Gå til innhold

Forventer dere økonomisk hjelp av foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange der ute som forventer hjelp av foreldrene sine med å betale for bryllupet, eller er det sånn at dere bare blir glade for hjelp?

Eller betaler dere kanskje alt selv? Lurer litt på hva dere tenker om dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har absolutt planer om å betale alt selv den dagen vi gifter oss, vi forventer ingenting, og regner ikke med å få noe uansett. Det er helt greit, så kan vi ha nøyaktig det bryllupet vi ønsker oss uten at vi behøver å ha dårlig samvittighet for våre valg og prioriteringer (har lest for mange bryllupstråder på KG kanskje?). Så får vi heller vente litt lenger før vi har råd.

Gjest *Tara*
Skrevet

Nei, vi hadde et bryllup etter vår lommebok - og ikke våre foreldres.

Skrevet

Jeg forventer ingenting, men min mor overrasket meg med å si at den dagen vi gifter oss vil vi få en betydelig sum. Det hadde jeg overhodet ikke regnet med, men det er klart at det kommer godt med. Dersom vi velger å ikke gifte oss med "fest og kalas" vil vi likevel få den samme summen. Om svigerforeldrene evt vil bidra aner jeg ikke, ei heller forventer det.

Skrevet

På en måte så forventet jeg det ja, men det er fordi de alltid har sagt at når den dagen kom ønket de å betale en del.

Jeg forventet ikke noe fra sambo sin familie....vi har heller ikke fått av dem.

Skrevet

Ja, jeg forventet det. Men det er fordi de alltid har sagt at de skal betale for festen når den tid kommer.

Svigers betalte også ganske mye, heller ikke overraskende.

Gjest 3llie
Skrevet (endret)

Forventet det ikke, men pappa forlangte å betale store deler av festen. Det var tradisjon sa han, og dermed basta :ler:

Svigerforeldrene har vi ikke kontakt med, så det kommer naturlig nok ikke noe bidrag fra den kanten.

Endret av 3llie
Skrevet (endret)

.....

Endret av B2B
Skrevet

Forventer ikke å få noe hjelp "hjemmeifra". Skulle noen tilby seg å hjelpe til økonomisk tror jeg de pengene vil gå til en bedre bryllupsreise enn vi kommer til å budsjettere med.

Skrevet

Nei, jeg forventer absolutt ingenting, vi planlegger å betale det selv.

Gjest Ballerina
Skrevet

Vi forventet ingenting, men da vi kom med nyheten om at vi skulle gifte oss sa mamma med gang at de gjerne ville være med å betale! Ettersom svigers betalte halve bryllupet til svigerinnen min, spurte vi om de ville være med å betale 1/3 - de trodde de skulle betale halve, så de sa ja med en gang! (1/3 av vårt blir ca. det samme som de gav til min svigerinne...) Pappa har satt et tak på noen tusen, så skal mamma og stefar ta resten av den tredjedelen som er igjen - så betaler vi 1/3! ...men jeg vet ikke om det er annerledes når man er studenter, jeg??? For vi er jo det og vi er nokså unge når vi gifter oss...

Skrevet

Jeg forventer ingenting, jeg er voksen, og mener at dersom man ikke har råd til bryllup, får man vente. Ideen om at foreldrene skal betale stammer tilbake til en tid hvor man gikk rett hjemmefra, og over i ekteskapet, og ikke hadde mulighet til å spare opp egne penger først.

Skrevet

Forventer ingenting, men siden de betalte deler til søsken så er det sannsynlig at de vil gjøre det for resten også, om flere av oss skulle gifte oss...

Skrevet

Forventet? Tja, jo jeg gjorde vel det.

Mine foreldre betalte over 100 000 når søsteren min giftet seg for 10 år siden og svigers la ut cirka 55 000 for et år siden når storebroren til mannen min giftet seg..

Jeg hadde nok blitt overrasket hvis det viste seg at vi plutselig ikke skulle få noen støtte.. Da hadde vi aldri i livet hatt råd til en slik feiring som vi skal ha!

Ser egentlig ikke noe galt i å få hjelp fra foreldre jeg. Her på KG så virker det som en gjengse oppfatning at man helst skal betale alt selv - og at hvis man ikke har råd, så bør man utsette hele greia og spare til man evt. får råd.

Jeg mener at det bør være opp til hver enkelt familie hvordan man ordner det økonomiske - og har foreldre lyst og råd til å betale for å feire en slik begivenhet, så ser jeg ikke noe galt i det. Hvis foreldrene har knapp økonomi, så stiller jo ting seg helt anderledes selvsagt og jeg hadde da heller aldri forventet noe tilskudd..

Skrevet

Forventer naturligvis ingenting, og planlegger utifra det. Etterhvert som planleggingen har gått sin gang, har mine foreldre komment med ønsker om å få spandere litt på "lillejenta si". Mamma ville så gjerne betale bryllupskaka, og etter litt diskusjon ga jeg meg. Vet ikke hva kaka kommer til å koste enda, og mamma har ikke spurt heller. Hun har fått ansvaret for organisering av kakebordet, så hun får stilt sin trang til å være med å bestemme litt. Pappa kjenner en som har en fin bil, og ville gjerne ordne transport, både den praktiske biten og den økonomiske. Svigers har ikke kommet med slike ønsker, og det synes jeg er helt i orden, naturligvis.

Dersom et økonomisk bidrag/gave fra foreldre skulle medfølge at de forlangte å få ting på sin måte, hadde vi takket nei. "Her har dere 10.000, men da må dere bestille blomster fra Gundas blomsterhandel, for det synes vi er best" Neitakk. Selv setter jeg mye mer pris på idéer, støtte og engasjement fra foreldre, enn kroner og øre.

Gjest lillelou
Skrevet (endret)

Vi forventer ingenting,og legger opp til en fest vi har råd til å finansiere selv. Min tilkommende svigermor ymtet tidlig frampå om at hun kunne tenkt seg å spytte i kassen,men ettersom vi går for borgerlig bryllup,i motsetning til hva hun ønsket, så har det blitt stille fra den kanten. Like greit egentlig, for da får vi det slik vi vil ha det, og slipper svigermødre og mødre som gråter fordi vi har "feil" kake eller "feil" farge på servietter og blomster.

Endret av lillelou
Skrevet (endret)

....

Endret av B2B
Skrevet

Forventet ingenting, men både foreldrene mine og foreldrene til mannen vil bidra. Vi betaler vel et sted mellom 30 000 og 40 000kr selv, mens foreldrene våre har sagt at de vil betale 20 000kr hver.

Skrevet

VI forventet ingenting, men med en gang forlovelsen var kjent sa foreldrene våre at de ønsket å bidra. Ser ut til at det blir ca 1/3 på hver. Mine foreldre betaler litt mer enn hans, og vi betaler enda litt mer (bryllupsreise inkl.). Mine foreldre hadde et stort ønske om et spesielt lokale, men vi syntes det ble litt for dyrt. Mine foreldre ønsket å betale litt mer slik at vi kunne ha det der. Vi er veldig takknemlig for det. Men det var ikke noe vi forventet, og det hadde ikke vært noe problem å legge oss på en rimeligere linje dersom økonomien tilsa det.

Vi sparer for harde livet nå. Ikke mye vi unner oss utenom for tiden. Men det er helt greit, for jeg tror det er verdt hver krone!

Skrevet

Vi foreventet ingenting, og fikk heller ingenting.

Vi hadde spart penger selv så vi fikk et stort bryllup uten noe som helst hjelp økonomisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...