Devana Skrevet 2. mars 2007 #1 Del Skrevet 2. mars 2007 Jeg kom til å tenke på noe...Kan alle typer kaniner være ute året rundt? Ser jo det er flere som er ute i bur året rundt, men vet ikke om det er noen spesielle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidvandre Skrevet 2. mars 2007 #2 Del Skrevet 2. mars 2007 Tror nok alle kanintyper kan stå ute hele året. Unntaket kan kanskje være hermelinkaniner der det er aller kaldest? Jeg og flere jeg kjenner har hatt hermelinkanin ute om vinteren, men på sørvestlandet er det jo ikke akkurat kaldest i landet. Jeg har hatt mest dvergvedder og de trives ihvertfall best ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninakanin Skrevet 2. mars 2007 #3 Del Skrevet 2. mars 2007 Kaniner tåler ikke trekk og fukt, men kulde går bra! Med et hus å krype inn i, og hvis kaninen har stått ute hele sommeren og utover, så tåler de ned til 10-15 minusgrader avhengig av hårlag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhiakath Skrevet 2. mars 2007 #4 Del Skrevet 2. mars 2007 Mine kaniner har da bodd i årevis i både trekkfulle og fuktige omgivelser uten at de har tatt noen skade av det. Det var da dvergveddere, hvilket tåler opptil 40 minusgrader. Bor på Sørlandet og ei venninne av meg hadde en hermelin ute hele året, til tross for snø, vind og kulde. Kluet er vel at kaninen er vant til å være ute, og ikke blir hevet utendørs når den er to år gammel, etter å ha vært innendørs hele sitt liv. Bare husk å ha høy nok slik at de kan bygge seg et lite "rede". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninakanin Skrevet 2. mars 2007 #5 Del Skrevet 2. mars 2007 Mine kaniner har da bodd i årevis i både trekkfulle og fuktige omgivelser uten at de har tatt noen skade av det. Det var da dvergveddere, hvilket tåler opptil 40 minusgrader. Bor på Sørlandet og ei venninne av meg hadde en hermelin ute hele året, til tross for snø, vind og kulde. Kluet er vel at kaninen er vant til å være ute, og ikke blir hevet utendørs når den er to år gammel, etter å ha vært innendørs hele sitt liv. Bare husk å ha høy nok slik at de kan bygge seg et lite "rede". ← Så flott at kaninene dine har tålt å bo i dårlige forhold Men på et generelt og statistisk grunnlag er det ikke et godt råd. De fleste unngår å drepe noen om de kjører i fylla, men man synes ikke det er greit fordiom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhiakath Skrevet 2. mars 2007 #6 Del Skrevet 2. mars 2007 Dårlige forhold? Kaniner kommer da tross alt fra naturen. Jeg har hatt fire kaniner til sammen og de har bodd ute hele året de, med et rom de kan være inne på og et utebur hvor de kan gå fritt frem og tilbake. Tror du virkelig jeg ville behandlet kaninene mine dårlige gjennom ti år? Nei, vet du hva. Hvis det du mener med trekkfullt er sterk vind, så forstår jeg. Man plasserer da ikke kaninburet på toppen av en flaggstang, mine sto halvveis under et tak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidvandre Skrevet 2. mars 2007 #7 Del Skrevet 2. mars 2007 Så lenge kaninene har et hus å søke ly i utsettes de jo ikke for trekk, da. Hvis kaninene vil da heller vil stå ute i regnet og vinden er det jo deres valg. Det samme som hester; hester som står ute hele døgnet må ha et skur å gå inn i i følge forskriftene; men observerer man hester står de som regel ute uansett vær. Dyr har jo pels og får den vokse fritt og utvikle seg i naturen beskytter den mot vind og vær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninakanin Skrevet 2. mars 2007 #8 Del Skrevet 2. mars 2007 hehe slapp av, jeg kjenner ikke deg eller kaninene dine eller hvordan du tar vare på dem!! Men jeg liker ikke å gi halvveis-sneisne råd basert på EN erfaring, når det generelle rådet iforhold til forskrifter og slikt er at de skal ha et trekkfritt og tørt hus.. De er mer utsatte for sykdom og infeksjon i trekk og fukt. Kulde, som sagt, er ikke et problem. Men som med alt annet i livet kan jo selvsagt ting gå bra! men å gi råd på grunnlag av at "det går jo bra", det er ikke min greie, det er alt jeg sier 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhiakath Skrevet 2. mars 2007 #9 Del Skrevet 2. mars 2007 Da er vi vel egentlig på bølgelengde Kaniner skal uansett ikke bli satt ute i trekkfulle og kalde omgivelser uten å ha et lite hus å krype inn i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninakanin Skrevet 2. mars 2007 #10 Del Skrevet 2. mars 2007 Da er vi vel egentlig på bølgelengde Kaniner skal uansett ikke bli satt ute i trekkfulle og kalde omgivelser uten å ha et lite hus å krype inn i. ← omgivelsene kan være så trekkfulle og våte og jævlige de bare vil, så lenge huset de bor i ikke er trekkfullt og vått. så jepp, vi er heeelt enige, katten og kaninen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhiakath Skrevet 2. mars 2007 #11 Del Skrevet 2. mars 2007 Jess Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 3. mars 2007 #12 Del Skrevet 3. mars 2007 De eneste kaninene som ikke tåler å stå utendørs hele tiden er angorakaniner og evt andre kaniner man klipper pelsen på. En angorakanin skal klippes hver 3. måned, og når den er nyklipt har den lett for å fryse. Ellers enig i det andre sier - kaniner tåler kulde fint, men de må ha mulighet for et lunt og tørt og trekkfritt sted; gjerne at hele buret har tre tette vegger, men i hvert fall et hus å gå inn i. En litt negativ ting med å ha utekaniner er at det kan være veldig surt og kaldt å stelle dem om vinteren - så da blir det lett å nedprioritere dem litt på de verste dagene... Ellers må de stå skjermet for sterk sol og varme om sommern - de tåler høye temperaturer dårligere enn lave, og får ganske lett forstoppelse av uttørking pga varme, eller de kan få heteslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 5. mars 2007 #13 Del Skrevet 5. mars 2007 Tror nok alle kanintyper kan stå ute hele året. Unntaket kan kanskje være hermelinkaniner der det er aller kaldest? ← Min hermelinkanin bor også ute, i et bur under halvtak. På de kaldeste vinterdager, og når det blåser kraftig, sørger jeg for at den har ekstra mye høy å gjemme seg i. (Faktisk er halm bedre til dette formål). quote=liteteita,03.03.2007 (12:38) ] En litt negativ ting med å ha utekaniner er at det kan være veldig surt og kaldt å stelle dem om vinteren. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå