Maaz Skrevet 24. februar 2003 #1 Skrevet 24. februar 2003 Jeg og sambo planlegger å sette en liten en til verden. Hadde planlagt å sette igang prøvingen denne uken. Vet jo ikke om vi får klaff de nermeste månedene, men vi håper jo veldig da :o Det som er problemet er at jeg nå er student, men går fra mai av ut i et vikariat som varer ut oktober. Lurer derfor på om dere synes det hadde vært uetisk av meg å sykemelde meg etter denne perioden slik at jeg får rett på fødselspenger når bebien kommer til verden? Er jo kanskje heller ikke så lett å få seg noen ny jobb hvis man er 4-7 mnd. gravid? Dette er jo egentlig bare et generellt spørsmål siden det overhodet ikke er sikkert vi klarer å få det til å klaffe som vi ønsker! Men det hadde vært fint om noen kunne gi meg sine meninger på dette.
Trebarnsmor Skrevet 24. februar 2003 #2 Skrevet 24. februar 2003 Jeg synes ikke det er uetisk. Du gjør ikke noe gale, og som du skriver, så er det ikke lett å finne jobb. Jeg hadde sikkert gjort det.DU tenker jo bare framover.
Babyface Skrevet 24. februar 2003 #3 Skrevet 24. februar 2003 Tja, det er vel ikke helt riktig, men jeg hadde sikkert gjort det samme selv. :oops: For å få fødselspenger må du ha vært i arbeid i minst seks av de ti siste månedene før permisjonen begynner, så det kan jo hende dette går greit uten "lurerier". Tror du legen vil sykemelde deg sånn uten videre da? Jeg mener, hvis du er helt frisk.
Gjest Zalomine Skrevet 24. februar 2003 #4 Skrevet 24. februar 2003 Jeg tvilte også på den der. sykemelder leger helt friske folk, bare fordi de er gravide? Det er FORBUDT å la være å ansette deg fordi du er gravid, forresten. Selv i vikaritater som ender etter din termin, så skal de på INGEN MÅTE bry seg om at du er gravid. Lovverket rundt dette ble styrket fra nyttår. (dog, det er fortsatt vansleig å bevise at det var pga babyen du ikke fikk jobben da) Lykke til med babylaginga da i alle fall
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2003 #5 Skrevet 24. februar 2003 Vet ikke, men jeg tror ikke det er så veldig vanskelig å få sykemelding som gravid. Det er jo ikke alle plagene som er like lette for legen å se, i mange tilfeller må de jo (desverre?) bare høre/stole på personen som "klager"...
ny dag Skrevet 24. februar 2003 #6 Skrevet 24. februar 2003 Graviditet er ikke regnet som en sykdom om vi skal følge reglene i Folketrygdloven. Så selv om legen evt. gir deg en sykemelding så er det faktisk ikke sikkert at du vil få sykepenger fra Trygdekontoret. Det kommer bl.a. an på hva legen skriver som diagnose på sykemeldingen (den delen han/legekontoret) sender til Trygdekontoret. Om det kommer frem at graviditet er årsaken så kan Trygdekontoret la være å utbetale sykepenger (evt. gi refusjon for sykepenger utbetalt av arbeidsgiver). Det er selvføgelig en annen ting om sykemeldingen skyldes "bivirkninger" av graviditeten slik som bekkenløsning er et "klassisk" eksempel på. Jeg ville ikke selv regnet med å få sykemelding. Hvis du likevel begynner i jobb i mai, så kan dere vel kanskje utsette prøvingen litt. :-? Det er som det er nevnt her riktig at du må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene før fødsel/termin. Ellers ønsker jeg dere selvfølgelig lykke til med prøving og graviditet.
Gjest gurimalla Skrevet 24. februar 2003 #7 Skrevet 24. februar 2003 Får å få sykmelding må du være syk. Tror heller ikke at du skal regne med at en lege vil langtidssykemelde en person som er frisk. Jeg ville lagt en annen plan hvis jeg var deg, da denne er usikker.
Maaz Skrevet 24. februar 2003 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2003 Joda kunne jo egentlig alltids venta litt, men jeg skal begynne på etterutdanning høsten 2004, så det passa liksom så innmari godt i år. Hadde ikke så veldig lyst å bryte av etterutdanningen midt under, og jeg tror heller ikke jeg klarer å vente til jeg er ferdig med den. Hvis jeg hadde utsatt bebyplanene til etter jeg var ferdig på skolen tror jeg ikke samboeren min ville vært like forståelsesfull for karriereplanene mine :o Har egentlig et inntrykk at det alltids er ett eller annet som gjør at det ikke passer akkurat nå. Vet ikke om det finnes noen løsninger for de som helst skal gjøre alt på en gang? :D Vet jo at ingen arbeidsgivere kan nekte meg å jobbe hos dem for at jeg er gravid, men synes liksom for min egen selvfølelse at det ikke er noe særlig å ta en jobb for kun noen måneder.
Gjest Zalomine Skrevet 24. februar 2003 #9 Skrevet 24. februar 2003 for din egen selvfølelse er det ikke bra med jobb i bare noen måneder, men den samme selvføleslen har ikke noe problem med bli sykemeldt, enda du er helt fri`sk? (du må enten lyve for legen din, eller satse på å bli skikkelig dårlig av svangerskapet da) Kan ikke skjønne at dette er bedre for selvfølelsen enn å jobbe i et par måneder? Men, dette er jo opp til deg, til en viss grad. Aller mest er det opp til naturen selv. Tross alt så kan det jo lett ta mange måneder å bli gravid da, ja, opp til over et år, om dere sliter (det er jo ikke engang noen garanti at du/dere KAN få barn...) Lykke til i alle fall.
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2003 #10 Skrevet 24. februar 2003 For gravide er det svært enkelt å få en sykmelding, fordi det som oftes er mange plager som kommer av en graviditet. -kvalme, ryggsmerter, bekkenløsning, høyt blodtrykk, dårlig form osv. Og hvis du blir gravid i den nermeste tiden har du jo kommet et godt stykke ut i graviditeten når vikariatet går ut, slik at mange plager kan ha dukket opp innen da. Men selvfølgelig er det mange som holder seg frisk helt til fødselen. Du får tenke gjennom det og gjør hva du føler for når den tid nærmer seg. Det kan jo tenkes at du blir sykmeldt før vikariatet går ut. Lykke til!
Maaz Skrevet 24. februar 2003 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2003 Nei jeg synes ikke det her er helt enkelt. Hadde jeg fått en jobb å gå videre i etter vikariatet hadde det ikke vært noe problem, men synes på mange måter ikke det blir riktig å være aktiv jobb-søkende heller når man er gravid, og (uansett!) skal ut i fødselspermisjon noen måneder senere - og ikke tilbake etterpå pga. skolegang. Mitt forrige svangerskap gikk helt prikkfritt, jobbet til siste stund, men tror ikke jeg hadde hatt noen problemer å skaffet meg sykemelding hvis jeg hadde ønsket det. Legen spurte meg faktisk flere ganger. Jeg tror det er ganske mange gravide som har kjenner litt ekstra godt etter om de ikke har litt vondt en eller annen plass før de går inn til legen..... og at det er ganske mange gravide sykemeldte som kanskje hadde klart å vært i jobb... Hvem vet?? Jeg sier ikke at jeg synes dette er bra, og ville om mulig helst jobbe så lenge som mulig, men synes også det er litt kjipt å måtte i fra seg såpass mye penger når man faktisk nesten har jobb tiden ut.... Nei, tror jeg får ta problemet når/hvis det kommer, men det er ikke helt lett...
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2003 #12 Skrevet 24. februar 2003 Synes det blir litt rart å planlegge dette så mange måneder framover. Det kan fort ta tid å bli gravid. Man kan ikke planlegge alt. En del praktiske ting må man bare ta som det kommer. Lykke til med babylaginga.
Maggie74 Skrevet 25. februar 2003 #13 Skrevet 25. februar 2003 Nei jeg synes ikke det her er helt enkelt. Hadde jeg fått en jobb å gå videre i etter vikariatet hadde det ikke vært noe problem, men synes på mange måter ikke det blir riktig å være aktiv jobb-søkende heller når man er gravid, og (uansett!) skal ut i fødselspermisjon noen måneder senere - og ikke tilbake etterpå pga. skolegang. Hva med å melde seg hos et vikarbyrå? Da kan du jobbe korte vikariater og faktisk tjene opp til å få fødselspenger. Fryktelig praktisk og det er et ganske stort behov for vikarer rundt forbi. Og ikke minst.. da slipper du å juge på deg en sykemelding (noe jeg synes er ganske så uetisk). Lykke til med prøvinga! Maggie!
fruenge Skrevet 25. februar 2003 #14 Skrevet 25. februar 2003 jeg syne du skal snu litt på probl stillignen, hvorfor ikke melde seg arbs ledig, du har like stor rett på fødselspenger der som når du er i jobb. Men det blir jo ikke så mye da. Synes det lukter litt svidd av din løsning.
brum Skrevet 25. februar 2003 #15 Skrevet 25. februar 2003 Jeg synes ikke det er uetisk, hadde kanskje gjort det samme. Litt kinkig den der...
Litago Skrevet 25. februar 2003 #16 Skrevet 25. februar 2003 Jeg synes du skal sykemelde deg hvis du blir syk. Hvis du sykemelder deg kun for å utnytte en glipp i velferdssystemet vårt så synes jeg du er uetisk. Håper du ikke gjør det. Uansett, lykke til med baby-lagingen!
Gjest sexysadie Skrevet 25. februar 2003 #17 Skrevet 25. februar 2003 Ikke rart kvinner i fertil alder er uglesett i arbeidslivet... Slike som deg gir oss alle dårlig rykte
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2003 #18 Skrevet 25. februar 2003 Jeg vet ikke om jeg ville gjort dette, men legen er alltid redd for høyt blodtrykk, noe som kan være et symtom på svangerskapsforgiftning. Da er det lett å få sykemelding. For å skaffe deg høyt blodtrykk er det bare å spise litt lakris før du skal til kontoll hos legen.
Gjest Zalomine Skrevet 26. februar 2003 #19 Skrevet 26. februar 2003 DET er uetisk det! Svangerskapsforgiftning er en alvorlig ting (og der er flere symptomer på det) og dersom noen "jukser" til seg engstelse for det, bare for å slippe å måtte se etter en jobb? en ting er å bli sykemeldt for reele plager (selv om du sikekrt hadde klart å jobbe om du måtte) men å regelrett "jukse" på den måten? Da er det ikke "i grenseland" engang, det er alvorlig uetisk! Innmari dårlig gjort!
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2003 #20 Skrevet 26. februar 2003 Stor arbeidsledighet i dag. Alt for mange som sykmelder seg av helt feile grunner. Syntes man tar alt for lett på det i dag! Og at leger skriver sykemeldinger i hytt og pine er skammeldig. Her skulle reglene vært mye strengere. Er jo så lett å få sykmelding i dag! Nei, jeg er for at alle jobber for penga og ikke snylter på alle andre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå