Gå til innhold

Valg av glass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vel etterhvert klart å bestemme oss for hvilken glass-serie vi skal ønske oss/samle på. Vi heller i alle fall begge mot Chateau fra Kosta Boda.

Så var det HVILKE glass vi skal ha...

I Norge drikker man uvisst av hvilken grunn tradisonelt hvitvin av champagneglass... velge hvitvin eller champagne? (hittil strandet på litt av hver vi)

I vårt hus drikkes det MINIMALT med alkohol, i all hvoedsak antakelig fordi jeg ikke drikker i det hele tatt, og da blir det ikke så ofte til at min kjære gjør det heller. Vi har ikke så mange gjester, og jeg tror faktisk ikke at spesielt mange noen gang har fått tilbud om noe slik drikke, jeg tenker i alle fall ikke på det...

Men, det kunne jo vært greit å ha noen sånne glass, til cognac og wiskey og likør, just in case? Etter bryllupet vil vi sikkert ha et velfylt barskap også...

Så mye rart å ta stilling til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset drikkes det litt mer enn hos dere, selv om jeg ikke drikker så mye, så serveres det iallfall ofte alkohol. De glassene som er flittigst brukt er nok rødvinsglassene. Til champagne og hvitvin har vi bare en type glass. Ellers er cognac, whisky og likørglassene mye brukt i tillegg til selvfølgelig vannglassene. Har også martiniglass (tror det er det det heter? el er det coctailglass kanskje?) og aquevitglass som aldri har vært ut av skapene annet enn for å vaskes innimellom :sjenert:

Det jeg ville satt høyest på ønskelisten om jeg ikke hadde noe av dette var nok rødvinsglass og vannglass - det bruker vi alltid når vi har middagsgjester, og rødvinsglassene brukes også om vi har "vanlig" besøk som skal få servert drikke.

Skrevet

Jeg tror at jeg som et minimum ville hatt rødvinsglass, vannglass, champagne/hvitvinsglass og ølglass. Sistnevnte ser jeg at min svigermor -som er en racer på middagsselskaper- bruker mye som brusglass hvis det er uformelt/ingen som ønsker noe alkohol/til barna etc. Så ville jeg også gjerne hatt cognac, whiskey og likørglass for å få et godt utvalg i glass, men det drikkes veldig lite av sånt her så det kunne ihvertfall jeg bygget ut med etterhvert.

Skrevet

Vi har brukt rødvinsglassene til ølglass de få gangene noen har drukket øl av glass her. Øldrikking foregår som regel rett fra flaske/boks :rodme:

Skrevet

Ølglass vil min kjære ha. Det er greit. (ikke til 12 da, han har sagt kanskje 6?)

Øl er tross at det eneste som drikkes relativt jevnlig her i huset (les, mer enn 1-3 ganger i året... Hn drikker nå i alle fall et par sekspakninger i løpet av et år, tror jeg...) og han liker gjerne øl-glass innimellom i alle fall. (dog, hvor ofte bruker man FINglass til øl??)

Men de kan også brukes til brus, og DET serverer vi jo langt oftere, også til gjester. (der kan jo også rødvinsglass brukes, i alle fall til middag, og vann/farrisglassene er også greie til brus da)

Hmm, på en måte føler jeg at vi setter opp for mange ting på lista, og burde begrense oss til færre ting, og heller samle videre med årene. På den anne side har vi rundt 100 gjester til middag, og det bør jo ikke være slik at de siste som kjøper gave ikke har stor valgfrihet innen sine budsjettgrenser heller, så vi BØR vel ønske oss vesentlig mer enn vi forventer å få, sant?

Føler vi er litt "kravstore" med sånn lang ønskeliste...

Skrevet (endret)

ble visst dobbelposting

Endret av Malama
Skrevet

Neida, kjempefint med lang ønskeliste :tommel:

Da får gjestene mer å velge i med tanke på pris/hvor mye de ønsker å legge i gaven. Ønsk deg 12 av hver type du vil ha, så får du se hva dere får til slutt, og så heller samle videre etter bryllupet der dere ikke fikk fylt opp dusinet.

Skrevet

Personlig kan jeg ikke fordra å få hvitvin i champagneglass... Så om dere aldri serverer champagne men kanskje hvitvin en gang i ny og ne ville jeg ha satset på hvitvinsglass. Om det er omvendt så ville jeg ha kjøpt deretter og heller servert hvitvin i rødvinsglass.

Rødvinsglass er nok de som er mest anvendelige, kan jo ha "alt" i dem, brus, saft, øl etc. Så jeg ville nok ha satset på mange rødvinsglass og heller noen få av de andre til spesielle anledninger. Vann/farris/brusglass kan også være greit, særlig om man ved en bedre middag ønsker å skille mellom vin og vannglass til samme person.

Likør, cognac og wiskey kan også være kjekt å ha.

Skrevet

Jeg liker heller ikke å drikke hvitvin av champagneglass!

I mange glasserier har jeg sett at hvitvinsglasset bare er en lik utgave av rødvinsglasset, bare mindre. Vi har iallefall det slik og champagneglassene våre er bare for champagne (men ganske bortkastet å spare på det for oss selv om vi gjorde det, vi bruker de nesten aldri).

Hvis dere sjelden serverer hvitvin til forrett og rødvin til hovedrett ville jeg gått for rødvinsglass, farrisglass, ølglass som også kan brukes til brus og noen cognacglass evt. likør.

Vi har ikke 12 av alle glass, tror vi bare har 3 av portvinsglass og 6 av akevittglass og cognacglass. Likørglass har vi ikke for det drikker vi aldri.

Så det viktigste er å ønske seg det man tror man vil bruke. Ikke noe vits å ha masse glass man aldri bruker, da kan man heller ønske seg noe annet man trenger.

Men et tips er iallefall å ha en rikholdig ønskeliste. Det er vanskelig å kjøpe til noen som ønsker seg nesten ingen ting (eller evt. bare dyre ting..., ikke alltid lett å spleise).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...