Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg og min samboer snuser for tiden på boligmarkedet i Oslo, siden vi ser at vi kan få tilsvarende bolig ved å eie til samme pris i området vi nå leier i.. Kanskje litt dyrere, men med fratrekk og verdistigning og at man nedbetaler på noe av verdi så kommer vi jo bedre ut av det ved å eie..

Sambo er nyutdannet og tjener 350 000 i året, og kommer til å få mellom 75 000 - 150 000 i bonus, og jeg er under utdanning, har fullt studielån (blir i underkant av 200 000 etter endt studie) og tjener ca. 70 000 brutto ved siden av.

Nå har det seg slik at min samboer tok sin utdanning uten studielån, men tok alikevel opp både stipend og lån for så å låne bort pengene.. Så han står der jo med 160 000 i studielån på papiret, men dette er jo penger han har lånt bort igjen, og hvor lånetaker betaler direkte til Lånekassen hver termin.. Så dette er jo penger vi ser bort i fra når det gjelder husholdskostnadene våre, men det gjør jo ikke banken, for de ser jo bare det som står i papiret.. og nå kan vi få 1,9 mill i lån til sammen, 2,4 hvis foreldrene mine hjelper meg, noe de har sagt seg villige til å gjøre. Da får vi jo også bedre rente, men vi kommer vel kanskje bare til å ta opp maks 1,9 mill uansett..

Men mulighetene våre for lån er jo redusert med 160 000 siden han har det lånet fra før, men finnes det en mulighet for at vi kan vise banken at de pengene ikke er en del av vår økonomi? Ved å lage en nedbetalingsavtale og gjeldsbrev med lånetakeren slik at vi kan bevise at det lånet ikke kommer til å bli en byrde for oss? Det er uansett sløvhet fra samboerens sin side at han ikke har noen skriftlig avtale på det lånet, men han mener at det ikke er noe problem siden det gjelder nært familiemedlem.. men jeg har sett hva penger kan gjøre med familier, så jeg ønsker uansett å ha slikt gjeldsbrev hvis jeg skal ta opp felles lån med min samboer og innvikle meg enda mer inn i økonomien hans..

Hvis vi ordner en slik nedbetalingsplan og gjeldsbrev skriftlig, vil da banken se bort i fra dette lånet? Eller må lånetaker betale ned lånet? Noe jeg vet vedkommende har råd til etter at h*n sitter igjen med en klekkelig sum etter salg av leilighet.. Denne lånetakeren er godt etablert og voksen, mens vi er unge i etableringsfasen, og derfor synes jeg at det er så utrolig kjipt å slite med det der, nå som vi må ta opp så høyt for å iheletatt få oss et sted å bo.. Men jeg orker ikke å ta det opp med sambo, for hver gang jeg kommer med forslag for å løse dette blir han bare sur..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville absolutt fått lånetaker til å betale ned lånet, evnt. ta opp et nytt lån i sitt eget navn. Kan ikke skjønne hvorfor han, som er voksen og sitter med penger, skal bli hjulpet av dere.

Gjest gjesta
Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller, men dette skjedde før min tid.. Men er ikke så vanlig at ungdom forsørger eldre familiemedlemmer i min omgangskrets og familie.. Problemet er jo at lånetaker ønsker de gunstige rentene et studielån gir, fremfor forbrukslån som h*n hadde før min samboer tilbydde seg å låne h*n penger.. Så jeg tror ikke h*n kommer til å ta opp et nytt lån, og nå som lånet skal betales ned var kommentaren at det var litt høye terminbeløp, så jeg regner med at samboer legger seg flat og betaler resten og heller forlenger nedbetalingstiden til seg selv for dette familiemedlemmet.

De vil helst ikke ha denne "avtalen" skriftlig heller, noe jeg finner litt fishy.. Men finansieringen må være i orden før mine foreldre går med på å kjøpe leilighet.. Og det er den ikke så lenge han står med et lån på 160 000, selv om ikke dette påvirker vår betalingsevne.. Men finnes det andre måter, f.eks å legge frem en skriftlig avtale til banken? Med gjeldsbrev etc som viser at dette ikke er vårt lån..

Jeg skjønner sambo godt som ville hjelpe familien sin og, men nå er jo "krisen" over, og vi sliter, så hvorfor går ikke hjelpen til oss når vi trenger det? :( Men det er jo en annen sak, nå har jeg mest lyst å ha en praktisk løsning som jeg kan slå i bordet til sambo hvis han er interessert i å kjøpe leilighet sammen med meg.. Ellers kommer jeg og mine foreldre til å kjøpe sammen, og så får han leie av oss og heller tape penger på det..

Skrevet

Hm, uten at jeg vet noe om dette tror jeg nok banken kun ser på at han står som "eier" av lånet, uansett hvilke papirer dere legger frem. Men det må det vel kunne gå an å spørre banken om?

Vet at det ikke har noe med saken å gjøre, men dette familiemedlemmet til samboeren din høres GANSKE egoistisk ut!! Selv om det kanskje var dumt av samboeren din å gå med på dette i ytgangspunktet, i hvert fall uten å ha noe skriftlig.

Skrevet

Klage på høye termininnbetalinger når en er så heldig at en får låne penger sånn? At familiemedlemmet i det hele tatt tør!

Skrevet

Jo, det jeg egentlig skulle skrive er at dinsamboer er juridisk ansvarlig for lånet samme hva dere har ned på papiret. Men det dere kan gjøre er å sette det opp som et eget lån på selvangivelsen, da får lånetageren trekke fra renten på skatten også.

Gjest gjesta
Skrevet

Så vi må bare ta det med i den totale lånesummen..

Jeg får prøve å ta den kampen da, om å få lånetaker til å ta opp lån i sitt navn. Vi unge skal jo ikke straffes for at h*n ikke har pengevett, men slik er det visst i den familien der. For for oss er jo studielånet et gunstig lån å ha, som vi kan bruke til egenkapital i boligen f.eks.. Og regner vi med stipenddelen så har vi jo nesten 100 000 der og, som de ikke har noen avtale om nedbetaling på, så den har praktisk talt lånetaker fått..

Så det ser ut til at jeg kommer til å kjøpe leilighet sammen med foreldrene mine inntil han greier å rydde opp i økonomien sin, så får han heller leie av oss hvis han har tenkt å fortsatt være sammen med meg.. Noen han antyder at han ikke gidder hver gang det lånet kommer opp for diskusjon..

Ikke en gang 30 000 kunne vi få cash da vi flytta sammen og trengte møbler, depositum og 1 1/2 måneds husleie, selv om jeg da sa at jeg kunne ta å betale ned de siste 30 000 på studielånet.. Så da hadde ikke lånetaker tapt noe, men h*n hadde hjulpet oss veldig.. Istedet betaler vi over 300 kr i måneden i renter og 3500 kr i måneden på et forbrukslån for at vi skulle få leilighet til sambo begynte i jobben.. Så våre reelle boutgifter er på 13000 i måneden..

Skrevet

Merker at jeg blir sintere og sintere på dine vegne!!

Skrevet (endret)

Studielån er et personlig lån som uansett vil hefte din samboer. Det dere kan gjøre er jo å lage en personlig låneavtale med familiemedlemmet som gjør at dere kan vise til ekstrainntekt tilsvarende det han betaler Lånekassen. Tror ikke det er aktuelt, det virker ikke som om vedkommende er særlig samarbeidsvillig?

Uansett får dere sannsynligvis ikke pant eller sikkerhet for dette lånet, og jeg tror banken vil se bort fra det. Dere må rett og slett låne 160 000 mindre enn dere ellers ville gjort fordi din sambo har gjort denne disposisjonen av sine midler.

Samtidig stiller han jo sterkere enn deg på hverdagsøkonomi, så jeg kan ikke se at det vil lønne seg for deg å utestenge ham fra dette huskjøpet på grunn av dette familielånet. Dere bør kunne klare å finne en løsning som fungerer for dere synes jeg. Det er kjipt selvsagt, men respekter at din sambo ville det slik, aksepter ham for hans medfølelse med familiemedlemmer, ikke fordøm ham for at familiemedlemmet ikke er like empatisk, og lev som om pengene er tapt. Så kan dere heller ta det som bonus hver gang noen andre betaler din sambos studiegjeld.

Lykke til.

Endret av Sissan
Skrevet

Jeg håper virkelig samboeren din har regnet på hva han taper av renteinntekter på de 100.000 han har lånt bort av stipendet sitt? Det er mye penger!

Skrevet

Mitt inntrykk er at de fleste banker ikke hensyntar studielån i stor grad når de behandler lånesøknader. Hun damen jeg snakket med i banken var iallefall mer opptatt av om jeg hadde andre lån, bortsett fra studielån.

Vet ikke hvordan det er med studielån, emn andre lån kan man jo søke om å bytte debitor, slik at han kanskje kan prøve å få overført studielånet til lånekassen på seg?? Event ta opp nytt lån med bant i boligen sin? Da kan jo han kanskje få like gustig rente??

Om ikke, så insister på at dere tinglyser en heftelse på boligen hans (om han eier) med prioritet etter bankens eventuelle lån. Da har dere i allefall noe sikkerhet for lånet, med mindre bolige allerede er overbeheftet da...

Gjest gjesta
Skrevet

Dette irriterer meg, men det er vel ikke noe å gjøre med. Jeg har en fin egenandel, og derfor er det superkjedelig at min sambo ikke har det samme, selv om han kunne hatt vel så det også.. Og at hjelpen ikke går andre veien.. Sykt at han lånte bort penger for at lånetaker skulle betale ned forbrukslån, og så må vi ta opp forbrukslån bare for å kunne leve, selv om lånetaker nå sitter med flust av penger.. Og dessuten hadde jo dette studielånet vært et veldig gunstig lån å ha da, hvis vi brukte pengene på bolig.. Med generelt lavere rente og med gunstige betingelser.. Men ikke noe å gjøre med.. Jeg får ikke lån med foreldrene mine før dette lånet er ordna opp på noe vis, hvis jeg skal gå inn i en felles økonomi med sambo. For de vil være sikker på at vi ikke kommer til å sitte med dette lånet "oppå" alt det andre for at lånetaker plutselig dør, mister jobben eller bare ikke gidder å betale.. Jeg tror ikke det går an å få flyttet studielån over på noen andre, men jeg kommer til å be om at hvis vedkommende kjøper ny leilighet etterhvert at h*n baker dette lånet inn i huslånet, og frigir vårt lån.. Problemet er at dette lånet er hemmelig for dennes samboer, og derfor kan alt bli vanskelig med dette lånet.. selv nedbetaling..

Men takk for fine svar, nå vet jeg litt mer hvordan jeg står da..

Skrevet

Da tror jeg at jeg hadde "truet" litt med en liten glipp, dvs nevne nedbetalingen neste gang samboeren er der.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har vært fristet, men jeg vil jo ikke være den som kommer å splitter hele slekta til sambo heller da.. For hvis faren hans får vite om dette lånet så kommer han til å bli argesur på lånetaker, og så kommer samboeren til lånetaker til å bli sur på lånetaker, og så kommer egentlig alt til å bli helt jævlig..

Men vet dere hva? Vi fant en fin og billig 3-roms her i området som vi skal å se på :) Hvis den går for 200 000 over takst så blir det ikke mer enn 900 000 på hver :) Og boligkostnaden blir den samme som nå :) men da betaler vi ned på vårt eget :)

Noen som har erfaring med å ha lån til felles bolig i hver vår bank, eller må vi ha samme bank? Vi kommer fra forskjellig steder i Norge, og derfor har begge vår lokalbank.. Men går dette greit så lenge vi låner 50% hver?

Skrevet (endret)

Men om lånetageren klager på høye avdrag så hadde jeg bare latt hun vite at hun lever på nåde - dvs at dere har mulighet til å avsløre henne så hun får bare betale avdragene uten å klage! Og den stipenddelen - bør dere lage egen betalingsplan for - type 300 kr i mnd eller noe sånt som er levbart!

Endret av liv
Gjest gjesta
Skrevet

Sambo sier at h*n fikk de pengene, og at det var avtalen, så der er det ikke noe jeg kan gjøre noe med..

Men hvis jeg hører et kny til om for høye avdrag så kommer jeg til å si i fra hva jeg mener om å utnytte yngre familiemedlemmer på den måten. For jeg synes det er utnytting og ikke hjelp, når ikke vi får hjelp når situasjonen er motsatt..

Skrevet

Mener du at denne personen FIKK stipendandelen av lånet????????? Jeg er sjokkert!!!!!

Skrevet

Men da er det jo bare rent tap da jo for samboeren din. Han er jo regelrett dumsnill!

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg ha gav bort 100 000 og lånte bort 160 000.. Veldig lurt med tanke på at han skal etablere seg nå og de pengene (som han da tydeligvis ikke hadde bruk for) kunne han jo bare satt inn på konto og hatt til boligkjøp senere..

Menmen.. Derfor er mamma opptatt av at egenkapitalen jeg får fra dem skal holdes utenfor, for han hadde alle muligheter til å ha tilsvarende selv.. Så jeg trenger jo nødvendigvis mindre i lån hvis vi deler 50/50.

Men jeg vet ikke jeg.. I dag sa han at han ikke var interessert i å betale ned på mitt lån. Og hvis foreldrene mine kjøpte leilighet som vi kunne leie så ville han ikke, for da kom han til å betale ned på deres lån og det tapte han jo på.. Og da var det bedre å leie andre steder.. At man betaler ned på lånet til noen man kjenner (og som man kommer til å få nytte av senere) er jo bare et pluss.. Og hvis vi kjøpte en leilighet og fikk samla lån som koster oss 8000 i måneden så kom ikke han til å betale mer enn 4000 av det, for ellers kom han til å betale ned på mitt lån og da tapte han på det.. Men han betaler jo over 8000 her vi bor nå i leie jo, og da betaler han jo ned lånet til en villt fremmed :(

Jeg tror ikke han ser noe fremtid med meg jeg :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...