Gå til innhold

Proteinpulver

Anbefalte innlegg

Gjest Vidvandre
Skrevet
Meningen var at du skulle lese om det, slik at du får et dypere innblikk i hvordan man skal spise for å gå opp i vekt på en sunn måte.

proteinpulver er ikke søtt nei, men 15gram oboy er ganske mye oboy..

mener forresten at jeg har lest et sted at kroppen klarer ikke å nyttegjøre seg av mer en ca 20gram rent protein per måltid. (individuelt)

men husker ikke hvor jeg leste dette...

Ja forsto det, er ikke helt blond selv om det virker sånn på dette forumet, hehe.

Tre skjeer oboy er jo vanlig mengde oboy som jeg har i oboyen hver gang jeg drikker det, så syntes ikke det er spesielt søtt.

Når det står på pakken at de anbefaller 30g protein 1-3 ganger om dagen må det vel være greit? Eller kan jeg jo bare dele det opp i to "måltider"?

Skrevet (endret)
Ja forsto det, er ikke helt blond selv om det virker sånn på dette forumet, hehe.

Tre skjeer oboy er jo vanlig mengde oboy som jeg har i oboyen hver gang jeg drikker det, så syntes ikke det er spesielt søtt.

Når det står på pakken at de anbefaller 30g protein 1-3 ganger om dagen må det vel være greit? Eller kan jeg jo bare dele det opp i to "måltider"?

du gjør det du liker best. men 30gram pulver er ikke lik 20gram rent protein som kroppen kan nytte seg av. Mest sannsynlig derfor de har lagt dosen litt over.

Les på varedeklarasjonen.

Må forresten berømme deg og si at det er veldig lurt av deg å ta tilskudd på proteiner når man er vegeterianer. Jeg vet om flere som bare spiser mer at det andre for å bli mett.

Endret av speedbird
Gjest Vidvandre
Skrevet
du gjør det du liker best. men 30gram pulver er ikke like 20gram rent protein som kroppen kan nytte seg av. Mest sannsynlig derfor de har lagt dosen litt over.

Må forresten berømme deg og si at det er veldig lurt av deg å ta tilskudd på proteiner når man er vegeterianer. Jeg vet om flere som bare spiser mer at det andre for å bli mett.

Oki, takk for svar :)

Skrevet

Det jeg har blitt fortalt av styrketreningsnerder som jeg kjenner er at det bare er å kjøpe det billigste pulveret, det gir samme effekt som de dyrere variantene. Alt er laga av melk likevel og forskjellen mellom kasein og myse er ikke aminosyresammensetninga men hvor lett fordøyelige de er.

Protein fra planter har ikke riktig aminosyresammensetning og er vesentlig mindre egna som muskelbygningsmateriale.

Fettmessig kommer man i mål ved å drikke tran, bruke sunne matoljer og kansje spise litt cashewnøtter iblant.

Skrevet

Det er mange treningsnærder som ikke skjønner at forskjellige proteiner gjør forskjellige ting. De dyre proteindrikkene er ofte en balangsert blanding av forskjellige proteiner og andre stoffer. De billige variantene har ofte bare en type protein, og ikkeno mer enn det.

Skrevet

Er det så mye annet enn melkeprotein med eventuelt noe tilsatt glutamin i proteintilskuddene?

Skrevet (endret)

De proteindrikkene som er dyrer pleier å ha en blanding av forskjellige proteiner.

Hvis man gidder å bruke masse penger, så får man proteintilskudd som inneholder vitaminer, fettsyrer og karbohydrater. Man betaler for det man får.

Endret av Yme
Skrevet
De proteindrikkene som er dyrer pleier å ha en blanding av forskjellige proteiner.

Hvis man gidder å bruke masse penger, så får man proteintilskudd som inneholder vitaminer, fettsyrer og karbohydrater. Man betaler for det man får.

og de smaker bedre...

Skrevet

Alt dette er billig å kjøpe separat, i form av vitamintabletter, tran og raps- og olivenolje.

Istedet for å kjøpe proteintilskudd tilsatt kalsium kan man drikke mer melk.

Istedet for å kjøpe proteintilskudd med 10% mer optimal aminosyresammensetning som koster 50% mer, kan man spise 10% mer vanlig proteintilskudd og dermed slippe billigere unna.

Putter man karbohydrater i proteintilskudd så blir det en gainer eller restitusjonsdrikk og ikke proteintilskudd.

Kosttilskuddsfabrikantene er veldig oppfinnsomme for å få folk til å betale i dyre dommer for "avanserte" produkter, som gir liten eller ingen effekt utover det man kan kjøpe billigst.

Smak har jeg forstått varierer fra fabrikant til fabrikant. Det tilskuddet jeg brukte var det billigste i butikken og smakte oboy med tørrmelk, helt kurant :P

Skrevet
Alt dette er billig å kjøpe separat, i form av vitamintabletter, tran og raps- og olivenolje.

Ja, men om man kjøper alt sammen, så blir det jo dyrt, uansett. En månte med udoschoice eller efa omega koster 400 kr feks.

Hvis du skal ha vitaminer, så er de også dyre.

4 kilo med billige proteiner koster rundt 400 kr

omega 3, 6 og 9 sirka 400 kr

vitaminer 199 for billige (og dårlige) man får kjøpt i en matbutikk

Da var vi jo oppe i en 1000lapp uansett, å da har du ikke karbohydrater, aminosyrer eller kreatin, å du har kun 1 type protein.

Tjah... Det er vist ikke så bra å drikke mye melk. Kroppen greier ikke ta opp kalsium, om du ikke har Dvitaminer oppi melka, eller spiser det sammen melka. (ekstra lett melka har d-vitaminer i seg)

Istedet for å kjøpe proteintilskudd med 10% mer optimal aminosyresammensetning som koster 50% mer, kan man spise 10% mer vanlig proteintilskudd og dermed slippe billigere unna.

Ja, men da får du, som sagt, bare 1 type protein, pluss at man det ikke er bra å gå over anbefalt dosering. Drikker man mer proteiner, går det fortere tomt, å det vil koste mer etterhvert... Spesilt om man skal kjøpe vitaminer og sånt sidnav.

Putter man karbohydrater i proteintilskudd så blir det en gainer eller restitusjonsdrikk og ikke proteintilskudd.

Kosttilskuddsfabrikantene er veldig oppfinnsomme for å få folk til å betale i dyre dommer for "avanserte" produkter, som gir liten eller ingen effekt utover det man kan kjøpe billigst.

Det kommer litt ann på hvor mye karbohydrater det er i proteindrikken. Gainere har mer karbohydrater per porsjon, enn proteiner.

Smak har jeg forstått varierer fra fabrikant til fabrikant. Det tilskuddet jeg brukte var det billigste i butikken og smakte oboy med tørrmelk, helt kurant :P

Det hørtes ikke så værst ut!

Skrevet

Yme: Istedet for å kjøpe dyre fettilskudd, kan man drikke tran, spise feit fisk og bruke gode matoljer, så får man det fettet man trenger til en brøkdel av prisen.

Proteintilskudd inneholder ikke karbohydrater, og er heller ikke ment å gjøre det. Karbohydrater får man typisk i seg ved å spise vanlig mat.

Kreatin er noe helt annet og selges så vidt jeg vet kun separat?

Proteiner er bygd opp av aminosyrer. Det finnes 20 forskjellige aminosyrer. Hvordan aminosyresammensetninga i proteinet man spiser er i forhold til menneskekroppens sammensetning avgjør hvor effektive de er. Planteprotein er lite effektive, for eksempel.

http://no.wikipedia.org/wiki/Protein

Skrevet (endret)

Da tror jeg aminosyrer er no aant, enn det det er :P Uansett...

Du kan helt fint få i deg alt du trenger, gjennom vanlig mat. Det som er poenget med tilskudd er å gjøre det enklere! Selvfølgelig blir det billigere om man bare kjøper mat isteden... Eller, det gjelder kansje ikke akkurat proteiner, siden fisk og kjøtt ofte er ganske dyrt.

Det spiller ingen rolle om planteproteiner er mindre efektive enn andre type proteiner. Poenget er at de har forskjellige jobber i kroppen. Hvis man ikke får i seg alle de forskjellige, så funker det bare dårligere. For at en muskel ska vokse, så nytter det ikke bare å gi den akkurat de byggeklossen den trenger for å vokse, men også alt det andre som jælper kroppen med å lage den den trenger, for å bygge muskelen... ehm... Hvis du skjønner hva jeg mener... Det her var litt vansklig å forklare.

Nå veit ikke jeg helt om proteintilskudd skifter navn, om de putter andre ting enn proteiner oppi, men jeg veit hvertfal at man får kjøpt tilskudd som inneholder omega 3,6 og 9, kreatin, karbohydrater og vitaminer.

Det som er bra med å ha karbohydrater sammen med proteindrikken, er at karbohydrater jælper kroppen med å ta opp proteinene bedre, å det er ganske fint rett etter trening, siden det er lettere å bare drikke en shake, enn å også måtte spise knekkebrød ellerno aant sidna. Selvfølgelig ville det aller beste vært å spise mat isteden, men det er litt klønete å ha med en kylling, og feks ris, på treninga hehe

PS. hvis du spiser fisk, for å få i deg like mye fett, som et sånt tilskudd, så blir det mye dyrere. Fisk og kjøtt er dyrt. En flaske med omega fettsyrer koster 400 kr, å den varer en månte. Hvis du spiser fisk og andre ting som inneholder det fettet, så blir det over 400 kr, siden man helst skal ha det hver dag.

Jeg tror det er noe jeg har glemt, så jeg får oppdatere etterhvert, om jeg kommer på det.

Edit: Jeg vil bare legge til at kroppen er sån, at den tar opp ting bedre, om det kommer sammen. Man skal helst ha proteiner, karbohydrater og fiber samtidig, for at det skal funke best. Uansett vil det altid være bedre å spise riktig mat, enn å ta tilskudd.

Endret av Yme
Skrevet
Som nevnt er jeg verken interessert i å bli muskelkjempe (æsj..) eller forbrenne fett, det er kun for vedlikehold jeg trenger protein. Sukker og fett er ikke noe problem for meg så lenge jeg får i meg alt det sunne; for jeg legger ikke på meg og og har aldri hatt hull i tenner ;)

Det skal litt mer enn normal trening og et proteinpulver til før du som jente blir en muskelkjempe. (De muskeljentene du har sett bilder av i blader går på anabole steroider, har fått mørk stemme og utvikler ellers maskuline trekk etter hvert... nok om det)

Sukker og fett er like skadelig for tynne mennesker med sterke tenner som det er for alle andre. Du kan godt være tynn og superelendig shape, mens en som veier tjue kilo mer enn deg har gode verdier av det meste. Du må ikke la deg lure av vekt alene.

Skikkelig vitaminer er ikke billige. Og det blir som Yme sier, skal du ha i deg alt på naturlig vis, så blir det ikke billig uansett - pluss at det blir såpass komplisert at de fleste vil gi opp. Derfor er pulveret kommet på markedet.

Akkurat når det gjelder vitaminer og mineraler vil jeg anbefale og ta disse utenom en pulverblanding, og i form av en multivitamin, simpelthen fordi vitaminer smaker pyton, og fordi innholdet i hver porsjon kan variere veldig, fordi vitaminene gjerne synker til bunns i pulveret eller samler seg litt her og der. I tablettform er de stabile og du vet hva du får i deg.

Å ta litt av en vitaminen og litt av den vitaminen har ikke så mye for seg - det skal stå i forhold til hverandre for at balansen i kroppen skal bli riktig.

Det er en vitenskap det der med kosttilskudd - jeg anbefaler alle å ta en titt på Vitaminrevolusjonen av Dr. Knut Flytlie. Der står det mye lurt.

Også mye som ernæringsekspertene her i landet ikke vil fortelle deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...