sånt som holder seg lenge, som de fleste rotgrønnsakene. I tillegg kjøper vi andre grønnsaker når vi trenger det, men skal innrømme at salat, tomater o.l er fullstendig nedprioritert nå om vinteren. De er ofte halvgamle allerede i butikken, og dør fort om vi ikke bruker dem opp... Tror egentlig ikke man "trenger" alle slags frukt og grønnsaker heller, så lenge man bruker NOEN. Og nå har vi tegnet grønnsaksabonnement også, så da skal jeg prøve å lage meny etter hvilke ingredienser vi får :)

Har ikke ukemeny vi, da, men prøver å bli endel flinkere til å planlegge, bruke opp det vi har og ikke småhandle.

Skrevet

Tips om oppbevaring av salat:

Vask salaten godt i flere vann når den er nyinnkjøpt, tørk bladene (dette gjøres lettest i en salatspinner) og oppbevar dem i en stor ziplock-pose i kjøleskapet. Da holder salaten seg i minst en uke, oftest lenger, og blader som har blitt litt slappe får til og med spensten tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...