pusejenta Skrevet 3. mars 2007 #1 Skrevet 3. mars 2007 Hvis jeg siden august har satt av 1100 kr i mnd til studielån - og betalte just første avdrag på 3300 kr, hvor mye har jeg "spart" frem til neste avdrag som er 15 mai? Jeg setter jo fremdeles av 1100 kr mnd på forskudd. Pga jeg startet i jobben 1 august og fikk første utbetaling den 15 august, ligger jeg etter 14 dager? Får lønn 2 ganger i mnd. Så ca 20 i hver mnd blir det satt av disse pengene. 7700 (ink februar) + halve mars = 8250. Minus 3300 som ble betalt første termin. Da er det 4950 igjen på konto. Den 20 mars kommer de resterende 550 kr for mars mnd. April 1100 kr + halve mai 550. Den 5 mai skal det da stå 7150 på konto. Så etter betalt lån:3850 halve mai. juni, juli og halve august. Da terminen er 15 august. Da er jeg på sporet eller? Så da har jeg spart 3850 kr?
Gjest Turi Skrevet 3. mars 2007 #2 Skrevet 3. mars 2007 Det lønner seg for deg å betale månedlige avdrag på studielånet ditt. Hvis du betaler 1100 kroner måneden, får du lavere renter og slipper fakturagebyret fra lånekassen. Du slipper også å tenke på om du har nok til å dekke neste avdrag. Og når innbetalingsslippen faller ned i postkassen, har den en hyggelig tekst som sier at du kan betale inn 3 300 kroner ved forfall, men at "beløpet du har innbetalt dekker hele summen", ergo kan du kaste hele greia Jeg regnet ut at med å gjøre det slik med mitt lån, kortet jeg ned nedbetalingstiden fra 20 til 19 år uten å betale inn noe ekstra. Så om du ikke trenger likviditeten (dvs låner av disse pengene av og til), anbefaler jeg det. Lånekasserenta er fremdeles høyere enn sparerente. Om du begynner med dette fra mars, har du jo litt sparepenger på konto som du kan ha som reserve også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå