tass2406 Skrevet 2. mars 2007 #1 Skrevet 2. mars 2007 Snuppa vår på 7 mnd nekter å spise noen form for middagsmat. Verken hjemmelaget eller bortelaget. Skal kun ha grøt (men begynner å bli lei det også... ) og fruktmos. Vi kom i gang med grønnsaksmos for en god mnd siden, men så hadde hun en hel..... uke med oppkast + att hun fikk 2 tenner! Etter det har det vært håpløst! Har forsøkt kålerot, gulrot, broccoli, blomkål, søt potet og litt kjøttpudding, og glassmat fra Nestle, Småfolk og Hipp... Har noen noe tips??????????
Kayli Skrevet 2. mars 2007 #2 Skrevet 2. mars 2007 Fortsett å la henne smake, det kommer nok. Spiser hun forresten brødmat? Kunne vært aktuelt å prøve det bare for å variere og bli vant til flere sorter. Lykke til, i alle fall!
Trailer'trash Skrevet 2. mars 2007 #3 Skrevet 2. mars 2007 vær litt harde å gi henne middag. hvis hun vet at hun får grøt hvis hun sputter ut, gjør hun det. finnes ingen nedre aldersgrense for å bli bortskjemt. tro meg har hatt samme problemet selv. tok to tre dager mener jeg å huske før eldstedattera sluttet å sputte ut igjen middagen.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mars 2007 #4 Skrevet 3. mars 2007 vær litt harde å gi henne middag. hvis hun vet at hun får grøt hvis hun sputter ut, gjør hun det. finnes ingen nedre aldersgrense for å bli bortskjemt. tro meg har hatt samme problemet selv. tok to tre dager mener jeg å huske før eldstedattera sluttet å sputte ut igjen middagen. ← Jeg tror ikke på trass og tvang når babyen er bare 7 mnd gammel. Hvis hun avviser det meste, så ville jeg heller tilbudt henne flere ting istedet for færre. Og er det bare grøt hun vil ha, så la henne få det når hun avviser annen mat. Poenget må være å få i ungen mat. Oppdragelsen må kunne vente en liten stund. Hvis hun går lenge uten å ta til seg mat, så er det mer naturlig med en telefon til fastlege/helsestasjon enn tvangsforing. Sørg i mellomtiden for at hun får i seg nok drikke.
Tusenfryd Skrevet 3. mars 2007 #5 Skrevet 3. mars 2007 Unger manipulerer fra de er så små. Greit at du ikke vil tvinge henne, men ikke nød med mer heller. Hver gang hun ikke får det som passer prinsessen lærer hun at det kommer alltid noe nytt. Vi slet med noe av det samme, og sluttet å nøde og nøde og tilby og tilby. Finn en ting hun liker og gi henne det. Kanskje hun har lyst på litt yggemotstand også? Kanskje kokte grønnsaker istedenfor moste er litt mer spennende? Vi har aldri most maten til vår og det har fungert helt greit. Får hun pupp? Å, de klarer seg lenge på det. Og hvis hun ikke blir betydelig tynnere, type dehydrert og slapp, så bare trump tilbake. Hun spiser når hun blir sulten. ' Og jeg vet hvor jævlig dette er når det står på. Mitt baarn var fullammet til 9-10 måneder, og naturlig nok eldre, men det er ikke over enda. Noen dager går det ned så lite her at jeg nesten lurer på anorektiske tendenser, andre ganger langes det innpå som en voksen.
Tusenfryd Skrevet 3. mars 2007 #6 Skrevet 3. mars 2007 Og ja, i de periodene vi hadde dager da det ikke gikk ned mat i det hele tatt, tvang jeg inn fem grøtskjeer hver kveld. Barnegrøtene smaker forresten dritt men vanlig havregørt er nam, så man må bare prøve seg frem.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mars 2007 #7 Skrevet 3. mars 2007 Og ja, i de periodene vi hadde dager da det ikke gikk ned mat i det hele tatt, tvang jeg inn fem grøtskjeer hver kveld. Barnegrøtene smaker forresten dritt men vanlig havregørt er nam, så man må bare prøve seg frem. ← til barnegråt, eller? Jeg mener: Tvang du maten inn i barnets munn? Hvordan reagerte barnet, da?
Kipa Skrevet 3. mars 2007 #8 Skrevet 3. mars 2007 Å tvinge barn og babyer skal man i hvertfal ikke gjøre, det kan da ikke føre noe godt med seg ? I verste fall matvegring verre enn det var.. Kanskje hun trenger litt tid etter å ha vært syk, er ikke med engang matlysten er på topp da. Jeg husker ikke hvorda nvi hadde det mht dette da Lukas var i den alderen, men kan du ikke variere grøten litt, er jo ulike typer der- og gi brødmat med ulike pålegg. Men fortsett å prøv ut middager..
Tusenfryd Skrevet 4. mars 2007 #9 Skrevet 4. mars 2007 til barnegråt, eller? Jeg mener: Tvang du maten inn i barnets munn? Hvordan reagerte barnet, da? ← Ja, det var ga'vold på sitt verste. Tvang, helt klart. Og da det kom inn i munnen så ble det smattet og svelget. De svært få gangene det har blitt spyttet ut, har jeg ikke tvunget noe mer. Det høres brutalt ut, men det var en prinsippsak fra barnets side, og som sagt, det ble svelget - og ikke fordi det ikke visste av noe annet, her spyttes maten ut hvis den ikke faller i smak. Det er heldigvis ikke ofte vi har måttet gjøre det, eller over lengre perioder for å si det sånn. Nå er vi forøvrig inni noe av det samme, siden det har vært generelt lite spising i perioder. Da har vi tillatt å bare spise pålegg... eeehhh... nå jobber vi med at brødet hører med. eldig teit av oss selvsagt, men det viser bare hvor enkelt det er for unger å bestemme alt selv og vi voksne tror ikke at vi blir manipulert en gang...
Furstina Skrevet 4. mars 2007 #10 Skrevet 4. mars 2007 Vi gjorde också så... altså tvingade in EN eller TVÅ skedar i munnen. Och då fick sonen som vägrade äta smak på maten och kom på att det A) var gott B) han var hungrig och han åt vidare. Men tvinga barn att äta är ingen bra idè
Fru Biscuit Skrevet 4. mars 2007 #11 Skrevet 4. mars 2007 "Alt til sin tid", er det noe som heter! Vi begynte å gi smaksprøver på mat da tulla var 5 mnd. Nå er hun 8, og det er først nå hun spiser så det er noe å snakke om. Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet Hun er derimot tydelig på hva hun ikke liker, og da tvinger vi det ikke i henne (vi voksne spiser jo heller ikke ting vi ikke liker...). Noen ganger spiser hun mye, andre ganger lite (akkurat som oss voksne...). Jeg blir mektig provosert når jeg leser innleggene til dere som mener at så små babyer kan være manipulerende. Det er å tillegge dem egenskaper det (heldigvis) er lenge før de har. En enkel utvei for de voksne selvfølgelig, men stakkars unger som ikke får lov til å utvikle seg i sitt eget tempo! I stedet blir de beskyldt for å være ondskapsfulle fordi de ikke uten videre passer inn i vår voksne verden! Argh
Fru Biscuit Skrevet 4. mars 2007 #12 Skrevet 4. mars 2007 Konkrete råd: - faste måltider - spis selv når barnet skal spise - dersom barnet ikke viser interesse, ikke erstatt én type mat med en annen i løpet av måltidet; begynn heller på nytt neste gang - gi morsmelk etter måltidet - skap en hyggelig ramme rundt måltidet Lykke til
Tusenfryd Skrevet 4. mars 2007 #13 Skrevet 4. mars 2007 Du må gjerne bli provosert, det er bra! Du skal følge din egen mavefølelse og selvsagt kjenner du ditt barn best. Kanskje ikke ditt bran er manipulerende, men min unge var rundt halvåret om ikke enda tidligere, da han så på pappaen sin hver gang mamma sa nei til noe. Ved fire måneders alder var stereoanlegget var spennende og hver gang jeg satt med pumpen visste ungen nøyaktig hvor lang tid det gikk før jeg kom løpende og løftet vekk. Ved tre måneders aldr kom tennene. Og da vi ammet, så merket et forsiktig bit, et flir og et hardt bit. At unegn visste godt hva den gjorde er jeg ikke et øyeblikk i tvil om. Klart ikke babyer skal tvinges forut sin utvikling, men jammen skal man ikke undervurdere de små rottene heller. Men det er kanskje bare min unge... Og dette er selvsagt en helt annen diskusjon.
Gjest Gjesta Skrevet 4. mars 2007 #14 Skrevet 4. mars 2007 Og dette er selvsagt en helt annen diskusjon. ← Men en spennende en... *popcorn*!
tass2406 Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #15 Skrevet 4. mars 2007 Takk for mange gode råd! Hun får brødskive til frokost, pupp og fruktmos til lunch, grøt til middag (har byttet på mellom de typene som finnes på markedet) og grøt til kvelds. Hun får pupp etter hvert måltid. Hun kan starte veldig bra med grøtspisingen, men så etter 6-7 skjeer så vil hun ikke ha mere. Så det blir mye lirking og luring etter det.... Vet hun er mere sulten, for hvis jeg tilbyr henne frukt etterpå spiser hun masse.... Kanskje jeg må droppe dette...
Tusenfryd Skrevet 5. mars 2007 #16 Skrevet 5. mars 2007 Hvis barnet ditt spiser noenlunde variert, så må hun jo ikke spise grøt? Vi trodde det, og derfor slet vi med det. Men på helsestasjonen sa de at om resten av kostholdet er ok, så er grøt ikke påkrevet. Det er enkelt fordi det inneholder så mye bra av vitaminer etc så man må være ekstra påpasselig med resten av maten, men får du i ungen brød og frukt, så holder det i massevis. Husk også at banan er et måltid i seg selv.
Fru Biscuit Skrevet 5. mars 2007 #17 Skrevet 5. mars 2007 Jeg kom på én ting til: etter at vi begynte med litt maltekstrakt i grøten, smaker den visst mye bedre
tass2406 Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #18 Skrevet 6. mars 2007 Har brukt maltekstrakt i maten lenge pga treg mage.... I går gjorde vi et nytt forsøk med middag. Lagde en blanding av søt potet, kålrot og kjøttpudding. Lagde med en del biter og det gikk ned! Til kvelds fikk hun grøten sin med litt hjemmelaget eplemos i, og det fallt også i smak! Kanskje vi er på gli....
minnimy Skrevet 6. mars 2007 #19 Skrevet 6. mars 2007 utrolig hvor kreativ vi blir i denne underholdningsbransjen med barna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå